Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
<<
edellinen | seuraava
>>
1. Johdanto
Omasta äidinkielestä voimavara! - Miksi ja millä
keinoin?
Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaarin ideana
oli koota niin opettajia kuin opetusalan suunnittelijoita
ja päättäjiä pohtimaan vieraskielisten
oppilaiden äidinkielisen opetuksen merkitystä ja
toteutusta. Seminaari pidettiin Turussa Vanhalla Raatihuoneella
28. syyskuuta 2002.
Äidinkielen merkitystä tuskin voi liikaa korostaa:
äidinkielen avulla lapsi alkaa hahmottaa ja ymmärtää
ympäröivää maailmaa, se liittää
hänet omaan perheeseen ja yhteisöön, se on
identiteetin, tunteen ja ajattelun kieli. Äidinkielen
merkitys ei ole vähäisempi, vaikka oma äidinkieli
sattuisi olemaan yhteiskunnassa vähemmistökielen
asemassa - tosin silloin äidinkielen kehitykseen joutuu
kiinnittämään erityistä huomiota, koska
kielelliset virikkeet, saati ympäristön tuki ja
arvostus eivät ole yleensä läheskään
riittäviä.
Monet
tutkimukset osoittavat, että vähemmistökieliset
oppilaat selviytyvät koulussa parhaiten, jos heidän
äidinkielen ja koulun opetuskielen taitoa aktiivisesti
tuetaan. On siis tärkeää, että kouluopetukseen
sisällytetään myös oppilaan äidinkielistä
opetusta - mutta miten? Seminaarimme keskeinen tehtävä
oli nostaa esille keinoja ja ratkaisumalleja, joilla äidinkielistä
opetusta voidaan toteuttaa ja integroida osaksi oppilaan koulunkäyntiä.
Äidinkielisen opetuksen toteutuksessa tarvitaan opettajien
välistä tiivistä yhteistyötä. Yhteistyön
kehittäminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä
niin kuntien koulutoimissa kuin yksittäisissä kouluissa.
Seminaarissamme halusimme omalta pieneltä osaltamme edistää
yhteistyötä ja vuoropuhelua. Tärkeä osa
seminaaria olivat ns. kielipajat, joissa oppilaiden äidinkieliset
opettajat esittelivät "kantasuomalaisille"
opettajille omaa opetustaan ja oppilaidensa tilannetta niin
vanhan kotimaan kuin uuden kotimaan, Suomen kouluissa. Monissa
kielipajoissa aika loppui kesken vilkkaimman keskustelun -
toivomme, että vuoropuhelu ja yhteydenpito jatkuvat opettajanhuoneissa
ja -kokouksissa sekä tulevissa seminaareissa.
Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaarin aloitteentekijänä
oli turkulainen Monikulttuurinen päivähoito, koulu
ja koti ry (MPKK). Yhdistyksen tavoitteena on edistää
päivähoidon ja koulun monikulttuurista ja -kielistä
opetusta. Joukkoomme kuuluu sekä kantasuomalaisia että
maahanmuuttajataustaisia opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia.
Viime keväänä (2002) MPKK laati Turun opetuslautakunnalle
ja koulutoimelle kehittämisehdotuksen, jossa yhtenä
keskeisenä haasteena nostettiin esille äidinkielisen,
mm. oman äidinkielen opetuksen aseman ja toimintaedellytysten
vahvistaminen. Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaari
oli MPKK:n näkökulmasta luontevaa jatkoa kehittämisehdotuksen
teemoille. Halusimme kuitenkin laajentaa kosketuspintaamme
ja etsiä uusia yhteistyökumppaneita, joille äidinkieleen
liittyvät kysymykset ovat tärkeitä - siis suomalaiset
äidinkielen opettajat!
Otimme yhteyttä Turun seudun äidinkielen opettajat
ry:hyn ja tiedustelimme yhdistyksen halukkuutta järjestää
yhdessä "äidinkieli-seminaari". Entuudestaan
meillä oli yhteistyötä Turun Kansainvälisen
kohtauspaikan kanssa. Lisäksi matkan varrella ideaan
tarttui Turun naiskeskuksen maahanmuuttajanaisille suunnattu
Appelsiinipuu-projekti. Mukana oli siis lopulta neljä
erilaista tahoa, joita yhdisti teema: Omasta äidinkielestä
voimavara!
Tähän raporttiin on koottu seminaarin esitykset
ja koosteet kielipajoista. Raportin artikkeleita ovat laatineet
osin alustusten pitäjät, osin MPKK:n aktiivit. Raportin
ovat toimittaneet MPKK:n hallituksen jäsen, psykologi
Saara Ahonen ja MPKK:n varapuheenjohtaja, koulutussuunnittelija
Terhikki Mäkelä. Kansainvälinen kohtauspaikka
on vastannut raportin taitosta ja Turun naiskeskus on tarjonnut
mahdollisuuden veloituksetta kopioida raportti (200 kappaletta).
Raportin nettiversio julkaistaan Turun koulutoimen sivustolla
Mopedissa.
Raportin kokoaminen on vaatinut monen ihmisen talkootyötä
- lämmin kiitos kaikille talkoisiin osallistuneille samoin
kuin kaikille seminaarin alustajille ja järjestelijöille.
Toivomme, että raportin artikkelit herättävät
mielenkiintoa ja keskustelua. Mielellämme otamme vastaan
myös palautetta ja ehdotuksia mahdollisista jatkotilaisuuksista.
Turussa 3. joulukuuta 2002
Terhikki Mäkelä (terhikki.makela@abo.fi,
02-2356 206)
Monikulttuurinen päivähoito, koulu ja koti ry.
<<
edellinen | seuraava
>>
|