Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Omasta äidinkielestä voimavara Kielipajojen antia

<< edellinen | << alkuun

7.8. Suomi toisena kielenä -opetus

Työpajan vetäjinä toimivat turkulaiset suomi toisena kielenä -opettajat Anja Koskinen (anja.koskinen@tkukoulu.fi) Lausteen koulusta ja Aino-Kaija Meriläinen (aino-kaija.merilainen@tkukoulu.fi, 02-247 3333) Kupittaan koulusta. Koosteen ovat kirjoittaneet pajan vetäjät (Anja Koskinen yleiskatsauksen sekä kuvauksen Lausteen koulun S2-opetuksesta, Aino-Kaija Meriläinen S2-opetuksesta yläasteella).

Yleiskatsaus S2 -opetuksesta

Eri kaupungeissa ja kouluissakin on erilaiset resurssit S2-opetukseen. Turussa on ollut suomi toisena kielenä -opettajia vuodesta 1994 lähtien. Pioneerikouluina ovat olleet Varissuon koulu ja Lausteen koulu. Nykyisin opetusta on jo monella muullakin koululla, lähes vuosittain tulee yksi uusi S2-opettajan tehtävä täytettäväksi. Useimmilla kouluilla vieraskielinen oppilas saa S2-opetusta pari tuntia viikossa.

S2-opetus ei ole, tai sen ei pitäisi olla, tukiopetusta, jossa tehdään pelkästään niitä tehtäviä, joita oppilas ei ole osannut tai ehtinyt tehdä omassa luokassaan. Se on suomen kielen opetusta oppilaille, jotka tulevat toisesta kulttuurista, joiden sanavarasto on aluksi suppea, ja jotka eivät tunne suomalaista koulukäytäntöä ja suomalaisia tapoja.

Turun Lausteen koulun S2-opetuksen periaatteita ja käytäntöjä

Lausteella on nyt toista vuotta menossa kokeilu, joka lähtee lukujärjestyksen laatimisesta niin, että rinnakkaisluokilla on samaan aikaan suomi äidinkielenä tunnit (samoin matematiikka, ympäristöoppi ja historia). Tällöin voidaan muodostaa rinnakkaisluokkien yhteisryhmä niistä oppilaista, jotka tarvitsevat suomi äidinkielenä opetuksen sijaan S2-opetusta. S2-opettajalla on kolmannesta kuudenteen luokkien kaikki suomen tunnit näille oppilaille, joten hänellä on kokonaisuus hallinnassaan ja samalla myös täysi vastuu oppilaiden suomen kielen oppimisesta. Kakkosluokilla on kolme viikkotuntia S2-opetusta ja ykkösluokkien S2-opetuksesta vastaa erityisopettaja.

Opetuksen pohjana on valtakunnallinen opetussuunnitelma. Tämän lisäksi koulussa on oma opetussuunnitelma, joka on luettavissa Lausteen koulun kotisivuilta (www.tkukoulu.fi/~lauste/). Opetuksen perusperiaate on: havainnoi, harjoittele ja opi. S2-tunneilla pyritään luokka-astekohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen karsitusti tai valikoiden ottaen huomioon oppilaan kielitaidon taso. Oppilaan kielitaidon kehittyessä vaatimustasoa nostetaan.

Opetuksen alkuvaiheen tavoitteena on, että oppilas selviytyy luokkatilanteista ja arkipäivän tilanteista kotona ja kodin ulkopuolella. Seuraavaksi oppilaan tulisi saada selvää oppikirjojen lyhyistä asiateksteistä ja mielikuvituskertomuksista, lyhyistä sanomalehtijutuista, kasvokkain keskusteluista ja koulun kuulutuksista. Oppilas oppii ensin ymmärtämään, sitten tuottamaan kieltä itse.

S2 on myös oppimaan opettelemista. Tunneilla opitaan opiskelutekniikoita, tiedon etsimistä eri lähteistä ja itsensä ilmaisemista sanoin, ilmein, elein, kirjoittaen ja näytellen. Koulussa luetaan yhdessä vähintään yksi kirja kaikilla luokilla. Opettaja kannustaa oppilasta lukemaan vapaa-aikanakin. Oppilaat lainaavat kirjastosta kirjoja, ja heikohkoilla lukijoilla on lukupäivyrit, joihin opettaja merkitsee sivut, jotka oppilas lukee kotona ääneen aikuisen kuunnellessa häntä. Tämän jälkeen aikuinen allekirjoittaa lapsen lukeneen läksyn.

Tunneilla opiskellaan kieliopista periaatteessa samat asiat kuin suomalaiset opiskelevat. Kuitenkin opetuksessa käytetään enemmän aikaa esimerkiksi sanojen merkityksen ymmärtämisen varmistamiseen ja sanojen taivutuksiin.

Oppikirjoja käytetään vasta kolmannesta luokasta alkaen, jolloin materiaalina on selkeä suomalaislapsille tarkoitettu Koulun äidinkieli -kirja. Neljänsillä ja viidensillä luokilla on luokkakäytössä Meidän suomi -oppikirja ja oppilailla on omat työkirjat. Kuudesluokkalaisilla on sama kirja kuin suomalaisilla luokkatoverillaan eli Sanataituri työkirjoineen. Tosin oppilaista kolme on vasta valmistavasta vaiheesta tulleita, ja heillä on käytössä Meidän suomi.

Suomi toisena kielenä -opetus luokilla 7-9

Turun yläasteille tulee maahanmuuttajaoppilaita joko yleisopetuksesta tai valmistavan vaiheen opetuksesta. Tavoitteena on, että he sijoittuvat yleisopetukseen kaikissa aineissa.

Suomi toisena kielenä -opetukseen osallistujat

Maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito testataan yhtenäisillä testeillä 6. luokan keväällä. Näiden testien perusteella 7. luokan oppilaista ne, joiden suomen kielen taito ei riitä tavallisille äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille osallistumiseen, käyvät niiden sijasta suomi toisena kielenä -tunneilla. 8. ja 9. luokalla oppilas osallistuu yleensä normaaleille oman luokkansa tunneille.

Suomi toisena kielenä on meillä Kupittaan koulussa myös valinnaisaine. Oppilas voi 8. ja 9. luokalla valita joko yhden tai kaksi tuntia viikossa suomen kieltä valinnaisaineeksi. Maahanmuuttajaoppilaista ne, jotka eivät osallistu kristinuskon tai joidenkin kielten, esimerkiksi ruotsin tai englannin, opetukseen, ovat nämä tunnit S2-opetuksessa. Samalla S2-tunnilla voi siis olla joko vain yksi tai käytännössä enimmillään kymmenen oppilasta eri luokilta ja jokainen voi opiskella eri asiaa. Oppilaalla on yleensä ainevalintojensa mukaan 1-5 tuntia suomi toisena kielenä -opetusta viikossa.

Oppituntien sisältö

Suomi toisena kielenä -opetus on oma oppiaine, sillä on oma opetussuunnitelma ja samalla se on monella lailla muun koulunkäynnin tukemista.

Viime vuosina on valmistunut omia oppikirjasarjoja maahanmuuttajien suomen opetukseen. Niiden avulla opiskellaan kielioppia, eri elämänalojen käsitteitä ja sanastoa sekä tutustutaan suomalaiseen kirjallisuuteen, kulttuuriin, juhlapäiviin, tapoihin ja yleensä elämään Suomessa. Käymme kirjastossa lainaamassa suomenkielisiä kirjoja ja lukemassa lehtiä. Luokkaan tulee Selkouutiset ja Suomen Kuvalehti. Sanomalehdet ovat myös erinomaista tuoretta materiaalia.

Historian ja biologian oppikirjat ovat maahanmuuttajaoppilaille usein kieleltään vaikeita. Luemme näiden kirjojen kappaleita yhdessä, selkokielistämme niitä ja selvitämme käsitteitä. Näiden aineiden ymmärtämistä testataan luetun ymmärtämisen tehtäväsarjoilla. Joillekin kaikki suomen kielellä opiskelu on vaikeaa kielen takia, oli kyse vaikka matematiikan sanallisista tehtävistä.

Tavallisilla äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla käyvät oppilaat tarvitsevat joskus apua kielioppiasioiden opiskelussa ja esitelmien teossa. Samoin eri-ikäiset kirjallisuusnäytteet voivat vaatia selittämistä niin kielensä kuin maailmankuvansa tai viitekehyksensä osalta.

Kirjoittamista harjoittelevat kaikki esimerkiksi sanelun, pienimuotoisten tekstien tai referaattien avulla ja tavallisia aineita kirjoittamalla. ATK-luokassa kirjoitamme tekstejä, teemme kuva-analyyseja tai harjoittelemme internet-verkossa olevan valmiin tehtävämateriaalin avulla.

Oppilaat keskustelevat mielellään. Muutamille nämä oppitunnit ovat lähes ainoita suomen kielellä puhumisen harjoittelufoorumeita. Monilla suomalaisen tekstin ääneen lukeminenkin vaatii harjoittelua. Keskusteluharjoitukset voivat olla erilaisia leikkejä, mielipiteiden vaihtoa tai käytännön tilanteiden harjoittelua. On mielenkiintoista kuunnella, kun erimaalaiset oppilaat kertovat omasta maastaan, lapsuudestaan tai vaikkapa tavoistaan.

Suomi toisena kielenä -opettaja tutustuu hyvin oppilaisiinsa, koska tunnilla on vain muutamia oppilaita kerrallaan. Muutamille oppilaille, varsinkin muslimitytöille, opettaja voi olla ainoa suomalainen, jolta he uskaltavat kysyä esimerkiksi seurustelusta, häistä, lapsen syntymästä, lasten ja vanhempien välisistä suhteista, ammatinvalinnasta tai naisen asemasta. Näin opettajalla on joskus suuri vastuu ollessaan oppilailleen suomalaisen malli ja kokonaisen kulttuurin välittäjä.

Arvostelu

Oppilas voi käyttää kokeessa sanakirjaa tai kokeet voidaan kääntää hänen omalle äidinkielelleen. Joskus oppilas suorittaa koetehtävät omakielisen avustajan tunnilla tai tämän avustuksella.

Todistuksessa voi olla merkintä, että suomi ei ole oppilaan oma äidinkieli. Äidinkieli ja kirjallisuus -arvosanan kohdalla lukee täsmennyksenä suomi toisena kielenä. Tällöin S2-opettaja pitää oppilaan suomen kielen kokeet ja antaa numeron. Maahanmuuttajaoppilaan arvostelu voi olla sanallista koko peruskoulun ajan. Vasta päästötodistuksessa tulee olla numeroarviointi.

Kielipajakeskustelu

Kielipajan osallistujat olivat lähes kaikki luokanopettajia, joten ala-asteen käytännöt herättivät eniten keskustelua. Eniten pohdintaa herätti kuitenkin se, millainen koulutus on sopivin S2-opettajalle; luokanopettajan, äidinkielen opettajan vai joku muu? Samoin pätevyysvaatimuksista keskusteltiin. Pohdittiin, antavatko suomen kielen ja kirjallisuuden opinnot oikeanlaiset valmiudet S2-opettajan työhön? Yhteisesti tätä epäiltiin. Osallistujista tuntui, että luokanopettajan koulutus lisättynä S2-kursseilla olisi parempi ratkaisu.

<< edellinen | << alkuun