Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Omasta äidinkielestä voimavara Tukea äidinkielellä ja koulun opetuskielellä

<< edellinen | seuraava >>

Yhteenveto

Kotoutumisen ja toimivan kaksikielisyyden edistäminen edellyttävät panostusta sekä oppilaan omaan äidinkielen että koulun opetuskielen hallintaan. Tärkeää on, että tuki integroituu mielekkäällä tavalla oppilaan koulunkäyntiin ja jatkuu koko koulunkäynnin ajan johdonmukaisesti ja joustavasti, oppilaan muuttuvat tarpeet huomioiden. Hyvät järjestelyt eivät aina ole kalliita, joskaan rahankaan merkitystä ei pidä vähätellä. Tärkeintä on se, että kunnassa ja koulussa tartutaan haasteeseen ja yhteistyöllä pyritään turvaamaan niin oppilaan äidinkielinen kuin suomen- tai ruotsinkielisissä kunnissa ruotsinkielinen tuki.

Terhikki Mäkelä (terhikki.makela@abo.fi, 02-2356 206)

Kirjoittaja toimii koulutussuunnittelijana ja maahanmuuttajien opettajana Åbo Akademin täydennyskoulutuskeskuksessa. Lisäksi hän on Monikulttuurinen päivähoito, koulu ja koti ry:n varapuheenjohtaja.

Lähteet

Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, 2002, Opetushallitus

Espoon kaupungin www-sivut (www.espoo.fi > maahanmuuttajaopetus)

Helsingin kaupungin www-sivut (www.edu.hel.fi > maahanmuuttajaopetus) sekä sähköpostitse tietojen kysely Helsingin opetustoimesta opetuskonsultti Katri Kuukalta 28.11.2002.

Jyväskylän kaupungin www-sivut (www.jkl.fi/opetusvirasto > maahanmuuttajaopetus)

Kuopion kaupungin www-sivut (www.kuopio.fi > Männistön koulu) sekä keskustelu puhelimitse Männistön koulun rehtori Unto Lesosen kanssa, syyskuu 2002.

Laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta 493/1999, 1.5.1999.

Maahanmuuttajaopetuksen kehittämisehdotus Turun kaupungin opetuslautakunnalle ja koulutoimelle. Monikulttuurinen päivähoito, koulu ja koti ry. 16.4.2002.

Maahanmuuttajien, saamenkielisten ja romaninkielisten oppilaiden/opiskelijoiden opetusjärjestelyt esiopetuksessa, perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa 2002, Opetushallituksen tiedote 12.8.2002.
(saatavana mm. osoitteesta www.oph.fi)

Omaa äidinkieltä oppimaan! - maahanmuuttajien äidinkielen opetusta ja omankielistä ohjausta Turun ammatti-instituutissa, kokeiluprojektin raportti 1999. Turun ammatti-instituutti, Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi ja Turun maahanmuuttajakouluttajien resurssirengas.

Opetushallituksen www-sivut (www.opetushallitus.fi ja www.edu.fi > maahanmuuttajien koulutus)

Perusopetuksen opetuskokeiluissa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelmien perusteet vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2. Opetushallitus 12.12.2002. 63/011/2002. (saatavissa mm. www.oph.fi -sivustoilta).

Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet 1994, Opetushallitus.

Perusopetuksen oppilaan arvioinnin perusteet 1999, Opetushallitus.

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 1999, Opetushallitus.

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit maahanmuuttajien äidinkielen opetukseen, Opetushallituksen tiedote 76/2001

Thomas, Wayne, P. & Collier, Virginia P. 1997. School Effectiveness for Language
Minority Students. Washington, DC: National Clearinghouse for Bilingual Education.

Turun kaupungin www-sivujen ns. Moped-sivusto: www.tkukoulu.fi/moped

Vantaan kaupungin www-sivut (www.vantaa.fi > maahanmuuttajaopetus) ja tietojen kysely sähköpostitse Ulla Lappalaiselta, konsultoiva suomi toisena kielenä -opettaja, Vantaan sivistystoimi, syksy 2002.

<< edellinen | seuraava >>