Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen
Lähteet
Alitolppa-Niitamo, A. 1994. Kun kulttuurit kohtaavat - matkaopas
maahanmuuttajan
kohtaamiseen ja kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen.
Suomen mielen-
tervysseura, sairaanhoitajien koulutussäätiö.
Keuruu. 32-33.
Arajärvi, P., Aalto-Setälä, M. 1999. Opetuslainsäädännön
käsikirja. Helsinki.
Berry,J.W., Kim, U., Minde,T.,Mork D. 1987. Comparative Studies
of accultarative stress,
International Migration. Review, 21, 3, 491-511.
Biglen, D. 2001. Inkluusion sosiaalisia konstruktioita :käytännöstä
oppimassa. Teoksessa
(toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion
haaste koululle.
Gummerus. Jyväskylä. 55-59.
Emanuelsson, I. 2001. Integraatio ja segregaatio. Teoksessa
(toim.) Murto, P, Naukkarinen, A.,Saloviita T. Inkluusion
haaste koululle. Gummerus .
Jyväskylä. 125-137.
Facta 2001. Tietosanakirja osa 6. Wsoy. Porvoo - Helsinki
- Juva.
Helsingin kaupungin opetusvirasto 1999. Maahanmuuttajaopetuksen
info-kansio.
Ihatsu, M., Ruoho,K., Hakkanen,H. 1999. Integraatiosta inklusiiviseen
kouluun.
Utopiaa vaiko todellisuutta? Teoksessa (toim.) Murto, P. Yhteinen
koulu kaikille. Onko inkluusio tarua vai totta? Jyväskylän
yliopisto täydennys-
koulutuskeskus. Jyväskylä.
Jasinskaja-Lahti, I., Liebkind, K. 2000. Syrjintäkokemusten
vaikutus maahanmuuttaja-
nuoriin. Teoksessa (toim.) Liebkind, K. Monikulttuurinen Suomi.
Tammer-Paino Oy. Tampere.
Juvonen J. 2002. Kohtaamisia koulupolulla . Otavan kirjapaino
Oy. Keuruu.
Karanko, M. 1994. Peruskouluikäisten pakolaislasten
ja turvapaikan hakijoiden
koulutus. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta. Opetushallituksen
julkaisu.
Kauhanen, M., Luokkanen, R., Manner,K. 1989. Maahanmuuttajaoppilaiden
opetus
normaaliluokassa. Teoksessa (toim.) Pitkänen, P. Monikulttuurinen
koulu.
Kulttuurien kohtaaminen opetustyössä. Joensuun yliopiston
täydennys-
koulutuskeskuksen julkaisuja, sarja B oppimateriaali, n:o
19. Joensuun
yliopistopaino. Joensuu. 17-23.
Koponen, H. 2000. Maahanmuuttajaopetukseen valmentavat sisällöt
opettajankoulu-
tuksessa. Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen selvitys
8. Hakapaino
Helsinki.
Koppinen, M-L. 1999. Monikulttuurinen oppiminen - osallistuvaa
oppimista. Teoksessa
(toim.) Matinheikki -Kokko, K. Monikulttuurinen koulutus -
perusteita ja kokemuksia. Hakapaino. Opetushallitus. 70-83.
Koppinen, M-L, Koppinen, L., Pollari, J. 1994. Arviointi
oppimisen tukena. Wsoy. Juva.
Korpela, H. 1995. Valmistavaopetus tasoittaa muuttajalasten
alkutaivalta. Artikkeli.
Opetushallituksen lehdessä Spektri 6/1995,17.
Kosonen, L. 1994. Vietnamilainen oppilas kahden kulttuurin
välissä. Teoksessa (toim.)
Liebkind K. Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa.
Gaudeamus. Helsinki. 192-219.
Kosonen, L. 2000. Maahanmuuttajanuorten tukeminen käytännössä.
Teoksessa (toim.)
Liebkin, K. Monikulttuurinen Suomi. Etniset suhteet tutkimuksen
valossa.
Gaudeamus. Helsinki.
Laaksonen, A. (toim.) 2001. Kulttuurit kohtaavat. Turun normaalikoulun
julkaisu 1/2001,
Turun yliopisto.
Lahtinen, M., Lankinen, T., Penttilä, A., Sulonen, A.
1999. Koulutuksen lainsäädäntö
käytännössä. Wsoy. Juva.
Laihiala-Kankainen, S. 2001. Huomioita venäläisestä
ja suomalaisesta koulukulttuurista
Teoksessa (toim.) Perho K. Kahden kulttuurin väkeä.
Suomalaiset ja venäläi-
set koulussa. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita. Joensuun
yliopisto.
Joensuu. 8-31.
Liebkind, K. 1994. Vietnamilaisena pakolaisena Suomessa.
Teoksessa (toim.) Liebkind K.
Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa. Gaudeamus.
Helsinki.
162-186.
Liebkind, K (toim.) 1995. Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen
Suomessa.
Gaudeamus. Helsinki. 21-43.
Lind, I. 1999. Maahanmuuttajalapsille oppimiseen annetut
oikeudet ja mahdollisuudet.
Teoksessa (toim.) Matinheikki - Kokko K. Monikulttuurinen
koulutus - perusteita ja kokemuksia. Hakapaino. Opetushallitus.
96-102.
Lumme, P. 1999. Tavoitteena maahanmuuttajaoppilaan integraatio
yleisopetukseen.
Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos.
Helsingin yliopisto.
Martikainen, O. (toim.) 1987. Peruskoulun erityisopetus.
Gummerus Jyväskylä.
Matinheikki - Kokko. K.1999. Maahanmuuttajien opetuksen kehitys
Suomessa.
Teoksessa (toim.) Matinheikki -Kokko K. Monikulttuurinen koulutus-
perusteita ja kokemuksia. Hakapaino . Helsinki.30-51.
Miettinen, M. 1998. Class teachers as multicultural educators
in North Karelia, Finland.
Häkkinen Kirsi (edit.) Multicultural education reflection
on theory and practice.
University of Jyväskylä.
Miettinen, M.& Pitkänen, P. 1999. Opettaja kulttuurien
leikkauspisteessä - Opettajien
käsitykset työstä maahanmuuttajien kanssa.
Hakapaino Oy.
Mikkola P., Heino L. 1997. Maahanmuuttajalasten sopeutuminen
peruskouluun.
Turun opettajankoulutuslaitos. Turku.
Moberg, S. 1982. Erityisopetuksen toteutumismallit. Teoksessa
(toim.) Erilaiset oppilaat
Gummerus. Jyväskylä.
Moberg, S.1984 . Poikkeavia oppilaitako normaaliluokalle?
Peruskoulun ja lukion
opettajien suhtautuminen poikkeavien oppilaiden sijoittamisiin
yleisiin
opetusryhmiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksia, n.17.
Moberg, S. 1998. Erityisopetuksen ja yleisopetuksen integraatio
opettajan silmin.
Teoksessa (toim.) Ladonlahti T., Naukkarinen A., Vehmas S.
Poikkeava
vai erityinen? Erityispedagogiikan monen ulottuvuudet. Wsoy.
Juva.136-161.
Moberg, S. 2001. Opettajien näkemykset inklusiivisesta
opetuksesta. Teoksessa
(toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion
haaste koululle.
Gummerus. Jyväskylä.82-95.
Murto, P. (toim.) 1999. Yhteinen koulu kaikille - Onko inkluusio
tarua vai totta?
Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen
julkaisu 2.
Jyväskylän yliopistopaino. Jyväskylä.
31-42.
Murtasaari, M & Pynnönen, U. 1992. Opettaminen kahdessa
kulttuurissa. Luokan-
opettajien kokemuksia pakolaislasten opettamisesta. Jyväskylän
yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma.
Naukkarinen, A., Ladonlahti T. 2001. Sitoutuminen, joustavat
resurssit ja yhteistyö -
välineitä kaikille yhteiseen kouluun. Teoksessa
(toim.) Murto P., Naukkarinen
A., Saloviita T. Inkluusion haaste koululle. Gummerus. Jyväskylä.96-123.
Nguen, T.D. 1989. Pakolaisten äidinkielen opetus. Teoksessa
Kohtauspaikkana Suomi,
kirja käytännön pakolaistyöstä. Sosiaalihallitus.
Valtion painatuskeskus.
Helsinki.
Opetushallitus 1994. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet.
Opetushallitus 1999. Perusopetuksen perusteet. Helsinki.
Opetushallitus 1999. Maahanmuuttajien koulutus Suomessa.
Opetushallitus 2003. Opetushallituksen tiedote 6/2003.
Opettajalehti 3/2004
Opetuslainsäädäntö 2003.
Peltonen A. 1998. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen erityispiirteitä.
Teoksessa (toim.)
Pitkänen P. Monikulttuurinen koulu. Kulttuurien kohtaaminen
opetustyössä.
Joensuun yliopistopaino. Joensuu. 7-13.
Perusopetuslaki 1998.
Perusopetuslaki 1999.628
Pitkänen, P. 1997. Kun kulttuurit kohtaavat -etiikan
näkökulma. Teoksessa (toim.)
Pitkänen P. Näkökulmia monikulttuuriseen Suomeen.
Edita.Helsinki.
Pollari,J.1999. Kuinka maahanmuuttajien opettaja löytää
kansainvälistyvän
minänsä. Teoksessa (toim.) Matinheikki-Kokko,K.
Monikulttuurinen koulutus-
perusteita ja kokemuksia. Opetushallitus. Hakapaino.
Poussu-Olli,H.-S. 2000. Onko koululaitos kypsä esikouluun?
Kielikukko 3, FinRa, pp.9-11.
Poussu-Olli,H.-S. 2003. Kuulovammaisuus. Arviointi ja interventio.
Painosalama Oy.
Turku.
Rekola, K. 2003.Esimies ja työyhteisön kehittäminen
- asenteet ja valmiudet erityis-
opetuksen pienryhmäintegrointikokeiluun Friisilän
koulussa. Julkaisematon
raportti Raision kaupungin erityisopetuksen kehittämistyöstä.
Raisio.
Rekola, N. 1994. Maahanmuuttajalasten opetusjärjestelyistä.
Opetushallituksen
julkaisu 1994. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta.
Sarkkinen, U-M. 1999. Ovatko opettajat ja luokanopettajaksi
opiskelevat suvaitsevaisia?
Teoksessa (toim.) Matinheikki-Kokko, K. Monikulttuurinen koulutus-
perusteita
ja kokemuksia. Opetushallitus. Hakapaino.116-126.
Talib, M-T. 1999. Kansainvälinen koulutyö. Opettaja
muutoksen mahdollistajana.
Teoksessa (toim.) Honkala, S. Solmut auki. Opetushallitus.
Gummerus.
Talib, M-T. 2002. Monikulttuurinen koulu. Haaste ja mahdollisuus.
Kirjapaja Oy.
Helsinki.
Viitalahti, M. Silvennoinen, P. 1998. Maahanmuuttajaopetuksen
erityiskysymyksiä
oppilaanohjauksen näkökulmasta. Teoksessa (toim.)
Peltonen, A.
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen erityispiirteitä.
Joensuun yliopiston
täydennyskoulutuskeskuksen julkaisuja, sarja B: oppimateriaali,
n:o 19.
Joensuun yliopistopaino. Joensuu. 53-57
Väestöresisterikeskus 2003. Suomessa asuvien ulkomaalaisten
lukumäärän kehitys.
http:/www.vaestorekisterikeskus.fi/ulklukum.htm.
Väyrynen, S. 2001. Miten opitaan elämään
yhdessä ?- inkluusion monet kasvot.
Teoksessa (toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion
haaste
koululle. Gummerus. Jyväskylä. 12-28.
Painamattomat lähteet:
Ketovuori, H. luento 19.2.2004.
Poussu-Olli,H-S. luento 12.2.2004.
<<
edellinen
|