Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
1.3. Maahanmuuttajaoppilaiden opettajalle asetetut vaatimukset
Opettajat, jotka saavat maahanmuuttajaoppilaan luokalleen
odottamatta, ovat kaikkein tukalimmassa tilanteessa. Mitään
alkuvalmisteluja ei ole voitu tehdä. Opettaja ei ole
myöskään ehtinyt valmistaa luokan tai koulun
muita oppilaita uuden oppilaan tuloon.
Myöskään suvaitsevaisuuden merkitystä
ei ole korostettu, eikä lasten vanhemmille ei ole ehditty
tiedottaa asiasta. (Karanko 1994, 10-11; Peltonen 1998, 12.)
Toisesta kulttuurista tulevien oppilaiden opettamiseen on
katsottu vaativan opettajalta erityistä, tiedollista,
asenteellista ja taidollista kompetenssia. Tämän
kompetenssin ydin on opettajan kyky tuntea omat kulttuuriset
arvonsa ja lähtökohdat. Toiseksi opettajan tulisi
pystyä arvioimaan opetusta toisesta kulttuurista tulevien
näkökulmasta. Kolmanneksi opettajan olisi osattava
valita opetus -ja ohjausmenetelmänsä niin, että
hän ottaa huomioon oppilaan kulttuurisen ja yhteiskunnallisen
viitekehyksen. (Matinheikki-Kokko 1999, 40.)
Miettinen (1998) erottaa tutkimuksensa perusteella neljä
erilaista opettajatyyppiä. Ensimmäinen on assimiloiva
monikulttuurinen opettaja, jonka mielestä lapsi hyväksyy
suomalaisen kulttuurin nopeammin, jos hän oppii nopeasti
suomen kieltä ja pukeutuu kuin suomalaiset. Ennakkoluuloja
ei kulttuureista tiedostettu. Lisäksi toimintaa kuvasi
assimiloiva opetustyyli ja yksipuolinen käsitys kulttuurista.
Toisena hän erotti rutiineihin tukeutuvan kasvattaja/opettaja
- tyypin. Tällainen opettaja opettaa sääntöjä,
seuraa tarkasti opetussuunnitelmaa ja siirtää oppisisällöt
opetukseen soveltamatta niitä. Ennakkoluulot ovat tiedostamattomia
ja maahanmuuttaja-taustainen oppilas nähdään
oman kulttuurinsa edustajana. Opetustyyli on hyvin kurinalainen
ja sääntöihin perustuvaa. Opettaja saattaa
tuntea itsensä usein väsyneeksi ja uupuneeksi.
Humanistisen monikulttuurisuuden kasvattaja arvostaa omaa
kulttuuriaan, mutta myöskin näkee toisten kulttuurin
arvokkaana. Opettaja on tietoinen omista asenteistaan ja ennakkoluuloistaan
ja hänellä on objektiivinen käsitys kulttuurista.
Opetustapa on hyvin yksityiskohtaisiin asioihin ja kulttuureista
saatuihin tietoihin perustuvaa. Lähestymistapa oppilaisiin
on empaattinen. Tiedon sisältö on monikulttuurista
suvaitsevaisuuskasvatusta.
Viimeinen opettajatyyppi, kriittinen monikulttuurinen kasvattaja,
näkee kulttuuritaustan olennaisena osana oppilasta ja
hänen identiteettiään. Opettajan opetustapa
on oppilaskeskeistä. Hän on tietoinen myös
omista asenteistaan ja kriittisyys on olennainen osa opettajan
jokapäiväistä opettajana ja kasvattajana olemista.
Oppilaan kohtaaminen lähtee empatiasta ja erilaisten
opetusmenetelmien käytöstä opetuksessa. Hänellä
on kyky tehdä työstään mielekästä
ja kehityskelpoista. (Miettinen 1998, 66-81.)
Maahanmuuttajaoppilaiden opettajan rooli on laajempi kuin
perinteisen suomalaisen luokanopettajan rooli. Monikulttuurisen
opettajan lähtökohtana on jokaisen oppilaan hyväksyminen
ainutkertaisena omana itsenään. Lisäksi hän
antaa täsmällistä palautetta toiminnasta ja
uusien asioiden oppimisesta. (Koppinen 1999, 149; Matinheikki-Kokko
1999, 40.) Opetuksen edellytetään vastaavan maahanmuuttajaoppilaan
yksilöllisiä tarpeita. Opetuksen tulisi olla kokonaisvaltaista
sekä sisällöllisesti ja ajallisesti oikein
rytmitettyä. Opettajan tulisi ymmärtää
maahanmuuttajien kulttuurisia lähtökohtia, toisaalta
ohjata heitä suomalaiseen kulttuuriin sidottuun oppimisajatteluun,
jossa korostuvat oppilaan oma-aloitteisuus ja itseohjautuvuus.
Maahanmuuttajaoppilaiden opettajan odotetaan levittävän
suomalaiseen oppimisympäristöön monikulttuurista
katsomustapaa, jollaista maahanmuuttajien integrointi edellyttää.
Alan yhteistyöperinteitä ei ole, joten opettajan
on luotava ne itse. Maahanmuuttajaoppilaiden opettajan ammattirooli
onkin monikerroksinen: hän on oppilashuoltaja, sulauttaja,
selviytyjä, suomi toisena kielenä -taitaja, kaksikielinen
opettaja, pätkätyöntekijä, rikastaja ja
ohjaaja. Opettajalta ei kuitenkaan edellytetä Suomessa
koulutuksellista pätevyyttä maahanmuuttajaoppilaiden
opettamiseen, vaikka täydennyskoulutuksen merkitystä
onkin korostettu useissa viranomaisten suunnitelmissa. (Matinheikki-Kokko
1999, 40; Koponen 2000, 40.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|