Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Tukea
äidinkielellä ja koulun opetuskielellä
<<
edellinen | seuraava
>>
Yhteenveto
Kotoutumisen ja toimivan kaksikielisyyden edistäminen
edellyttävät panostusta sekä oppilaan omaan
äidinkielen että koulun opetuskielen hallintaan.
Tärkeää on, että tuki integroituu mielekkäällä
tavalla oppilaan koulunkäyntiin ja jatkuu koko koulunkäynnin
ajan johdonmukaisesti ja joustavasti, oppilaan muuttuvat tarpeet
huomioiden. Hyvät järjestelyt eivät aina ole
kalliita, joskaan rahankaan merkitystä ei pidä vähätellä.
Tärkeintä on se, että kunnassa ja koulussa
tartutaan haasteeseen ja yhteistyöllä pyritään
turvaamaan niin oppilaan äidinkielinen kuin suomen- tai
ruotsinkielisissä kunnissa ruotsinkielinen tuki.
Terhikki Mäkelä (terhikki.makela@abo.fi,
02-2356 206)
Kirjoittaja toimii koulutussuunnittelijana ja maahanmuuttajien
opettajana Åbo Akademin täydennyskoulutuskeskuksessa.
Lisäksi hän on Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry:n varapuheenjohtaja.
Lähteet
Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, 2002, Opetushallitus
Espoon kaupungin www-sivut (www.espoo.fi
> maahanmuuttajaopetus)
Helsingin kaupungin www-sivut (www.edu.hel.fi
> maahanmuuttajaopetus) sekä sähköpostitse
tietojen kysely Helsingin opetustoimesta opetuskonsultti Katri
Kuukalta 28.11.2002.
Jyväskylän kaupungin www-sivut (www.jkl.fi/opetusvirasto
> maahanmuuttajaopetus)
Kuopion kaupungin www-sivut (www.kuopio.fi
> Männistön koulu) sekä keskustelu puhelimitse
Männistön koulun rehtori Unto Lesosen kanssa, syyskuu
2002.
Laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden
vastaanotosta 493/1999, 1.5.1999.
Maahanmuuttajaopetuksen kehittämisehdotus Turun kaupungin
opetuslautakunnalle ja koulutoimelle. Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry. 16.4.2002.
Maahanmuuttajien, saamenkielisten ja romaninkielisten oppilaiden/opiskelijoiden
opetusjärjestelyt esiopetuksessa, perusopetuksessa ja
lukiokoulutuksessa 2002, Opetushallituksen tiedote 12.8.2002.
(saatavana mm. osoitteesta www.oph.fi)
Omaa äidinkieltä oppimaan! - maahanmuuttajien äidinkielen
opetusta ja omankielistä ohjausta Turun ammatti-instituutissa,
kokeiluprojektin raportti 1999. Turun ammatti-instituutti,
Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi ja Turun maahanmuuttajakouluttajien
resurssirengas.
Opetushallituksen www-sivut (www.opetushallitus.fi
ja www.edu.fi > maahanmuuttajien
koulutus)
Perusopetuksen opetuskokeiluissa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat
opetussuunnitelmien perusteet vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2. Opetushallitus
12.12.2002. 63/011/2002. (saatavissa mm. www.oph.fi
-sivustoilta).
Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet 1994, Opetushallitus.
Perusopetuksen oppilaan arvioinnin perusteet 1999, Opetushallitus.
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit
1999, Opetushallitus.
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit
maahanmuuttajien äidinkielen opetukseen, Opetushallituksen
tiedote 76/2001
Thomas, Wayne, P. & Collier, Virginia P. 1997. School
Effectiveness for Language
Minority Students. Washington, DC: National Clearinghouse
for Bilingual Education.
Turun kaupungin www-sivujen ns. Moped-sivusto: www.tkukoulu.fi/moped
Vantaan kaupungin www-sivut (www.vantaa.fi
> maahanmuuttajaopetus) ja tietojen kysely sähköpostitse
Ulla Lappalaiselta, konsultoiva suomi toisena kielenä
-opettaja, Vantaan sivistystoimi, syksy 2002.
<<
edellinen | seuraava
>>
|