Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2.3. Inkluusio ja koulu
2.3.1. Käsitteen määrittelyä
Mobergin
mukaan integraation syvin olemus (sosiaalisen ja yhteiskunnallisen
integraation tavoittelu) on lähellä inklusiivisen
kasvatuksen tavoitteita. Hänen mielestään ei
ole mitään syytä käyttää inkluusio-termiä.
Tämä edellyttää, että integraatio
on ymmärrettävä muuna kuin pelkkänä
sijoitusratkaisuna ja fyysisenä yhdessäolona. (Moberg
1998,141,2001, 85.)
Sekä integraatiossa että inkluusiossa tavoitteena
on kaikille yhteinen koulu. Integraatiossa oppilas siirretään
yleisopetukseen, kun taas inkluusion tavoitteena on koulu,
jota kaikki oppilaat käyvät alusta lähtien.(Poussu-Olli,2003,114.)
Inkluusion lähtökohta on tasa-arvoisempi kuin integraation,
joten mielestäni olisi parempi käyttää
inkluusio-termiä.
Suomennettuna inkluusio (engl. inclusion) merkitsee sulautumista,
sisältymistä, mukana olemista. Inkluusio-käsite
on saanut alkunsa Yhdysvalloissa käytetystä sanasta
Inclusive education. Laajasti määriteltynä
sillä tarkoitetaan yhteiskuntaa, joka on tarkoitettu
kaikille. Jokaisella kansalaisella on silloin oikeus osallistua
tasavertaisesti kaikilla yhteiskunnan tasoilla tapahtuvaan
toimintaan. Inkluusiolla luodaan puitteet ihmisen elämänhallintaan.
Yhteiskunnassamme se tarkoittaa sellaisten arvojen, etuoikeuksien
ja politiikan muuttamista, jotka aiheuttavat syrjintää.
Yhteiskunnan inkluusio on ideologinen, poliittinen ja käytännöllinen.
(Poussu-Olli 2003,111.) Inkluusioajattelun mukaisesti erityisryhmiin
kuuluvat käyttävät siis kaikkia yhteiskunnan
palveluita samalla tavalla, kun he käyttäisivät,
jos heillä ei kyseistä erityistarvetta olisi. Tämä
tarkoittaa koulunkäyntiä asuinpaikkaa lähimmässä
koulussa.
Inklusiivisen koulun ideaan sisältyy siis ajatus lähikouluperiaatteesta
eli oikeudesta opiskella siinä koulussa, mihin hän
asuinpaikkansa perusteella kuuluu ja mitä muut samalla
alueella asuvat lapset käyvät. Inklusiivisessa koulussa
jokaista lasta tuetaan ja opetetaan kykyjensä, kehitystasonsa
ja henkilökohtaisten mahdollisuuksiensa mukaisesti. Kaikille
yhteinen koulu tarkoittaa sellaista kasvatusajattelua, jonka
mukaan erityisoppilas nähdään lapsena ja nuorena,
jolla on yksilölliset oppimisedellytykset. Erityisryhmiin
kuuluvat oppilaat kasvavat yhdessä ikätovereidensa
kanssa ja näin kaikki oppivat auttamaan toinen toisiaan.
(Murto 1999, 31-42.) Koulumaailmassa inkluusiolla tarkoitetaan
laajaa, täydellistä erityisoppilaiden integrointia
yleisopetukseen. Tämä vaatii onnistuakseen yhteiskunnan
ja koululaitoksen vahvaa sitoutumista kaikille yhteisen koulun
kehittämiseen (Poussu-Olli, 2000, 9-11). Nykyinen Suomen
koululainsäädäntö lähtee ajatuksesta,
että jokaisella on oikeus käydä koulua lähiympäristössään
(Biklen 2001, 57-58; Naukkarinen & Ladonlahti 2001, 99).
Inkluusion tavoitteena on edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta,
tasa-arvoa, myönteisiä asenteita ja sosiaalista
kanssakäymistä. Yhteisöjen jäsenten on
tarkoitus kasvaa aktiivisiksi ja tasavertaisiksi yhteiskunnan
jäseniksi. (Väyrynen 2001, 19.) Tämä edellyttää
kulttuuria, jossa arvostetaan suvaitsevaisuutta, toisten kunnioittamista
ja ennen kaikkea erilaisuuden mukanaoloa vuorovaikutussuhteissa
(Poussu-Olli 2003,112).
Inkluusio voidaan kuvata muutosprosessiksi kouluyhteisössä
tai laajemmin koulutuspolitiikassa. Sen avulla vastataan oppilaiden
tarpeisiin yleisopetuksessa. Oppimismahdollisuuksia luodaan
kaikkia voimavaroja käyttäen. Inkluusion painopisteenä
on koulujen ja koulujärjestelmien tarkastelu ja niiden
muuttaminen oppilaiden muuttamisen sijaan. (Väyrynen
2001, 17; Ketovuori 19.2.2004 luento.) Inkluusion tarkoituksena
on palauttaa erilaiset oppijat yleisopetukseen uusin järjestelyin.
Inkluusio edellyttää opetussuunnitelmien suunnittelua
siten, että ne joustavasti kohdentuvat myös erilaisille
oppilaille. Oppilasryhmäkoot on muokattava tarpeenmukaisesti
ja on selvitettävä oppilaiden erilaiset opetustyylit.
Lisäksi inkluusion lähtökohtana voidaan pitää
tarkoituksenmukaista fyysistä ympäristöä
sekä joustavaa erilaisiin tilanteisiin sopeutuvaa opettajaa.
(Poussu-Olli 2003,116.)
Väyrysen mukaan koulujen kannalta keskeisempiä
inkluusion kehittämiseen liittyviä asioita ovat:
- Inkluusio ei tarkoita sitä, että kaikkia kohdeltaisiin
samalla tavalla.
- Oppilaiden saaman tuen määrä ja laatu riippuu
kontekstista.
- Oppilaiden erilaisuus on oppimisen ja opettamisen lähtökohta.
Erilaisuutta ei pidetä
poikkeuksena.
- Erilaisuus on suhteellista ja sosiaalisesti muodostettu.
- Inkluusivisen opetussuunnitelman mallia ei ole olemassa,
koska opetuksen on oltava
joustavaa, mielekästä ja toteutettavissa kontekstissaan.
(Väyrynen 2001,21-26.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|