Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Suomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät

<< edellinen | seuraava >>

Maahanmuuttajien kielellisten valmiuksien huomioiminen muiden aineiden opetuksessa

Anita Kivinen

(opettaja Jorma Pollari, Kuokkalan koulu, Jyväskylä, 10.10.2006)

”Oppilaan motivaatio ei ole koskaan kadoksissa; häneltä puuttuvat vain kiinnostumaan ja tutkimaan kannustavat virikkeet.” (Jarmo Pollari)

Opettaja Jorma Pollari Jyväskylän Kuokkalan koulusta puhui erityisesti maahanmuuttajien kielellisten valmiuksien huomioimisen tärkeydestä muiden aineiden opetuksessa. On selvää, että oppilaan kielitaito vaikuttaa siihen, mitä hän saa irti oppitunneista. Kyse ei ole pelkästään oppi- ja harjoituskirjojen teksteistä ja niiden ymmärtämisestä, vaan myös siitä miten opettaja huomioi opetustuokioissa omalla kielenkäytöllään vieraskielisen oppilaan.

Kun luokkaan tulee uusi vieraskielinen oppilas, ei opettaja voi mitenkään tietää oppilaan kielitaidon tasoa. Tämän vuoksi olisikin käytännöllisintä selvittää oppilaan kielitaito ennen kuin oppilas aloittaa opinnot uudessa koulussa. Ammattitaitoinen S2-opettaja pystyy testaamaan oppilaan kielitaidon nopeasti. Pollari pitääkin koulun S2-opettajaa avainhenkilönä S2-opetuksen ja muiden oppiaineiden opettajien yhteistyön rakentamisessa.

Muiden aineiden opetuksessa voi käyttää apuna selkokielistä materiaalia. S2-opettaja voisi auttaa aineenopettajaa selkokielistämisessä ja myös esimerkiksi kokeiden laatimisessa, koska hän on koulun suomen kielen asiantuntija ja tuntee myös muita opettajia paremmin oppilaan todellisen kielitaidon kaikki eri osa-alueet. Selkokielistäminen vaatii jatkuvaa yhteistyötä opettajien kesken - kun kielitaito kehittyy, myös selkokielistämisen aste ja tarve muuttuvat. Eri aineiden opettajat voisivat kokoontua vaikkapa S2-opettajan johdolla palaveriin, jossa selvitetään selkokielistämisen (suullisen ja kirjallisen) periaatteita. Samalla S2-opettaja voisi selvittää kaikille yhteisesti kunkin maahanmuuttajaoppilaan suomen kielen opiskeluhistorian ja kielitaidon tason, jolloin oppilaat voidaan huomioida opetuksessa yksilöinä.

Pollari ehdottaa myös eri oppiaineiden johdanto- ja peruskurssien järjestämistä maahanmuuttajaoppilaille, jotta he pääsisivät paremmin kiinni opintoihin. Opiskelun apuna voi käyttää myös omakielisiä opettajia ja avustajia, muita avustajia, opetusharjoittelijoita ja nuorisotyöntekijöitä. Joissain kouluissa pidetään läksykerhoja, joissa saa tukea kotitehtävien tekemiseen. Suunnitelmallinen tukiopetus on yksi mahdollisuus auttaa oppilasta. Pollari pitää tärkeänä, että koulun opettajakunta sopii yhdessä, miten maahanmuuttajien oppimista koulussa tuetaan. Maahanmuuttajaoppilaan monipuolinen tukeminen on kaikkien etu. Erityisesti tukea pitäisi kohdentaa valmistavasta vaiheesta tuleville ja muiden nivelvaiheiden oppilaille.

S2-opettaja voi auttaa ja tukea koulun muita opettajia monin eri tavoin. Hän voisi toimia koulussa eräänlaisena maahanmuuttajien ja monikulttuurisuuden asiamiehenä ja tiedottajana. Hän voisi myös olla välittäjänä maahanmuuttajaoppilaiden ja opettajien keskinäisissä asioissa. S2-opettaja voi toimia myös omakielisten opettajien ja koulun muiden opettajien välisenä linkkinä. Usein maahanmuuttajaopettajat tuntevat itsensä hieman ulkopuolisiksi muun opettajakunnan joukossa. Tämä saattaa johtua siitäkin, että useat maahanmuuttajaopettajat toimivat monessa eri koulussa eikä selkeää pääkoulua ole. Omakieliset opettajat voivat kuitenkin olla vieraskielisten oppilaiden opetuksessa suuri voimavara, jonka hyödyntämisestä hyötyy eniten oppilas. Myös S2-opettajan ja omakielisten opettajien yhteistyöhön kannattaa satsata paljon.

Jarmo Pollari on kirjoittanut artikkelin opettajan monikulttuurisuuteen kasvamisen prosessin kriiseistä. Miten opettaja löytää monikulttuurisen minänsä? teoksessa Monikulttuurinen opetus, toim. Matinheimo – Kokko, julkaisija Opetushallitus.

<< edellinen | seuraava >>