Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2.3.2. Tutkimuksen inklusiivisen opetuksen mallit
Inklusiivinen koulu noudattaa lähikouluperiaatetta ja
oppiminen yleisopetuksen ryhmässä tapahtuu joustavaa
ryhmäytymistä apuna käyttäen. Koulun aikuiset
toimivat yhdessä ja oppilaiden oppiminen on yhteistoiminnallista.
Inklusiivisen koulun kehittäminen on jatkuva prosessi.
Tämä vaatii koululta ja resurssien jaolta joustavuutta
ja jatkuvaa uudelleen arviointia; joka perustuu oppilasmääriin,
opettajien osaamiseen ja vahvuuksiin sekä saatavilla
oleviin avustajiin. ( Naukkarinen & Ladonlahti 2001,102.)
Naukkarinen ja Ladonlahti esittelevät Syracusen koulupiirissä
käytettyjä inklusiivisen opetuksen malleja: yksiopettajainen
malli, kahden opettajan tiimimalli, kotiryhmätiimimalli
sekä laajennettu tiimimalli. (Naukkarinen& Ladonlahti
2001,104-105.)
Yksiopettajainen malli
|
 |
1 opettaja (kaksoispätevyys)
1-2 avustajaa
½ tavallisesta ryhmäkoosta + kolme oppilasta,
joilla erityisen tuen tarve määritelty
|
Tiimimalli (kaksi luokkaa)
A |

|
1 opettaja
1-2 avustajaa
½ tavallisesta ryhmäkoosta + kolme oppilasta,
joilla erityisen tuen tarve
|
B |
 |
1 opettaja
1-2 avustajaa
½ tavallisesta ryhmäkoosta + kolme oppilasta,
joilla erityisen tuen tarve
|
Yhdellä opettajista A tai B erityisopettajan pätevyys
tai kaksoispätevyys (=opettajalla sekä luokanopettajan
että erityisluokanopettajan kelpoisuus).
Tiimimalli (1 kotiluokka)
 |
2 opettajaa
2-3 avustajaa
tavallinen ryhmäkoko + 6 oppilasta, joilla määritelty
erityisen tuen tarve, käyttää kahta luokkaa
erityyppisiin ryhmäytymisiin, voi ryhmäytyä
myös muiden luokkien kanssa.
|
Laajennettu tiimimalli
 |
5 opettajaa
2-3 avustajaa
6 oppilasta, joilla määritelty erityisen
tuen tarve sijoitettuina tiimiin
kuuluviin luokkiin
|
Edellä esitettyjen mallien mukaan luokassa oli yleensä
useita aikuisia, mikä mahdollistaa opetuksen toteuttamisen
monenlaisissa pienryhmissä. Ryhmittely ei tapahdu aina
oppilaiden tason tai ongelmien mukaan, vaan samassa ryhmässä
voi olla taidoiltaan hyvin eri vaiheessa olevia oppilaita.
Pidemmällä olevat oppilaat tai nopeat oppilaat voivat
toimia hitaammin etenevien tukijoina. Avustajien läsnäolo
luokassa määräytyy erityistä tukea tarvitsevien
oppilaiden kautta. Todellisuudessa he ovat luokassa kaikkia
oppilaita varten. Heidän roolinsa on moninainen ja vastuullinen.
(Naukkarinen & Ladonlahti 2001,112.)
Suomessa on kehitelty myös erilaisia malleja kehityttäessä
kohti inklusiivista koulua.
Lievästi oppimisvaikeuksista kärsiville voidaan
järjestää osa opetuksesta erityisopetuksena.
Tästä opetuksesta käytetään nimitystä
osa-aikainen ja luokaton erityisopetus tai klinikka- ja pienryhmäopetus.
(Virtanen, Ratilainen 1996,54.)
Pienryhmäopetus on osa-aikaista erityisopetusta, jossa
on aina tilapäinen vaihtuva ryhmä oppilaita. He
saavat erityisopetuksen tukea muutamia kuukausia ja apuna
käytetään luokan oppiaineiden materiaalia.
Pienryhmäopetusta annetaan erillään olevassa
opetustilassa. Pienryhmätoiminta sijoittuu joustavana
klinikkatyyppisenä järjestelmänä luokattoman
erityisopetuksen ja erityisluokkatoiminnan väliin ja
tarjoaa kouluille erittäin hyvät mahdollisuudet
oppimisvaikeuksissa olevien lasten tukemiseen. Tällaisia
tukimuotoja koulut tarvitsevat jatkossakin osana koulujen
toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä. Pienryhmäopetus
ei korvaa yleisopetuksen luokatonta erityisopetusta tai erityisluokkia.
Sen sijaan erityisluokkasiirtojen tarvetta se voi vähentää.
Tällöin tuetaan oppilaita, jotka ilman tukitoimia
voisivat päätyä erityiskoulun oppilaiksi, vaikka
heillä olisi mahdollisuudet selviytyä yleisopetuksessa.
Tällöin pyrkimyksenä on toteuttaa erityiskasvatusta
mahdollisimman pitkälle yleisen kasvatustoiminnan yhteydessä
ja siihen sulautettuna. Tällöin yksi ja sama koulu
pystyy ottamaan huomioon koulutettavien yksilölliset
kasvatukselliset tarpeet ja edellytykset. (Martikainen 1987,
137-159.) Pienryhmäopetus on eräänlainen yhteistoimintamalli
yleisopetuksen kanssa ja toiminnan luonne on usein ennaltaehkäisevää
(Hautamäki, Lahtinen, Moberg & Tuunanen 2001, 213).
Lähikouluperiaatetta voidaan toteuttaa myös siten,
että erityisoppilaita sijoitetaan
yleisopetuksen ryhmiin yksilöllisin tukitoimin tai että
erityisoppilaat opiskelevat pienimmissä yleisopetuksen
luokassa kaikissa muissa aineissa paitsi esimerkiksi äidinkielessä
ja matematiikassa. Nämä aineet he opiskelevat erityisopettajan
ohjauksessa. (Rekola, 2003, 8.) Lisäksi inkluusio voi
toteutua siten, että oppilas opiskelee omassa kotiluokassaan
kaikki muut oppiaineet yhtä lukuun ottamatta. Sen hän
opiskelee vuosiluokkaa alempien oppilaiden kanssa. (Poussu-Olli
12.2.2004 luento.)
Tarkoituksenmukainen resurssointi on keskeistä onnistuneessa
inkluusiossa. Riittävät henkilöresurssit ja
riittävän pienet ryhmäkoot ovat välttämättömiä
heterogeenisissä perusopetusryhmissä. Peruskoulua
koskevat säädökset pyrkivät Suomessa turvaamaan
pienemmän ryhmäkoon niihin luokkiin, joissa on opetuksessa
erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Jos kunnat eivät
ole sitoutuneet inkluusioon tai erityisoppilaiden integroimiseen
opetusryhmiin, on vaara, että taloudellisista syistä
ryhmäkoot vain kasvavat. Ja näin on vähemmän
perusopetusryhmiä, joihin erityisoppilaita voidaan integroida
. Joustavaa ryhmäyttämisen toteuttamista helpottavat
tarkoituksenmukaiset tilat. (Ihatsu, Ruoko & Hakkanen
1999,15-16; Naukkarinen & Ladonlahti 2001,10.)
Jos hyväksytään se tosiasia, että luokan
oppilasjoukko koostuu monenlaisilla taidoilla, kyvyillä
ja mielenkiinnon kohteilla varustetuista yksilöistä,
joudutaan myöntämään etteivät oppimistulokset
voi millään olla yhdenmukaiset. Jos opetuksen lähtökohtana
on inkluusio, voivat kehitys- ja oppimistyylierot olla entistä
suuremmat. Opetuksessa voidaan kuitenkin eri tekniikoiden
avulla helpommin huomioida oppilaiden yksilölliset vahvuudet
ja tuen tarpeet. (Naukkarinen& Ladonlahti 2001,103.)
Inklusiivisen toimintamallin yksi tärkeimmistä
toimintaa edesauttavista tekijöistä on opettajien
aikaisempaa yhteistoiminnallisempi opetusote. Mitä heterogeenisempia
opetusryhmät ovat, sitä enemmän opettajat tarvitsevat
toimintaansa erityisopettajien ja avustajien, mutta myös
muiden opettajien tukea. Tämä voi tarkoittaa yhteissuunnittelun
ja neuvottelujen lisäksi samanaikaisopetusta, tiimiopetusta,
yhteistoiminnallista opetusta tai muuta perinteistä opettajajohtoista
opetusmallia monipuolistavia muotoja. (Juvonen 2002, 33.)
Moniammatillinen yhteistyö on ajankohtainen käsite
myös suomalaisissa kouluissa. Laajimmillaan yhteistyö
koskee opettajia, kouluun läheisesti liittyviä ammattilaisia
( psykologit ) sekä vanhempia. Tällainen moniammatillinen
sovellus on muun muassa oppilashuoltoryhmä. Nämä
työryhmät kokoontuvat keskustelemaan ja pohtimaan
asioita siten, että myös oppilas ja vanhemmat ovat
läsnä. Amerikassa inkluusiviissa kouluissa toimii
sekä sosiaalisiin että akateemisiin asioihin painottuneita
ryhmiä. Näiden ryhmien yhteistyö on viety todellisiin
opetus -ja kasvatustilanteisiin. (Naukkarinen& Ladonlahti
2001, 111.)
Kodin ja koulun yhteistyö on tärkeä yhteistyön
muoto inklusiivisessa koulussa. Vanhemmat ovat aktiivisesti
mukana opetuksen ja oppimisen tavoitteiden asettelussa ja
toisinaan myös läsnä luokissa. Kaikki vanhemmat
yritetään saada yhteistyöhön mukaan tarjoamalla
mahdollisimman monia yhteistyötilaisuuksia ja etsimällä
perinteisistä yhteistyötavoista poikkeavia toimintatapoja.
(Naukkarinen & Ladonlahti 2001,111.)
Inkluusion toteutus on lähtenyt usein yksittäisten
opettajien tai rehtorien innostuksesta, vaikka taustalla on
myös aktiivisia vanhempia. Opettajan usko ja sitoutuminen
inklusiivisen koulun ideaan on ehdottoman tärkeää
inkluusion onnistumiseksi. Suomalainen koulu on toistaiseksi
kaukana inklusiivisen koulun ideasta, vaikka tarve koulun
kehittämiselle tähän suuntaan onkin. On tultu
tilanteeseen, jossa koulun on etsittävä ratkaisuja
muualta kuin kaikkien näiden erityistä tukea tarvitsevien
oppilaiden siirtämisestä pienryhmiin ja erilliseen
erityisopetukseen. Ja eikö koulussa olisi hyvä aloittaa
harjoittelemaan työelämässäkin tarvittavia
yhteistyön ja tiimityöskentelyyn taitoja erilaisten
ihmisten kanssa? Suomi on sitoutunut useisiin kansainvälisiin
asiakirjoihin, jotka painottavat inkluusion edistämistä.
Asiat eivät sitoutumuksista huolimatta ole edistyneet
tavoitteiden suuntaan, vaan jopa vastakkaiseen. (Naukkarinen
& Ladonlahti 2001,121.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|