Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
3. Maahanmuuttajaopetuksesta saatuja tuloksia
Maahanmuuttajaopetuksesta
tehtyjä tutkimuksia on Suomessa tehty vielä niukasti.
Saatavilla on lähinnä erilaisia selvityksiä
ja pro gradu -tasoisia tutkimuksia. Monikulttuurisuutta sivuavia
lisensiaatintöitä tai väitöskirjoja on
maassamme tehty muutamia. Monikulttuurisuuden lisääntyessä
jatkuvasti yhteiskunnassamme tarvitaankin erilaisten toimenpiteiden
pohjaksi ja arvioimiseksi runsaasti lisää tutkimustietoa.
Murtasaari & Pynnösen (1992, 91) tutkielman mukaan
luokanopettajat suhtautuvat myönteisesti maahanmuuttajaoppilaiden
integraatioon. Opettajat toivoivat saavansa lisää
koulutusta kulttuuritietoisuudesta ja suomen kielen opettamisesta.
Yhteistyö muiden maahanmuuttajaopettajien kanssa koetaan
tärkeäksi. Yhteistyön kautta toivotaan myös
apua materiaalipulaan. Maahanmuuttajaoppilaiden integroituminen
koetaan enemmän haasteeksi kuin ongelmaksi, vaikka muun
muassa materiaalipulan takia opettajat joutuvat tekemään
paljon lisätyötä.
Lumpeen (1999, 37-41) tutkielman mukaan opettajien kokemia
välittömiä normaaliopetukseen integroitujen
maahanmuuttajien opetuksessa ilmeneviä ongelmia oli maahanmuuttajien
riittämätön suomen kielen taito, erilaiset
kulttuurikoodit ja niiden tulkinta ja henkilökohtaisen
palautteen antaminen. Vuosiluokatonta opetusta toteuttaville
ongelmana olivat puutteelliset resurssit ja opetusjärjestelyt.
Kukin opettaja oli ratkaissut opetustavan omilla käytänteillään.
Opettajien mielestä vuosiluokaton opetus jokaisen henkilökohtaisine
opetussuunnitelmineen palveli paremmin maahanmuuttajien opetusta
verrattuna perinteiseen opettajajohtoiseen opetustapaan. Kun
kaikille laaditaan henkilökohtainen opetussuunnitelma,
maahanmuuttajat eivät erotu erilaisina muiden oppilaiden
oppimiseen verrattuna.
Mobergin (1998, 139) tutkimuksen mukaan suurimman osan opettajista
on edelleen vaikea hyväksyä erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden sijoittamista yleisiin opetusryhmiin
oppilaiden lähikoulussa. He uskoivat, että yleisopettaja
ei kyennyt kohtaamaan erilaisuutta opetettaessa kaikkia oppilaita
yhdessä. Luokanopettajat eivät usko, että nykyinen
koulu nykyisessä muodossaan ja käytössä
olevilla resursseillaan kykenee huolehtimaan kaikkien oppilaiden
hyvästä opetuksesta. Yksittäisten koulujen
integraatiokehitys vaatii asiasta innostuneita vaikuttajia,
sillä myönteinen asenne ja asiaan uskominen on välttämätön
integraation kehittämisen edellytys.
Miettisen
ja Pitkäsen (1999, 8, 27) tekemässä tutkimuksessa
kartoitettiin opettajien käsityksiä työstä
maahanmuuttajien kanssa. Tulosten mukaan suomalaiset opettajat
näyttävät olevan periaatteessa kulttuurisen
monimuotoisuuden kannalla. Opettajat eivät juurikaan
pohtineet maahanmuuttajaopetuksen vaikutuksia ulkomaalaistaustaisen
oppilaan näkökulmasta, vaan vastaukset painottuivat
yleensä opettajien omassa työssä koettuihin
käytännön ongelmiin ja niiden vaikutuksiin
suomalaisoppilaiden koulumenestykseen.
Monikulttuurinen opetustyö on opettajille usein voimia
kuluttavaa ja raskasta. Monilla opettajilla opetusta leimasivat
valmistautumattomuus ja tiedon puute. Erityisesti pelätään
kielivaikeuksia, mutta myös vieraiden kulttuurien tuntemus
koetaan puutteelliseksi. Opettajien esille tuomia muita huolenaiheita
ovat resurssien riittämättömyys, työmäärän
lisääntyminen, ajanpuute, oppilaiden erityisjärjestelyt,
ongelmat perheiden kanssa sekä työrauhahäiriöt.
Myös kulttuurierojen mukanaan tuoma eriyttämistarve
nähdään lähes poikkeuksetta hankalaksi.
Talibin (1999,73) tekemän tutkimuksen perusteella opettajat
kokivat maahanmuuttaja-
opetuksen sekä rikastuttavana että haasteellisena,
mutta myös kuormittavana. Kokemuksen myötä
opettamisen kokeminen rikastuttavana jopa väheni. Syynä
olivat ennen kaikkea koulutuksen ja kokemuksen puute, riittämättömät
resurssit ja ajan puute. Näiden tekijöiden yhteisvaikutus
lisäsi opettajien turhautuneisuutta. Tämä lisäsi
opettajien asenteellista kovuutta ja suvaitsemattomuutta.
Talibin uusin tutkimus osoittaa, että kehitystä
on tapahtunut vain niissä kunnissa, joissa erilaisuuden
kohtaamista on harjoiteltu jo pitkään ja joissa
opettajan työtä on tuettu sekä koulutuksin
että resurssein. Oppimisen edellytyksenä on turvallinen,
kiireetön ja suorituspaineista vapaa oppimisympäristö.
Monissa kouluissa todellisuus on kuitenkin päinvastainen.
Opettajat joutuvat päivittäin kohtaamaan tilanteita,
joissa ammatti-identiteettiä kolhitaan. Yli puolet opettajista
kokee työssään stressiä, mitä aiheuttavat
ylisuuret opetusryhmät , koulunkäyntiavustajien,
toimivan oppilashuoltoryhmän ja kannustavan työyhteisön
puuttuminen. Koulujen tehokkuusajatus ja kilpailuttamien ilmenee
välillisesti oppilaiden häiriökäytöksenä
ja kiusaamisena. Ne johtavat siihen, että monet opettajat
muutaman rankan kouluvuoden jälkeen hakeutuvat kouluihin,
joissa ei ole syrjäytymisvaarassa olevia tai maahanmuuttajaoppilaita
tai jättävät kokonaan opetusalan. Yhteiskunnalta
tämä on lyhytnäköistä, sillä
koulutukseen käyttämättömät rahat
joudutaan myöhemmin kohdentamaan paljon vakavampien ongelmien
hoitoon. Opettajiin kohdistuneet vaatimukset koetaan usein
kohtuuttomina. Heidän edellytetään korvaavan
ammattitaidollaan ja persoonallisuudellaan myös sen tyhjiön,
jonka koulun arvostuksen väheneminen on aiheuttanut.
(Opettajalehti 2004.)
Lindin (1999, 97) tutkimuksesta kävi selville, että
luokanopettajille ei yleensä ollut tietoa maahanmuuttajaoppilaan
taustasta tai aikaisemmasta koulunkäynnistä . Esimerkiksi
oppilaan äidinkielen tasosta opettajat eivät olleet
tietoisia, koska yhteyksiä oppilaan oman äidinkielen
opettajaan ei ollut eikä aina edes tiedetty, saiko lapsi
edes oman äidinkielensä opetusta. Tuloksista ilmeni
myös, ettei suomen kielen opetuksen määrä
eikä luultavasti opetuksen laatukaan vastaa sitä
tasoa, jota edellytetään niissä valtioiden
välisissä sopimuksissa, joihin Suomikin on sitoutunut.
Mikkolan ja Heinon (1997, 277-278) tutkimuksen mukaan opettajille
oli ollut hyötyä oppilaan kulttuurin tuntemuksesta
ja sillä oli pystytty osa maahanmuuttajaoppilaiden ongelmista
ehkäisemään ennakolta. Tutkimuksesta ilmenee
myös, että valmistautumisella etukäteen maahanmuuttajaoppilaan
kohtaamiseen vältettiin ongelmatilanteita. Toisaalta
ilman tietoa oppilaan taustasta opettaja alkaa ongelmien kasautuessa
helposti kokea itsensä uhriksi eikä jaksa työssään.
<<
edellinen | seuraava
>>
|