Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
4. Pohdinta
Erityisopetuksen
kasvun myötä on vuosikymmenten aikana syntynyt ja
vahvistunut koulutuksen kaksoisjärjestelmä, joka
elää kaikilla koulun eri tasoilla kouluhallinnosta
yksittäisen oppilaan tasolle. Integraatioideologian myötä
ollaan kuitenkin vähitellen palaamassa kehityksessä
takaisin päin ja purkamassa, ainakin osittain, koulutuksen
kaksoisjärjestelmää. Kehittämishankkeiden
myötä kouluissa on lisätty integraatioyhteistyötä,
etsitty ja kehitetty erityis- ja yleisopetuksen yhteistyömalleja.
Suomalaisilta opettajilta ja opettajankoulutukselta vaaditaan
nykyisin paljon. Tarve koulun kehittämiselle inkluusiiviseen
suuntaan on olemassa. Opettajilla on todellinen tuen tarve
oppilaiden moninaisuuden edessä: syrjäytyminen,
kiusaaminen, häiriköinti ja heikot oppimistulokset
ovat koulun arkea ja esillä aikaisempaa useamman oppilaan
kohdalla. On tultu tilanteeseen, jossa koulun on etsittävä
muita ratkaisuja kuin kaikkien näiden erityistä
tukea tarvitsevien oppilaiden siirtäminen erilliseen
erityisopetukseen.
Olen mielenkiinnolla tutustunut erilaisiin malleihin toteuttaa
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusta yleisopetuksessa.
Kaikissa malleissa hallinnollisen tason tekemät ratkaisut
vaikuttavat käytännön toimintaan. Monesti ylemmältä
tasolta saadaan kyllä myötätuntoa ja kannustusta
opetuksen kehittämiseen, mutta ei resursseja ja rahaa.
Kehittämiseen tarvitaan kuitenkin myös resursseja.
Tällä hetkellä integraatiota käytetään
liian usein säästötoimena. Käytännössä
maahanmuuttajataustainen oppilas tulee yleisopetuksen luokkaan
"puolikielisenä" eikä tarvittavista tukitoimista
huolehdita. Erityisopetuksen resursseja on niin vähän,
että opettajat eivät saa kaipaamaansa tukea , ja
he väsyvät ja pahimmassa tapauksessa vaihtavat alaa.
Aikaisemmat tutkimusten tulokset vahvistavat käsitystä
opettajan työn vaativuudesta. Kun opettajilla on aineen
opettamisen ja kasvatustehtävien rinnalla lisäksi
vastuu oppilaiden kielen kehittämisestä, ei pelkän
lahjakkuuden avulla voi selvitä. Työ vaatii paljon
suunnittelutyötä, materiaalin valmistamista sekä
paljon pohdintaa ja harkintaa opetettavan aineksen esittämiseksi.
Sen takia koulun kehittämisessä on tärkeää
opettajien ammatillisen kasvun tukeminen. Se tapahtuu parhaiten
moniammatillisen tuen, koulutuksen, avustajien ja koulun opettajien
yhteistyön avulla. Koulun kehittyminen on mahdollista,
jos opettajakunta saa lisäkoulutusta haastavien tehtävien
suorittamiseen.
Opettajan tulisi pyrkiä huolehtimaan myös omasta
hyvinvoinnistaan, sillä näin hän huolehtii
parhaiten myös oppilaistaan. Yhteistyö ja vanhempien
tuki keventävät työtaakkaa ja auttaa kehittymään
työssä.
Kouluille tulisi myöntää riittävästi
tukea toimivan maahanmuuttajaopetuksen järjestämiseksi.
Toisaalta pitää muistaa, että pelkillä
resursseilla ei maahanmuuttajaopetusta kehitetä. Tarvitaan
kehittämishaluisia kouluja ja opettajia, jotka ovat valmiita
panostamaan koulun uudistamiseen. Opetussuunnitelman uudistamisen
lisäksi opettajien täytyy pystyä muuttamaan
työtapojaan ja lisäämään yhteistyötä.
Kouluissa pitäisi olla rinnakkain käytössä
monenlaisia opetusmenetelmiä, kuten esimerkiksi yhteistoiminnallinen
oppiminen tai samanaikaisopetus. Opetusmenetelmiä kehitettäessä
tulee muistaa, että kaikki oppilaat eivät opi samalla
tavalla.
Ei riitä, että maahanmuuttajaoppilaat integroidaan
kouluihimme. Suomalaiset oppilaat voivat olla ryhmittyneinä
omiksi porukoikseen ilman kontaktia heihin, vaikka he kaikki
olisivatkin päivittäin samoissa opetusryhmissä.
Sosiaaliset suhteet solmitaan kielen ja yhteisen mielenkiintoisen
toiminnan avulla. Väkisin ei ystävyyssuhteita luoda,
mutta ainakin pitäisi yrittää luoda ystävyydelle
otollinen ilmapiiri. Mielestäni tarvitaan myös vapaamuotoista
toimintaa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.
Erityisopetuksen ja yleisopetuksen yhteistyön mallit
ovat kontekstisidonnaisia, eikä niitä välttämättä
voi siirtää sellaisenaan toiseen ympäristöön.
Ne ovat osa koulun kehitysprosessia, joten niitä ei voi
vielä pitää valmiina. Näistä malleista
voivat koulut ja opettajat ottaa aineksia oman koulunsa kehittämiseen.
Toisten kokemukset ja mallit voivat toimia virikkeinä
opettajien haluille uudistua ja kehittää kouluaan
laajemmin. Kehitettäessä koulua kohti inkluusiota
pyritään samanaikaisesti purkamaan segregointia
ja vakinaistamaan inklusiivisia malleja. Inklusiivinen koulu
ei kuitenkaan kehity tyhjiössä vaan osana yhteiskuntaa.
Kirjallisuuteen perustuvan tutkimuksen yhteenvetona voidaan
lopuksi todeta, että lainsäädäntö,
määräykset ja resurssit vaikuttavat peruskoulujen
mahdollisuuteen integroida maahanmuuttajaoppilaat yleisopetukseen.
Resurssien merkitys nousikin tärkeäksi tekijäksi
käytännön toteutuksen kannalta, koska resurssit
takaavat välineet ja raamit opetustyölle. Lisäksi
inkluusion onnistuminen edellyttää koulutuksen rakenteellista
uudistamista ja kehittämishaluisia kouluja ja opettajia.
Tutkimuksessa löytyi maahanmuuttajaopetuksen järjestämiseksi
useita erilaisia opetusmalleja, jotka voivat olla joko koulu-
tai opettajakohtaisia. Saman koulun sisällä voi
olla useampiakin erilaisia yhteistyömalleja, koska mallit
ovat kontekstisidonnaisia. Inkluusiossa on kysymys tietynlaisesta
kehyksestä ja jatkuvasta prosessista, ei valmiista mallista.
Mielestäni yleisopetuksen ja erityisluokan välimuodoksi
kehitetty pienluokka tuntuu toimivalta ratkaisulta. Pienluokassa
oppilas saa tarvitsemaansa tukea pienemmässä ryhmässä,
silloin kuin suuressa ryhmässä opiskelu on liian
vaativaa. Pienluokkaa voisi kehittää niin, että
se palvelisi samalla sekä maahanmuuttajataustaisia oppilaita
että suomalaisia erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.
Toisaalta samanaikaisopetusta voisi kehittää niin,
että erityisopettaja toimisi viikossa muutaman tunnin
luokassa luokanopettajan apuna kaikkien tukea tarvitsevien
oppilaiden apuna. Samalla toteutuisi oppilaan lähikouluajatus.
Tutkimuksessa selvisi, että yksittäisillä
opettajilla on suuri rooli koulun kehittämisessä
inklusiiviseen suuntaan. Opetukseen ja yhteistyöhön
hän tarvitsee erilaisia tukitoimia. Tukitoimien ja tarkoituksenmukaisten
resurssien tulisi kohdistua opettajien kokemiin ongelmakohtiin,
joita olivat ylisuuret opetusryhmät, työrauhahäiriöt,
työmäärän lisääntyminen, koulutettujen
avustajien, toimivan oppilashuoltotyöryhmän, kannustavan
työyhteisön ja koulutuksen puuttuminen. Lisäksi
tutkimuksesta kävi ilmi, että opettajat kokivat
maahanmuuttajaoppilaan yleisopetuksessa enemmän haasteeksi
kuin ongelmaksi, mutta kuormittavaksi.
Onnistunut maahanmuuttajaopetuksen kehittäminen vaatii
tietoa tulevista oppilaista ja heidän taidoistaan. Kehittäminen
on hyvä aloittaa esikouluikäisille maahanmuuttajalapsille
tarkoitetusta lomakkeesta, jonka avulla saadaan tarvittavat
tiedot päiväkodeilta hyvissä ajoin. Tämän
työn yhteydessä esittelen maahanmuuttajakirjallisuuden
pohjalta tekemäni lomakkeen, joka on ensimmäinen
askel kohti uudistusta.
Kohti inklusiivista koulua voimme kehittyä muistamalla
Mika Waltarin sanoja:
" Ei ole eroa ihmisten välillä ja jokainen
syntyy alastomana maailmaan ja ihmisen sydän on ainoa
mitta ihmisten välillä. Eikä ihmistä voi
mitata hänen ihonsa värin tai kielensä mukaa
eikä ihmistä voi mitata hänen vaatteittensa
tai korujensa mukaan , vaan ainoastaan hänen sydämensä
mukaan. Siksi hyvä ihminen on parempi kuin paha ihminen
ja oikeus on parempi kuin vääryys. Kaikkien ihmisten
sydämet ovat samanveroiset eikä toisen sydän
ole parempi toisen sydäntä, sillä samaa vettä
ja yhtä suolaisia ovat kaikki kyynelet, mustien ja ruskeiden
kyynelet, köyhän ja yhläisen kyynelet"
(Sinuhe egyptiläinen)
<<
edellinen | seuraava
>>
|