Opetus
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan
silmin
<<
edellinen
5. Pohdinta
Tämän
raportin tekeminen antoi mahdollisuuden pohtia omaa työtämme
ja maahanmuuttajaopetusta laajemmin. Mielestämme uuden
maahanmuuttajaopetusta ja -oppilasta koskevan opetussuunnitelman
tavoitteet ovat hyviä. Toteutuessaan ne tukevat oppilaiden
Suomeen sopeutumista antaen heille tasavertaisen aseman suomalaisessa
koulujärjestelmässä. Näin heillä
on paremmat mahdollisuudet integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan
ja toimia sen aktiivisina jäseninä.
Uuden opetussuunnitelman toteuttaminen vaatii koulutoimelta
suurta panostusta maahanmuuttajaopetukseen ja sen koordinointiin.
Tämän raportin myötä meille nousi maahanmuuttajaoppilaista
neljä tärkeää ryhmää, joiden
opetus tulisi ensimmäisenä suunnitella paremmin.
- Valmistavan opetuksen oppilaat , joiden yksilölliset
erot ovat todella suuret. Heidän alkuvaiheen opetuksensa
tulisi olla riittävän pitkä. Nyt valmistava
opetus kestää puoli vuotta. Jos perusta jo alussa
jää hataraksi, sitä on vaikea ja kallistakin
paikata myöhemmin muilla tukitoimilla.
- Kouluun tulevat kielitaidottomat ensimmäisen luokan
oppilaat. Koulunkäynnin sujuvalla aloituksella on tärkeä
merkitys oppilaan tulevaisuuden kannalta.
- Oppilaat, jotka ovat kotimaassaan käyneet vain vähän
tai eivät lainkaan koulua. Näille oppilaille valmistava
opetus ei riitä, vaan he tarvitsevat runsaasti aikaa
kielen ja opiskelutaitojen kehittymiseen.
- Yläasteikäisenä maahan tulevat oppilaat.
Osa näistä oppilaista kuuluu ryhmään
3. Osa oppilaista taas kokee kuilun opetettavien asioiden
ja riittämättömän kielitaidon välillä
liian suureksi (omassa maassaan hyvät oppilaat), mistä
seuraa esim. luvattomia poissaoloja ja peruskoulun keskeyttämistä.
Edellisten ryhmien koulunkäynnin suunnittelun lisäksi
tulisi mielestämme vastata seuraaviin kysymyksiin.
- Miten yläasteikäisenä maahan tullut oppilas
saa päättötodistuksen ja
todellisen jatko-opintokelpoisuuden?
- Miten heikon koulutaustan oppilas selviää suomalaisluokassa?
- Miten ensimmäiselle luokalle tuleva kielitaidoton
oppilas selviää?
- Miten valmistavaa opetusta voitaisiin kehittää?
- Miten käy suomen kielen maahanmuuttajavaltaisissa
lähiöissä ja kouluissa esim. [Turun] Varissuolla?
Siellä yleistyy huono ja epäkohteliaalta kuulostava
suomi, jossa on omat sääntönsä.
- Kuka laatisi maahanmuuttajaopetuksen kehittämissuunnitelman,
jossa hyödynnettäisiin käytännön
kokemuksia?
Opetussuunnitelma on normi, mutta miten opettaja voi toimia
sen mukaan, elleivät oppilaiden oppimisvalmiudet ja opetussuunnitelman
tavoitteet kohtaa. Maahanmuuttajaoppilaat ja heidän opettajansa
joutuvat useasti liian suuren haasteen eteen, kun oppilaat
joutuvat käytännössä hyppäämään
monien oppimisessa vaadittavien ja ihmisenä kasvamisessa
tarvittavien kehitysvaiheiden yli. Tällaiset tilanteet
vievät meidät mahdottomien tehtävien eteen,
joissa liian monet uupuvat matkalla ja itsetunto rapisee nollille.
Maahanmuuttajat ovat tulleet maahan jäädäkseen
ja parhaassa tapauksessa he voisit olla Suomelle kansainvälinen
ja hyväkielitaitoinen voimavara.
Lähteet
Ihalainen, L. 2003. Työmarkkinoille ei saa syntyä
kahden kerroksen väkeä. Monitori 1/2003 s.4, Työministeriö.
Olkinuora, E. & Mattila, E. 2001. Miten menee peruskoulussa?
Kasvatuksen ja oppimisen edellytysten tarkastelua Turun kouluissa.
Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja
A:195.
Opetushallitus, 2003. Perusopetuksen opetuskokeilussa lukuvuonna
2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille
3 - 9 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille
1 - 2. Luku 8 pykälä 49 ja luku 7 pykälät
41 ja 45. Edita Prima Oy, Helsinki, 2003.
Suni, M. 1996. Maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito
peruskoulun päättövaiheessa. Opetushallitus
moniste 11/1996.
<<
edellinen
|