Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Omasta äidinkielestä voimavara

<< edellinen | seuraava >>

1. Johdanto

Omasta äidinkielestä voimavara! - Miksi ja millä keinoin?

Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaarin ideana oli koota niin opettajia kuin opetusalan suunnittelijoita ja päättäjiä pohtimaan vieraskielisten oppilaiden äidinkielisen opetuksen merkitystä ja toteutusta. Seminaari pidettiin Turussa Vanhalla Raatihuoneella 28. syyskuuta 2002.

Äidinkielen merkitystä tuskin voi liikaa korostaa: äidinkielen avulla lapsi alkaa hahmottaa ja ymmärtää ympäröivää maailmaa, se liittää hänet omaan perheeseen ja yhteisöön, se on identiteetin, tunteen ja ajattelun kieli. Äidinkielen merkitys ei ole vähäisempi, vaikka oma äidinkieli sattuisi olemaan yhteiskunnassa vähemmistökielen asemassa - tosin silloin äidinkielen kehitykseen joutuu kiinnittämään erityistä huomiota, koska kielelliset virikkeet, saati ympäristön tuki ja arvostus eivät ole yleensä läheskään riittäviä.

Monet tutkimukset osoittavat, että vähemmistökieliset oppilaat selviytyvät koulussa parhaiten, jos heidän äidinkielen ja koulun opetuskielen taitoa aktiivisesti tuetaan. On siis tärkeää, että kouluopetukseen sisällytetään myös oppilaan äidinkielistä opetusta - mutta miten? Seminaarimme keskeinen tehtävä oli nostaa esille keinoja ja ratkaisumalleja, joilla äidinkielistä opetusta voidaan toteuttaa ja integroida osaksi oppilaan koulunkäyntiä.

Äidinkielisen opetuksen toteutuksessa tarvitaan opettajien välistä tiivistä yhteistyötä. Yhteistyön kehittäminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä niin kuntien koulutoimissa kuin yksittäisissä kouluissa. Seminaarissamme halusimme omalta pieneltä osaltamme edistää yhteistyötä ja vuoropuhelua. Tärkeä osa seminaaria olivat ns. kielipajat, joissa oppilaiden äidinkieliset opettajat esittelivät "kantasuomalaisille" opettajille omaa opetustaan ja oppilaidensa tilannetta niin vanhan kotimaan kuin uuden kotimaan, Suomen kouluissa. Monissa kielipajoissa aika loppui kesken vilkkaimman keskustelun - toivomme, että vuoropuhelu ja yhteydenpito jatkuvat opettajanhuoneissa ja -kokouksissa sekä tulevissa seminaareissa.

Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaarin aloitteentekijänä oli turkulainen Monikulttuurinen päivähoito, koulu ja koti ry (MPKK). Yhdistyksen tavoitteena on edistää päivähoidon ja koulun monikulttuurista ja -kielistä opetusta. Joukkoomme kuuluu sekä kantasuomalaisia että maahanmuuttajataustaisia opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia. Viime keväänä (2002) MPKK laati Turun opetuslautakunnalle ja koulutoimelle kehittämisehdotuksen, jossa yhtenä keskeisenä haasteena nostettiin esille äidinkielisen, mm. oman äidinkielen opetuksen aseman ja toimintaedellytysten vahvistaminen. Omasta äidinkielestä voimavara! -seminaari oli MPKK:n näkökulmasta luontevaa jatkoa kehittämisehdotuksen teemoille. Halusimme kuitenkin laajentaa kosketuspintaamme ja etsiä uusia yhteistyökumppaneita, joille äidinkieleen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä - siis suomalaiset äidinkielen opettajat!

Otimme yhteyttä Turun seudun äidinkielen opettajat ry:hyn ja tiedustelimme yhdistyksen halukkuutta järjestää yhdessä "äidinkieli-seminaari". Entuudestaan meillä oli yhteistyötä Turun Kansainvälisen kohtauspaikan kanssa. Lisäksi matkan varrella ideaan tarttui Turun naiskeskuksen maahanmuuttajanaisille suunnattu Appelsiinipuu-projekti. Mukana oli siis lopulta neljä erilaista tahoa, joita yhdisti teema: Omasta äidinkielestä voimavara!

Tähän raporttiin on koottu seminaarin esitykset ja koosteet kielipajoista. Raportin artikkeleita ovat laatineet osin alustusten pitäjät, osin MPKK:n aktiivit. Raportin ovat toimittaneet MPKK:n hallituksen jäsen, psykologi Saara Ahonen ja MPKK:n varapuheenjohtaja, koulutussuunnittelija Terhikki Mäkelä. Kansainvälinen kohtauspaikka on vastannut raportin taitosta ja Turun naiskeskus on tarjonnut mahdollisuuden veloituksetta kopioida raportti (200 kappaletta). Raportin nettiversio julkaistaan Turun koulutoimen sivustolla Mopedissa.

Raportin kokoaminen on vaatinut monen ihmisen talkootyötä - lämmin kiitos kaikille talkoisiin osallistuneille samoin kuin kaikille seminaarin alustajille ja järjestelijöille. Toivomme, että raportin artikkelit herättävät mielenkiintoa ja keskustelua. Mielellämme otamme vastaan myös palautetta ja ehdotuksia mahdollisista jatkotilaisuuksista.

Turussa 3. joulukuuta 2002

Terhikki Mäkelä (terhikki.makela@abo.fi, 02-2356 206)
Monikulttuurinen päivähoito, koulu ja koti ry.

<< edellinen | seuraava >>