Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Suomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät

<< edellinen | seuraava >>

Kun opetetaan funktionaalis-pedagogisesti –millainen haaste opettajalle?

Anu-Mari Janhonen

(FL Eija Aalto, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 9.10.2006)

 Miten voit opettaa partitiivin? Eija Aalto pohtii kahta erilaista näkökulmaa asiaan. Perinteisesti opettaja on ottanut kieliopin mukaan ensimmäisestä oppikirjan kappaleesta lähtien, niin että esim. partitiivi pohjautuu säännöille, dialogit ovat alisteisia kielioppisäännöille ja viestinnällisyys on löyhää. Tätä opetustapaa nimitetään formalistiseksi. Toinen mahdollisuus on opettaa tekstilähtöisesti, jolloin partitiivia käytetään esim. fraasein, ja vähitellen kerätään sääntöä ja lopulta vedetään johtopäätökset yhteen. Tätä lähestymistapaa puolestaan nimitetään funktionaaliseksi.

Opetustapa perustuu aina käsitykseen kielestä. Formalistista lähestymistapaa kannattavat ajattelevat, että kieli on ensisijassa aivotoiminnan tulosta ja se sisältää joukon sääntöjä ja sanastoa. Funktionaalista lähestymistapaa kannattavat ovat taas sitä mieltä, että kieli on ensisijassa sosiaalisen toiminnan tulosta, ja että se on funktio- ja merkityslähtöinen systeemistö ja viestinnän väline: muodot ovat olemassa, koska halutaan ilmaista merkityksiä. Näin ollen systeemistöä ja käyttöä ei voida erottaa toisistaan.

Millaiset kielen oppimisen ja opettamisen käsitykset näillä lähestymistavoilla on? Formalistien mielestä opetuksen lähtökohtana on kielioppihierarkia: kieliopin absoluuttinen vaikeusarvo ja oppimisjärjestys. Opetus on muotokeskeistä eli vasta kun muodot hallitaan, niitä käytetään. Tällöin keskitytään rakenteiden produktiiviseen hallintaan. Oppimisessa opettaja säätelee oppimisjärjestystä, ja oppimisprosessi ei ole keskeinen, sillä opettajan mielestä opetettu asia on sama kuin opittu asia. Edistymistä mitataan virheiden määrän ja luonteen avulla. Opetuksessa useiden eri kielitaidon osa-alueiden välillä vallitsee epätasainen painoarvo. Kaiken kaikkiaan käsitys kielen oppimisesta on, että kielen voi oppia oppitunnilla.

<< edellinen | seuraava >>