Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2.4.2 Muut tukitoimet
Oppimissuunnitelma
Maahanmuuttajaoppilaalle, joka opiskelee yleisopetuksen opetussuunnitelman
mukaisesti voidaan laatia opetuksen tukemiseksi oppimissuunnitelma.
Se laaditaan henkilökohtaisen tarpeen mukaisesti tukemaan
oppilasta hänen opinnoissaan. Oppimissuunnitelman käytön
edellytyksenä ei ole erityisopetussiirto, vaan opetussuunnitelmaa
yksilöllistetään jollain muulla tavoin kuin
poikkeamalla yleisestä opetussuunnitelmasta. Oppimissuunnitelma
sisältää opinto-ohjelman, joka kuvaa miten
tavoitteet on tarkoitus saavuttaa ja mitkä ovat erityiset
painopistealueet ja tukitoimet.(Viitalehti & Silvennoinen
1989, 56.)
Suomi toisena kielenä -opetus
Kunnilla on mahdollisuus järjestää suomi toisena
kielenä -opetusta monella eri tavalla.
Suomi toisena kielenä -opetuksen lähtökohtana
on kokonaistilanne, johon vaikuttavat:
- oppilaan ikä ja aikaisempi koulunkäynti
- oman kielen ja kulttuurin ero suhteessa suomalaiseen
kieleen ja kulttuuriin
- eri oppiaineissa tarvittavat perustaidot
- oppilaan integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan
Opetusta järjestetään koulukohtaisesti oppilasmäärän,
opetuksen tarpeen ja resurssien
mukaan.
Suomen kielen opettaminen toisena kielenä on osaksi
muuta peruskouluopetusta tukevaa,
osaksi systemaattista kielen opetusta. Toisen kielen opetus
ei rajoitu pelkästään suomi toisena kielen
- tunneille, vaan kaikissa oppiaineissa on otettava huomioon
oppilaan puutteellinen suomen kielen taito. Suomi toisena
kielenä -oppitunteja voidaan pitää mahdollisuuksien
mukaan muiden oppituntien sijasta tai niiden lisäksi.
Suomi toisena kielenä -opetuksen vähimmäismäärä
tulisi olla kuudesta kahdeksaan tuntiin viikossa.
(Lind 1999, 96.)
Suomenkielen opiskelun alkuvaiheessa kiinnitetään
huomiota lähinnä kielen
vuorovaikutusluonteeseen eli sanaston lisääntymiseen
ja kielen käyttöön. Opetus on luonteeltaan
enemmän omaksumista ohjailevaa, jolloin tuetaan vahvasti
oppilaan itse omaksumia taitoja ja kielen rakenteita. Oppilaan
edistyessä voidaan alkaa käsitellä enemmän,
tietysti oppilaiden taustat huomioon ottaen, kielen rakennetta
eritellen.
Oppilaita tulee kannustaa oman äidinkielensä opiskeluun,
sillä toisen kielen tehokas oppiminen tarvitsee tuekseen
oman äidinkielen taitoa. Kouluissa olisi pyrittävä
luomaan sekä kunkin erilaisen oppilaan tarpeisiin sopivaa
kielen opetusta että tarpeellinen määrä
peruskoulun eri oppiaineiden tukiopetusta, koska oppilaiden
koulunkäynti- ja kulttuuritaustat vaihtelevat suuresti.
Suomi toisena kielenä -opetus tulee edetä systemaattisesti
pinnallisesta kielitaidosta syvälliseen kielen tuntemukseen.
(Laaksonen 2001, 49-57.)
Omakielinen opetus
Omakielisellä opetuksella tarkoitetaan oppilaan omalla
äidinkielellä tapahtuvaa opetusta, jossa käydään
läpi suomalaisen peruskoulun oppisisältöjä.
Opetus voi olla joka samanaikaista tai erikseen annettavaa
opetusta. Arviointi suoritetaan yhdessä luokan- tai aineenopettajan
ja omakielisen opettajan kanssa.
Omakieliset opettajat voivat olla myöskin avuksi sekä
kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
että erilaisissa konfliktitilanteissa. (Laaksonen 2001,34-35.)
Kotikielen opetus
Oman äidinkielen (kotikielen) tavoitteena on tukea oppilaan
kieli- ja kulttuuri-identiteetin muodostumista ja terveen
itsetunnon kehitystä. Tavoitteena on tukea oppilaan kasvamista
kaksikieliseksi ja -kulttuuriseksi yhteiskunnan jäseneksi.
Kotikielen opetusta annetaan oppilaalle kaksi tuntia viikossa.
Se annetaan yleensä koulupäivän jälkeen
keskitetysti yhdessä paikassa. Opetukseen osallistuminen
on vapaaehtoista. (Opetushallituksen tiedote 6/2003.)
Tukiopetus
Erillisiin maahanmuuttajaoppilaiden tukiopetukseen ovat oikeutettuja
oppilaat, joiden maahantulosta on kulunut enintään
neljä vuotta (Opetushallituksen tiedote 6/2003). Tähän
tukiopetukseen saa valtionosuutta kalenterivuosittain jälkikäteen
pidettyjen tuntien perusteella. Normaalia tukiopetusta annetaan
tilapäisesti jälkeen jääneille tai muutoin
erityistä tukea tarvitseville Suomen peruskoulun oppilaille.
(Opettajalehti 2004.)
Tuettu opetus
Vähän koulua käyneille ja oppimisvaikeuksia
omaaville ja syrjäytymisvaarassa oleville oppilaille
voidaan antaa tuettua opetusta. Opettajan on tuetun opetuksen
ryhmässä eriytettävä opetustaan niin,
että oppilaan yksilölliset tarpeet, hänellä
sopivat opiskelutekniikat ja perustiedoissa olevat puutteet
tulevat huomioiduksi. Opetusjärjestely vaihtelevat kouluittain.
Esimerkiksi oppilaat opiskelevat pääosan oppiaineista
pienryhmässä ja lähinnä taito- ja taideaineissa
he ovat integroituna yleisopetukseen. Vähitellen integrointia
voidaan laajentaa koskemaan muitakin oppiaineita. (Martikainen
1987,159.)
Maahanmuuttajaoppilaiden luokat
Jos kouluissa on maahanmuuttajaoppilaita, voidaan kouluun
perustaa maahanmuuttajaoppilaiden luokka. Tämä luokka
on tarkoitettu sellaisille maahanmuuttajaoppilaille, jotka
joko vähäisen koulunkäyntitaustansa tai puutteellisen
suomen kielen taitonsa vuoksi eivät vielä kykene
opiskelemaan kaikissa oppiaineissa samoissa ryhmissä
suomalaisten oppilaiden kanssa. Maahanmuuttajaoppilaiden luokilla
opettajan on mahdollisuus eriyttää opetustaan siten,
että heidän opetusmenetelmänsä ovat tavallista
havainnollisempia ja puheensa normaalitempoa hitaampaa. Opettajat
voivat karsia käsiteltävää oppiainesta
ja opettaa siitä oleellisimman ydinasioita runsaasti
kerraten.
Koulunkäyntiavustajat
Koulunkäyntiavustajina voi toimia sekä suomalaisia
että maahanmuuttajia. Osa koulunkäyntiavustajista
on ammattitutkinnon suorittaneita henkilöitä. Heidän
työn tarkoitus on tukea oppilaan toimintakykyä erilaisissa
toimintaympäristöissä. Tavoitteena on oppilaan
avustaminen ja tukeminen oppimisprosessin eri vaiheissa siten,
että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus korostuvat.
(Lahtinen, Lankinen, Penttilä ja Sulonen 1999, 166.)
Kielipajat
Koulussa voidaan järjestää koko koulupäivän
tai muutaman tunnin kestäviä kielipajoja, joissa
työskentelee oppilaiden omakielinen ohjaaja tai suomi
toisena kielenä opettaja. Oppilas voidaan lähettää
tunnilta kielipajaan tai oppilas saa omasta aloitteestaan
luvan mennä sinne saamaan tukiopetusta. (Opettajalehti
2004.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|