Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | << alkuun
7.8. Suomi toisena kielenä -opetus
Työpajan vetäjinä toimivat turkulaiset
suomi toisena kielenä -opettajat Anja Koskinen (anja.koskinen@tkukoulu.fi)
Lausteen koulusta
ja Aino-Kaija Meriläinen (aino-kaija.merilainen@tkukoulu.fi,
02-247 3333) Kupittaan
koulusta. Koosteen ovat kirjoittaneet pajan vetäjät
(Anja Koskinen yleiskatsauksen sekä kuvauksen Lausteen
koulun S2-opetuksesta, Aino-Kaija Meriläinen S2-opetuksesta
yläasteella).
Yleiskatsaus S2 -opetuksesta
Eri kaupungeissa ja kouluissakin on erilaiset resurssit S2-opetukseen.
Turussa on ollut suomi toisena kielenä -opettajia vuodesta
1994 lähtien. Pioneerikouluina ovat olleet Varissuon
koulu ja Lausteen koulu. Nykyisin opetusta on jo monella muullakin
koululla, lähes vuosittain tulee yksi uusi S2-opettajan
tehtävä täytettäväksi. Useimmilla
kouluilla vieraskielinen oppilas saa S2-opetusta pari tuntia
viikossa.
S2-opetus ei ole, tai sen ei pitäisi olla, tukiopetusta,
jossa tehdään pelkästään niitä
tehtäviä, joita oppilas ei ole osannut tai ehtinyt
tehdä omassa luokassaan. Se on suomen kielen opetusta
oppilaille, jotka tulevat toisesta kulttuurista, joiden sanavarasto
on aluksi suppea, ja jotka eivät tunne suomalaista koulukäytäntöä
ja suomalaisia tapoja.
Turun Lausteen koulun S2-opetuksen periaatteita ja käytäntöjä
Lausteella
on nyt toista vuotta menossa kokeilu, joka lähtee lukujärjestyksen
laatimisesta niin, että rinnakkaisluokilla on samaan
aikaan suomi äidinkielenä tunnit (samoin matematiikka,
ympäristöoppi ja historia). Tällöin voidaan
muodostaa rinnakkaisluokkien yhteisryhmä niistä
oppilaista, jotka tarvitsevat suomi äidinkielenä
opetuksen sijaan S2-opetusta. S2-opettajalla on kolmannesta
kuudenteen luokkien kaikki suomen tunnit näille oppilaille,
joten hänellä on kokonaisuus hallinnassaan ja samalla
myös täysi vastuu oppilaiden suomen kielen oppimisesta.
Kakkosluokilla on kolme viikkotuntia S2-opetusta ja ykkösluokkien
S2-opetuksesta vastaa erityisopettaja.
Opetuksen pohjana on valtakunnallinen opetussuunnitelma.
Tämän lisäksi koulussa on oma opetussuunnitelma,
joka on luettavissa Lausteen koulun kotisivuilta (www.tkukoulu.fi/~lauste/).
Opetuksen perusperiaate on: havainnoi, harjoittele ja opi.
S2-tunneilla pyritään luokka-astekohtaisten tavoitteiden
saavuttamiseen karsitusti tai valikoiden ottaen huomioon oppilaan
kielitaidon taso. Oppilaan kielitaidon kehittyessä vaatimustasoa
nostetaan.
Opetuksen alkuvaiheen tavoitteena on, että oppilas selviytyy
luokkatilanteista ja arkipäivän tilanteista kotona
ja kodin ulkopuolella. Seuraavaksi oppilaan tulisi saada selvää
oppikirjojen lyhyistä asiateksteistä ja mielikuvituskertomuksista,
lyhyistä sanomalehtijutuista, kasvokkain keskusteluista
ja koulun kuulutuksista. Oppilas oppii ensin ymmärtämään,
sitten tuottamaan kieltä itse.
S2 on myös oppimaan opettelemista. Tunneilla opitaan
opiskelutekniikoita, tiedon etsimistä eri lähteistä
ja itsensä ilmaisemista sanoin, ilmein, elein, kirjoittaen
ja näytellen. Koulussa luetaan yhdessä vähintään
yksi kirja kaikilla luokilla. Opettaja kannustaa oppilasta
lukemaan vapaa-aikanakin. Oppilaat lainaavat kirjastosta kirjoja,
ja heikohkoilla lukijoilla on lukupäivyrit, joihin opettaja
merkitsee sivut, jotka oppilas lukee kotona ääneen
aikuisen kuunnellessa häntä. Tämän jälkeen
aikuinen allekirjoittaa lapsen lukeneen läksyn.
Tunneilla opiskellaan kieliopista periaatteessa samat asiat
kuin suomalaiset opiskelevat. Kuitenkin opetuksessa käytetään
enemmän aikaa esimerkiksi sanojen merkityksen ymmärtämisen
varmistamiseen ja sanojen taivutuksiin.
Oppikirjoja käytetään vasta kolmannesta luokasta
alkaen, jolloin materiaalina on selkeä suomalaislapsille
tarkoitettu Koulun äidinkieli -kirja. Neljänsillä
ja viidensillä luokilla on luokkakäytössä
Meidän suomi -oppikirja ja oppilailla on omat työkirjat.
Kuudesluokkalaisilla on sama kirja kuin suomalaisilla luokkatoverillaan
eli Sanataituri työkirjoineen. Tosin oppilaista kolme
on vasta valmistavasta vaiheesta tulleita, ja heillä
on käytössä Meidän suomi.
Suomi toisena kielenä -opetus luokilla 7-9
Turun yläasteille tulee maahanmuuttajaoppilaita joko
yleisopetuksesta tai valmistavan vaiheen opetuksesta. Tavoitteena
on, että he sijoittuvat yleisopetukseen kaikissa aineissa.
Suomi toisena kielenä -opetukseen osallistujat
Maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito testataan yhtenäisillä
testeillä 6. luokan keväällä. Näiden
testien perusteella 7. luokan oppilaista ne, joiden suomen
kielen taito ei riitä tavallisille äidinkielen ja
kirjallisuuden tunneille osallistumiseen, käyvät
niiden sijasta suomi toisena kielenä -tunneilla. 8. ja
9. luokalla oppilas osallistuu yleensä normaaleille oman
luokkansa tunneille.
Suomi toisena kielenä on meillä Kupittaan koulussa
myös valinnaisaine. Oppilas voi 8. ja 9. luokalla valita
joko yhden tai kaksi tuntia viikossa suomen kieltä valinnaisaineeksi.
Maahanmuuttajaoppilaista ne, jotka eivät osallistu kristinuskon
tai joidenkin kielten, esimerkiksi ruotsin tai englannin,
opetukseen, ovat nämä tunnit S2-opetuksessa. Samalla
S2-tunnilla voi siis olla joko vain yksi tai käytännössä
enimmillään kymmenen oppilasta eri luokilta ja jokainen
voi opiskella eri asiaa. Oppilaalla on yleensä ainevalintojensa
mukaan 1-5 tuntia suomi toisena kielenä -opetusta viikossa.
Oppituntien sisältö
Suomi toisena kielenä -opetus on oma oppiaine, sillä
on oma opetussuunnitelma ja samalla se on monella lailla muun
koulunkäynnin tukemista.
Viime
vuosina on valmistunut omia oppikirjasarjoja maahanmuuttajien
suomen opetukseen. Niiden avulla opiskellaan kielioppia, eri
elämänalojen käsitteitä ja sanastoa sekä
tutustutaan suomalaiseen kirjallisuuteen, kulttuuriin, juhlapäiviin,
tapoihin ja yleensä elämään Suomessa.
Käymme kirjastossa lainaamassa suomenkielisiä kirjoja
ja lukemassa lehtiä. Luokkaan tulee Selkouutiset ja Suomen
Kuvalehti. Sanomalehdet ovat myös erinomaista tuoretta
materiaalia.
Historian ja biologian oppikirjat ovat maahanmuuttajaoppilaille
usein kieleltään vaikeita. Luemme näiden kirjojen
kappaleita yhdessä, selkokielistämme niitä
ja selvitämme käsitteitä. Näiden aineiden
ymmärtämistä testataan luetun ymmärtämisen
tehtäväsarjoilla. Joillekin kaikki suomen kielellä
opiskelu on vaikeaa kielen takia, oli kyse vaikka matematiikan
sanallisista tehtävistä.
Tavallisilla äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla
käyvät oppilaat tarvitsevat joskus apua kielioppiasioiden
opiskelussa ja esitelmien teossa. Samoin eri-ikäiset
kirjallisuusnäytteet voivat vaatia selittämistä
niin kielensä kuin maailmankuvansa tai viitekehyksensä
osalta.
Kirjoittamista harjoittelevat kaikki esimerkiksi sanelun,
pienimuotoisten tekstien tai referaattien avulla ja tavallisia
aineita kirjoittamalla. ATK-luokassa kirjoitamme tekstejä,
teemme kuva-analyyseja tai harjoittelemme internet-verkossa
olevan valmiin tehtävämateriaalin avulla.
Oppilaat keskustelevat mielellään. Muutamille nämä
oppitunnit ovat lähes ainoita suomen kielellä puhumisen
harjoittelufoorumeita. Monilla suomalaisen tekstin ääneen
lukeminenkin vaatii harjoittelua. Keskusteluharjoitukset voivat
olla erilaisia leikkejä, mielipiteiden vaihtoa tai käytännön
tilanteiden harjoittelua. On mielenkiintoista kuunnella, kun
erimaalaiset oppilaat kertovat omasta maastaan, lapsuudestaan
tai vaikkapa tavoistaan.
Suomi toisena kielenä -opettaja tutustuu hyvin oppilaisiinsa,
koska tunnilla on vain muutamia oppilaita kerrallaan. Muutamille
oppilaille, varsinkin muslimitytöille, opettaja voi olla
ainoa suomalainen, jolta he uskaltavat kysyä esimerkiksi
seurustelusta, häistä, lapsen syntymästä,
lasten ja vanhempien välisistä suhteista, ammatinvalinnasta
tai naisen asemasta. Näin opettajalla on joskus suuri
vastuu ollessaan oppilailleen suomalaisen malli ja kokonaisen
kulttuurin välittäjä.
Arvostelu
Oppilas voi käyttää kokeessa sanakirjaa tai
kokeet voidaan kääntää hänen omalle
äidinkielelleen. Joskus oppilas suorittaa koetehtävät
omakielisen avustajan tunnilla tai tämän avustuksella.
Todistuksessa voi olla merkintä, että suomi ei
ole oppilaan oma äidinkieli. Äidinkieli ja kirjallisuus
-arvosanan kohdalla lukee täsmennyksenä suomi toisena
kielenä. Tällöin S2-opettaja pitää
oppilaan suomen kielen kokeet ja antaa numeron. Maahanmuuttajaoppilaan
arvostelu voi olla sanallista koko peruskoulun ajan. Vasta
päästötodistuksessa tulee olla numeroarviointi.
Kielipajakeskustelu
Kielipajan osallistujat olivat lähes kaikki luokanopettajia,
joten ala-asteen käytännöt herättivät
eniten keskustelua. Eniten pohdintaa herätti kuitenkin
se, millainen koulutus on sopivin S2-opettajalle; luokanopettajan,
äidinkielen opettajan vai joku muu? Samoin pätevyysvaatimuksista
keskusteltiin. Pohdittiin, antavatko suomen kielen ja kirjallisuuden
opinnot oikeanlaiset valmiudet S2-opettajan työhön?
Yhteisesti tätä epäiltiin. Osallistujista tuntui,
että luokanopettajan koulutus lisättynä S2-kursseilla
olisi parempi ratkaisu.
<<
edellinen | << alkuun
|