Opetus
Maahanmuuttajalapset
ja suomen kielen opiskelu peruskoulun 1. luokalla
<<
edellinen | seuraava
>>
5. Ensiluokkalaiset
S2-lapset kirjoittajina
Kirjoittamista
testattiin kouluvuoden aikana niin kirjain-, sana- kuin lausetasolla.
Kaikki kirjoittaminen tapahtui kuitenkin saneluna; luovaa,
itsenäistä kirjoittamista tehtäviin ei kuulunut.
Kirjainten
kirjoittaminen sujui jo jouluna suhteellisen hyvin ja niinpä
kaikki lapset osasivat kirjoittaa kirjaimet a, e, i, o,
r, s ja u. Muita kirjaimia lähinnä sekoitettiin
toisiin. Kaikkein vaikeimpia kirjaimia jouluna olivat y
ja ö. Helmi- ja toukokuussa vaikeuksia tuottivat
lähinnä vierasperäiset kirjaimet. Niitä
ei joko muistettu lainkaan tai niitä sekoitettiin toisiinsa.
Lyhyitä sanoja pystyi jo elokuussa kirjoittamaan kolme
lasta vähäisin virhein. Joulukuussa 13 lasta kirjoitti
sanat tunnistettavasti ja virheet syntyivät lähinnä
geminaatan, vokaalin pituuden ja diftongien kohdalla. Heikoimmilla
kirjoittajilla kirjain - äänne -vastaavuus ei vielä
jouluna ollut selkiytynyt. Tammikuussa tilanne oli kuitenkin
jo toinen ja vain yhdellä lapsella oli suuria vaikeuksia
kirjoittaa lyhyitä sanoja. Huhtikuussa virheet ovat kaikilla
enää satunnaisia. Yhteenvetona kirjoittamisessa
tapahtuneesta edistyksestä voidaan todeta, että
kirjain-äänne -vastaavuus vakiintuu ensimmäisen
kouluvuoden aikana. Äänteiden pituuksien kohdalla
tehdään edelleen virheitä, mutta sen sijaan
diftongivirheet ovat lähes kokonaan kadonneet.
Pitkien
sanojen kohdalla virheet ovat samantyyppisiä kuin lyhyissä
sanoissa. Kahden heikoimman lapsen sanat olivat vielä
helmikuussa vaikeita tunnistaa; pääosin he saivatkin
kirjoitettua sanoista vain tavun tai pari. Huhtikuussa sanat
kirjoitettiin jo pääosin tunnistettavasti (poikkeuksena
edelleen heikoin kirjoittaja) ja tavuja puuttui sanoista vähemmän
kuin aiemmin. Lausetasolla virheet olivat edellä mainitun
kaltaisia. Varsin moni kuitenkin unohti vielä huhtikuussa
sanavälit, isot alkukirjaimet ja pisteet. Hyvät
kirjoittajat muistivat nämä muita paremmin.
<<
edellinen | seuraava
>>
|