Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | seuraava
>>
7.1. Albaniankielinen opetus
Kielipajan vetäjänä toimi omakielinen opettaja
Daut Gerxhalija (dautgerxha@jippii.fi).
Hänen pääkoulunaan on Turun Samppalinnan
koulu. Yhteenvedon on kirjoittanut erityisopettaja Anneli
Minks.
Historiaa
Balkanilla
tuhansia vuosia asuneet albaanit ovat Rooman historiasta tunnettujen
illyyrialaisten jälkeläisiä. Puhekielenään
he käyttivät illyyrian kieltä mutta kirjakielenään
latinaa. Roomalaisten jälkeen heidän maansa ovat
vallanneet mm. slaavit ja ottomaanit. Illyyrialaisten lisäksi
heistä on käytetty useita nimityksiä, kuten
arjaanitit, arberit, arnautit, shiptarit ja arbaanit. Nimitys
albaanit on tullut jälkimmäisestä. Albaanit
kutsuvat itseään shqiptareiksi ja maastaan he käyttävät
nimitystä Shipëria.
Albania itsenäistyi 1912, jolloin se sai nykyiset rajansa.
Yli puolet albaaneista asuu muualla, suurin osa Kosovossa,
mutta myös Makedoniassa, Montenegrossa, Kreikassa ja
Serbiassa.
Albania on Euroopan köyhimpiä maita.
Kosovo, joka aiemmin on kuulunut Albaniaan, liitettiin Jugoslaviaan
2. maailmansodan aikana. Autonomiansa se menetti v. 1990.
Sodan jälkeen (1999) Kosovossa on järjestetty vapaat
vaalit, joissa on valittu presidentti, hallitus ja eduskunta.
NATO:n joukot ja YK ovat edelleen Kosovossa.
Kieli
Albania kuuluu indoeurooppalaiseen kieliryhmään,
mutta sillä ei ole läheisiä kielisukulaisia.
Albanian kielen puhujia on noin 4 miljoonaa Albaniassa, 2
miljoonaa Kosovossa, 1 miljoona Makedoniassa ja Kreikassa
n. 200 000.
Albanian kielessä on 36 aakkosta: 7 vokaalia (a,e,i,u,ë,o,y)
ja 29 konsonanttia.
Albaniassa on
2 r:ää: useampitäryinen (rrota 'pyörä')
ja yksitäryinen (Remzi)
2 l:ää: pitempi (llampa 'lamppu') ja lyhyempi
(lopa 'lehmä')
+ sh-, th-,dh-,zh-,gj- ja xh-äänteet
Kirjoituksessa ei ole geminaattoja eikä pitkiä
vokaaleja. Kaksitavuisissa sanoissa sanansisäiset vokaalit
ääntyvät pitkinä. Muuten kielessä
on äännekirjainvastaavuus. Tavurakenne on sama kuin
suomessa. Albania on suffiksikieli, sanoja muodostetaan johtamalla
Koulu Kosovossa
Koulussa on sodan jälkeen tapahtunut paljon muutoksia.
Peruskoulun uusi OPS otettiin käyttöön v. 2002.
Opettajia on EU:n tuella koulutettu Ranskassa ja Saksassa.
Oppimateriaaleista on edelleen puutetta, erityisesti 9. luokan
oppikirjoista.
Peruskoulu on yhdeksänvuotinen. Ala-aste kestää
kuusi vuotta ja yläaste kolme. Yläasteen viimeisellä
luokalla on kaksi linjaa: toinen ammattikouluun ja toinen
lukioon meneville. Oppiaineet ovat periaatteessa samat kuin
Suomessa. Lisäksi on uusi oppiaine: edukata qutetare,
jossa keskitytään käytöstapoihin, ts.
annetaan ohjeita, miten käyttäydytään
kaupungilla, kotona, koulussa, liikenteessä jne. Käytöstavat
ovat Daut Gerxhalijan mielestä siinä määrin
rappeutuneet sodan aikana, että niiden mieleenpalautus
on tarpeellista. Vieraista kielistä eniten opetetaan
englantia. Oppilaiden opiskelumotivaatio on kasvamassa. Mielekäs
työ, mahdollisen tulevan perheen hyvinvointi ja pärjääminen
elämässä yleensä ovat nuorille tärkeitä
arvoja.
Kosovossa erityiskouluissa opiskelevat vammaiset oppilaat.
Oppimisvaikeuksista kärsivät ovat yleisopetuksessa
muiden mukana. Tukiopetusta ei ole.
Uusia koulurakennuksia on rakennettu kansainvälisen
tuen avulla (erityisesti Ranska, Saudi-Arabia ja Saksa). Kosovon
elinolojen paraneminen on tosin voimakkaasta byrokratiasta
johtuen ollut hidasta yhteiskunnan eri osa-alueilla. Tällä
hetkellä kaikki alueella tehtävät päätökset
on alistettava YK:n ratkaistavaksi (Mihail Steiner).
<<
edellinen | seuraava
>>
|