Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2. Tutkimuksen suorittaminen
2.1. Akkulturaatioasenteet
Kulttuurista muutos- ja sopeutumisprosessia, jossa kulttuuritaustaltaan
erilaiset ihmiset ja ryhmät kohtaavat toisensa, kutsutaan
akkulturaatioksi (Liebkind, 1994, 25).
Tapaa, jolla etninen kulttuurivähemmistö haluaa
suhtautua hallitsevaan ryhmään, sanotaan akkulturaatioasenteeksi.
Jokaisen etnisen- tai kulttuurivähemmistön on mietittävä,
miten tärkeänä hän pitää oman
kulttuurinsa säilyttämistä ja siihen liittyvää
kulttuuri-identiteettiä sekä miten tärkeänä
hän kokee hyvät suhteet valtaväestöön.
(Berry, Kim, Minde, Mork 1987; Alitolppa-Niitamo 1993, 32.)
Periaatteessa akkulturaatioasenteet ovat kaksisuuntaisia,
sillä molemmat toisensa kohtaavat kulttuurit vaikuttavat
toisiinsa yhtä paljon. Käytännössä
toinen kulttuureista on hallitsevampi. (Berry et al 1987.)
Kun akkulturaatiosta puhutaan psykologisesta näkökulmasta,
niin kyse on yksilön arvoissa ja käyttäytymisessä
tapahtuvista muutoksista. (Jasinska-Lahti & Liebkind 2002,
80-92.)
Erilaisia vähemmistökulttuurin asenteita kuvaavia
sopeutumismalleja voidaan kuvata seuraavasti:
Vieraantuminen eli marginalisoituminen on kyseessä
silloin, kun oma kulttuuri torjutaan, mutta ei myöskään
omaksuta enemmistökulttuurin tapoja. Tällöin
vähemmistön jäsen ikään kuin putoaa
kahden kulttuurin väliin. Hän ei hyväksy kumpaakaan
kulttuuria, mutta ei myöskään tule hyväksytyksi
kummassakaan kulttuurissa. (Berry et al. 1987; Liebkind 1994,
26.)
Assimilaatio eli sulautuminen merkitsee oman kulttuurin
hylkäämistä ja enemmistökulttuurin omaksumista
sen tilalle. Tämä voi tapahtua joko vapaaehtoisesti
maahanmuuttajan omasta halusta tai se aiheutuu tilanteesta,
jossa heille ei anneta mahdollisuutta säilyttää
omaa kulttuuriaan ja kulttuuri-identiteettiään.
Varsinkin nuoret ovat alttiita tällaiselle asenteelle.
Tällöin he menettävät oman kulttuurin
hallinnan ja ovat alttiita sopeutumisvaikeuksille. (Berry
et al. 1987; Alitolppa-Niitamo 1993, 32, Liebkind 1994, 26.)
Seperaatiossa eli syrjäytymisessä vähemmistön
jäsenet korostavat vain omaa kulttuuriaan ja vetäytyvät
kokonaan kanssakäymisestä valtaväestön
edustaman kulttuurin kanssa. Tällainen asenne aiheuttaa
myöhemmin sopeutumisvaikeuksia, ja se johtaa kyvyttömyyteen
osallistua laajempaan yhteiskuntaan (Berry et al.1987; Alitolppa-Niitamo
1993, 33; Liebkind 1994, 26.) Syrjäytymisessä on
kysymys enemmänkin yhteiskunnan järjestelmien puutteellisesta
toiminnasta kuin henkilöiden kyvyttömyydestä
hallita omaa elämää (Poussu-Olli, 2003,111).
Segregaatiosta eli eristämisestä on kyse
silloin, kun enemmistökulttuurin jäsenet ajavat
esimerkiksi politiikallaan vähemmistöä toisarvoiseen
asemaan koulutuksen, työn ja yhteiskunnallisen aseman
suhteen (Berry et al. 1987, 491-511).
Integraatioasenne on osoittautunut parhaimmaksi akkulturaatiovaihtoehdoksi,
sillä se takaa parhaimman lopputuloksen, kaksikulttuurisuuden.
Tällöin pyritään sekä säilyttämään
omia kulttuuriperinteitä että ylläpitämään
yhteyksiä enemmistökulttuuriin. (Berry et al. 1987;
Liebkind 1994, 37.) Tämä on mahdollista vasta silloin,
kun ympäröivä kulttuuri on avoin ja hyväksyvä
erilaisille kulttuuriryhmille (Alitolppa-Niitamo 1994, 32).
Marginalisaatio on sopeutumiselle epäsuotuisin vaihtoehto,
kun taas assimilaatio ja seperaatio sijoittuvat näiden
ääripäiden väliin (Berry et al 1987).
Liebkindin (1995) mukaan akkulturaatioasenteilla on vaikutusta
akkulturaatioon, mutta prosessi voi toimia myös toisinpäin:
akkulturaatioasteella on vaikutusta akkulturaatioasenteisiin.
Ensin akkulturaatioprosessissa perhe voi haluta sulautumista
(assimilaatio), mutta myöhemmin asenteet kääntyvät
integraation suuntaa. Separaatio-asenteen on mahdollista erilaisten
akkulturaatiokokemusten myötä muuttua integraatioasenteeksi.
(Liebkind 1995, 21-43.)
Kaikki yksilöt eivät akkulturoidu samassa tahdissa.
Saman yksilönkin kohdalla akkulturaatio voi edetä
eri tahtia eri elämänalueilla. Ikä ja sukupuoli
vaikuttavat paljon akkulturaatioon.
<<
edellinen | seuraava
>>
|