Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2.4. Maahanmuuttajaoppilaiden integraatiota ja inkluusiota
tukevat opetusjärjestelyt
2.4.1. Lait ja asetukset
Vuoden 1999 alusta voimaan tullut perusopetuslaki ja -asetus
ottaa huomioon maahanmuuttajien tarpeet. Perustuslain mukaisesti
Suomessa vakituisesti asuvat 7 -17-vuotiaat maahanmuuttajalapset
ovat suomalaisten kanssa ns. normaalisuusperiaatteen mukaisesti
oikeutettuja ja velvoitettuja osallistumaan maksuttomaan perusopetukseen.
(Perusopetuslaki 628/1998.) Maahanmuuttajille taataan täten
tasa-arvoinen asema suomalaisten kanssa koulutuspalvelujen
käyttäjinä.
Perusopetuksen tulee noudattaa valtakunnallisia opetussuunnitelman
perusteita lain 3§ mukaisesti. Siinä arvopohjina
ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden
ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen
sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus
edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta
sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
Kunnille on annettu vapaus itse päättää
tavoista, joilla maahanmuuttajalasten opetus toteutetaan.
Valtakunnallista säätelyä on vähän.
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen tavoitteena on, että
oppilas saa sellaiset kielelliset, tiedolliset ja taidolliset
valmiudet, että hän pystyisi muiden opiskelijoiden
joukossa hakeutumaan tasavertaisesti jatko-opintoihin, ja
että hänen persoonallisuuden kehitystään
tuettaisiin siten, että hänellä olisi vahva
itsetunto ja identiteetti. (Kauhanen, Luokkanen, Manner 1989,17;
Opetushallitus 1999.)
Maahanmuuttajaopetuksen tavoitteet riippuvat siitä, millaista
koulutusstrategiaa maahanmuuttajaoppilaisiin sovelletaan.
Integraatiostrategian mukaisesti tavoitteena on oppilaiden
omaleimaisuuden säilyttäminen. Heitä ei pyritä
sulauttamaan valtaväestöön vaan tukemaan tavalla,
joka mahdollistaa elämisen valtaväestön keskuudessa
omaa kulttuuriaan vaalien. (Kauhanen, Luokkanen, Manner 1989,17.)
Valmistava opetus
Kunnat voivat järjestää perusopetuslain 5 §
mukaan perusopetukseen valmistavaa opetusta vasta maahan muuttaneille
ja turvapaikanhakijoille. Valmistavan opetuksen laajuus vastaa
puolen vuoden oppimäärää. Määrä
vaihtelee kunnittain. Opetusryhmät koostuvat tilanteen
mukaan eri vuosiluokkien ja kieliryhmien oppilaista.
Valmistavan opetuksen tavoitteena on edistää opetukseen
osallistuvien oppilaiden kehitystä ja integroitumista
suomalaiseen yhteiskuntaan sekä antaa tarvittavat valmiudet
perusopetuksen siirtymistä varten. Opetuksessa korostetaan
tiedollisten ja kielellisten tavoitteiden lisäksi sosiaalista
turvallisuutta. Tärkein oppiaine valmistavassa opetuksessa
on suomen kieli, mitä opetellaankin kaikilla oppitunneilla.
Kieli on kaiken oppimisen perusta. (Korpela 1995, 17; Arajärvi
& Aato-Setälä 1999.)
Uskonnon opetus
Uskonnonvapauslain mukaan oppilas tulee vapauttaa uskonnon
opetuksesta, jos oppilas kuuluu muuhun uskontokuntaan kuin
siihen, mitä oppilaitoksessa annetaan. Vähintään
kolmelle uskonnonopetuksesta vapautetulle oppilaalle tulee
järjestää heidän oman tunnustuksensa mukaista
uskonnonopetusta, jos heidän huoltajat sitä vaativat.
Korvaavaa opetusta tai ohjattua toimintaa tulee järjestää
oppilaille, joille ei opeteta uskontoa tai elämänkatsomustietoa.
(Opetuslainsäädäntö 2003, 3.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|