Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2.2. Integraatio ja koulu
2.2.1 Käsitteen määrittelyä
Tutkimuskirjallisuus
osoittaa, että ainoaa yleisesti hyväksyttävää
määritelmää integraatiosta ei ole olemassa.
Ongelmana on myös se, että käsitteelle ei ole
asetettu mitään vähimmäisvaatimuksia;
missä olosuhteissa ja miten on mahdollista integroida.
Pelkkä erityisopetusta tarvitsevien oppilaiden fyysinen
sijoittaminen tavallisiin luokkiin ei käsitteellisesti
ole integraatiota (Moberg 1998,136, 2001, 85).
Suomen kielen (2001,550) sanakirjan mukaan integraatiolla
tarkoitetaan yhdentämistä, sulauttamista yhteen.
Integraatio-käsite on saanut alkunsa Yhdysvalloissa käytetystä
sanasta mainstreaming. Kaikilla erityisryhmiin kuuluville
tulisi sen mukaan olla tilaisuus elää tavalla, joka
vastaa mahdollisimman pitkälle muiden samanikäisten
kansalaisten elinoloja ja oikeuksia. Integraatioajattelun
tavoitteena on lisätä erityisryhmiin kuuluvien henkilöiden
päivittäistä kanssakäymistä muiden
ihmisten kanssa. Erityisoppilas voidaan sijoittaa osittain
tai kokonaan yleisopetuksen oppilaiden kanssa (Poussu-Olli,
2003,114). Integraation onnistumiseksi poikkeavien oppilaiden
erityistarpeet on kuitenkin huomioitava antamalla erityistukea.
Mobergin mukaan integraatiolla tarkoitetaan pyrkimystä
toteuttaa erityiskasvatus mahdollisimman pitkälle yleisten
kasvatuspalvelujen yhteydessä ja niihin sulautettuna
niin, että koko ikäluokka käy oppivelvollisuuskoulua.
Tällöin yksi ja sama koulu ottaa huomioon koulutettavien
yksilölliset ja kasvatukselliset tarpeet ja edellytykset.
(Moberg 1998,137.)
Integraatio on käsite, joka kuvaa monikulttuurisuuteen
tähtäävää toimintaa. Integraatiopolitiikka
on kaksisuuntainen toimintaprosessi, jossa yhteiskunta ei
yksipuolisesti sopeuta toisesta kulttuurista tulevia ihmisiä,
vaan muuttaa myös omia toimintojaan. Vähemmistötutkimusten
on tulkittu varsin yksisuuntaisesti tukevan integraatiota
parhaimpana vaihtoehtona maahanmuuttajien sopeutumisessa.
(Liebkind 1994, 26.) Sen sijaan esimerkiksi sulauttamispolitiikka
ei täytä monikulttuurisuuden normatiivisia edellytyksiä,
koska sen taustaoletuksena on toisesta kulttuurista tulevan
luopuminen omasta kulttuurista vastaanottavan yhteiskunnan
ehdoilla (Matinheikki-Kokko 1999, 229-231).
Integraatio on Emanuelssonin mukaan tavoiteltu ja toivottu
asiantila. Käsite voidaan ymmärtää kehitysprosessien
laadullisena ulottuvuutena, jolla päästää
segregaation vastaiseen toimintaan. Integraatiolla on vain
vähän tekemistä sen kanssa, mitä pitäisi
tehdä niin sanotuille poikkeaville henkilöille.
Sen sijaan kysymys on siitä, mitä pitäisi tehdä
ympäristölle, jotta normaalit erot ihmisten välillä
hyväksyttäisiin normaaleiksi. Tässä mielessä
integraatio merkitsee haastavaa tarvetta uudistaa normaalia
opetusta.
(Emanuelsson 2001,127.)
2.2.2. Tutkimuksen integraatiomuodot
Integraation käsitettä koulussa ovat käsitelleet
Söder 1979 sekä Ikonen ja Moberg 1982.
Integraatiossa voidaan erottaa neljä muotoa : fyysinen,
toiminnallinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen integraatio.
Fyysisellä integraatiolla tarkoitetaan fyysisen etäisyyden
vähentämistä poikkeavan ja muiden välillä
joko sijoittamalla yksittäinen oppilas yleisopetuksen
luokkaan tai liittämällä erityisluokka yleisopetuskoulun
yhteyteen. Jos fyysiseen integrointiin ei liity yhteisöllisyyden
tavoitteleminen eikä yksilöllisen opetuksen järjestäminen,
käytetään meillä nimitystä "säästöintegraatio".
Toiminnallisessa integraatiossa eri opetusmuodot käyttävät
yhteisiä resursseja, toimivat yhdessä ja tekevät
yhteistyötä. Sosiaalinen integraatio ilmenee ryhmien
myönteisenä sosiaalisena vuorovaikutuksena. Koulun
jälkeen korostuu yhteiskunnallinen integraatio, joka
tarkoittaa yksilön sijoittamista yhteiskuntaan yhteisön
täysivaltaisena jäsenenä. Tämän taustalla
on pyrkimys mahdollisuuksien, oikeuksien ja velvollisuuksien
yhdenmukaistaminen poikkeavien ja muiden yhteisöelämässä.
(Moberg 2001, 85.)
Moberg (2001) kuvaa integraatiota prosessina, jolloin kaikkien
oppilaiden opettaminen yhdessä (fyysinen integraatio)
synnyttää yhteistoimintaa ja yhteistyötä
( toiminnallinen integraatio), mikä edesauttaa kaikkien
osallistujien kehittymistä, toisten hyväksymistä
ja myönteisten sosiaalisten suhteiden syntymistä
(psykologinen ja sosiaalinen integraatio) ja luo pohjaa myöhemmälle
koulun jälkeiselle ihmisten tasa-arvolle yhteisessä
yhteisössä
( yhteiskunnallinen integraatio).(Moberg 2001, 85.)
Fyysisen integroinnin mahdollisuudet riippuvat Mobergin (2001)
mukaan kolmesta tekijästä; oppilaasta, opettajasta
ja opetuksesta sekä hallinnollisista ja muista kehystekijöistä.
Opettajaan liittyviä integraation edellytyksiä ovat:
- opettajan saama koulutuksen määrä ja laatu
- opettajan aikaisemmat kokemukset
- oppilaiden halukkuus työskennellä muiden kanssa
- koulujärjestelyjä koskeva joustavuus
- opettajan kyky arvioida yksilöllisiä opetustarpeita,
asettaa tavoitteita, suunnitella opetusta
ja arvioida oppilaan kehitystä
- opettajan kyky hyväksyä kaikkien oppilaiden
oikeus saada opetusta vähiten rajoittavassa
ympäristössä
- omakohtainen asenne integraatioon. (Moberg 2001, 95, 1982,
15.)
Integraatioajattelu perustuu Mobergin mukaan näkemykseen,
jonka mukaan poikkeavilla oppilailla on oltava mahdollisuus
saada opetusta mahdollisimman vähän rajoittavassa
ympäristössä. Kulttuurivähemmistöt
on luettu Mobergin uusimmissa tutkimuksissa erityisopetuksen
piiriin kuuluvaksi. Täten integraatio yleisopetuksen
luokkaan koskee myös maahanmuuttajaoppilaita. (Moberg
2001, 84.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|