Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Maahanmuuttajaoppilaat suomalaisessa peruskoulussa

<< edellinen

Lähteet

Alitolppa-Niitamo, A. 1994. Kun kulttuurit kohtaavat - matkaopas maahanmuuttajan
kohtaamiseen ja kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen. Suomen mielen-
tervysseura, sairaanhoitajien koulutussäätiö. Keuruu. 32-33.

Arajärvi, P., Aalto-Setälä, M. 1999. Opetuslainsäädännön käsikirja. Helsinki.

Berry,J.W., Kim, U., Minde,T.,Mork D. 1987. Comparative Studies of accultarative stress,
International Migration. Review, 21, 3, 491-511.

Biglen, D. 2001. Inkluusion sosiaalisia konstruktioita :käytännöstä oppimassa. Teoksessa
(toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion haaste koululle.
Gummerus. Jyväskylä. 55-59.

Emanuelsson, I. 2001. Integraatio ja segregaatio. Teoksessa (toim.) Murto, P, Naukkarinen, A.,Saloviita T. Inkluusion haaste koululle. Gummerus .
Jyväskylä. 125-137.

Facta 2001. Tietosanakirja osa 6. Wsoy. Porvoo - Helsinki - Juva.

Helsingin kaupungin opetusvirasto 1999. Maahanmuuttajaopetuksen info-kansio.

Ihatsu, M., Ruoho,K., Hakkanen,H. 1999. Integraatiosta inklusiiviseen kouluun.
Utopiaa vaiko todellisuutta? Teoksessa (toim.) Murto, P. Yhteinen
koulu kaikille. Onko inkluusio tarua vai totta? Jyväskylän yliopisto täydennys-
koulutuskeskus. Jyväskylä.

Jasinskaja-Lahti, I., Liebkind, K. 2000. Syrjintäkokemusten vaikutus maahanmuuttaja-
nuoriin. Teoksessa (toim.) Liebkind, K. Monikulttuurinen Suomi.
Tammer-Paino Oy. Tampere.

Juvonen J. 2002. Kohtaamisia koulupolulla . Otavan kirjapaino Oy. Keuruu.

Karanko, M. 1994. Peruskouluikäisten pakolaislasten ja turvapaikan hakijoiden
koulutus. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta. Opetushallituksen julkaisu.

Kauhanen, M., Luokkanen, R., Manner,K. 1989. Maahanmuuttajaoppilaiden opetus
normaaliluokassa. Teoksessa (toim.) Pitkänen, P. Monikulttuurinen koulu.
Kulttuurien kohtaaminen opetustyössä. Joensuun yliopiston täydennys-
koulutuskeskuksen julkaisuja, sarja B oppimateriaali, n:o 19. Joensuun
yliopistopaino. Joensuu. 17-23.

Koponen, H. 2000. Maahanmuuttajaopetukseen valmentavat sisällöt opettajankoulu-
tuksessa. Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen selvitys 8. Hakapaino
Helsinki.

Koppinen, M-L. 1999. Monikulttuurinen oppiminen - osallistuvaa oppimista. Teoksessa
(toim.) Matinheikki -Kokko, K. Monikulttuurinen koulutus - perusteita ja kokemuksia. Hakapaino. Opetushallitus. 70-83.

Koppinen, M-L, Koppinen, L., Pollari, J. 1994. Arviointi oppimisen tukena. Wsoy. Juva.

Korpela, H. 1995. Valmistavaopetus tasoittaa muuttajalasten alkutaivalta. Artikkeli.
Opetushallituksen lehdessä Spektri 6/1995,17.

Kosonen, L. 1994. Vietnamilainen oppilas kahden kulttuurin välissä. Teoksessa (toim.)
Liebkind K. Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa.
Gaudeamus. Helsinki. 192-219.

Kosonen, L. 2000. Maahanmuuttajanuorten tukeminen käytännössä. Teoksessa (toim.)
Liebkin, K. Monikulttuurinen Suomi. Etniset suhteet tutkimuksen valossa.
Gaudeamus. Helsinki.

Laaksonen, A. (toim.) 2001. Kulttuurit kohtaavat. Turun normaalikoulun julkaisu 1/2001,
Turun yliopisto.

Lahtinen, M., Lankinen, T., Penttilä, A., Sulonen, A. 1999. Koulutuksen lainsäädäntö
käytännössä. Wsoy. Juva.

Laihiala-Kankainen, S. 2001. Huomioita venäläisestä ja suomalaisesta koulukulttuurista
Teoksessa (toim.) Perho K. Kahden kulttuurin väkeä. Suomalaiset ja venäläi-
set koulussa. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita. Joensuun yliopisto.
Joensuu. 8-31.

Liebkind, K. 1994. Vietnamilaisena pakolaisena Suomessa. Teoksessa (toim.) Liebkind K.
Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa. Gaudeamus. Helsinki.
162-186.

Liebkind, K (toim.) 1995. Maahanmuuttajat. Kulttuurien kohtaaminen Suomessa.
Gaudeamus. Helsinki. 21-43.

Lind, I. 1999. Maahanmuuttajalapsille oppimiseen annetut oikeudet ja mahdollisuudet.
Teoksessa (toim.) Matinheikki - Kokko K. Monikulttuurinen koulutus - perusteita ja kokemuksia. Hakapaino. Opetushallitus. 96-102.

Lumme, P. 1999. Tavoitteena maahanmuuttajaoppilaan integraatio yleisopetukseen.
Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos.
Helsingin yliopisto.

Martikainen, O. (toim.) 1987. Peruskoulun erityisopetus. Gummerus Jyväskylä.

Matinheikki - Kokko. K.1999. Maahanmuuttajien opetuksen kehitys Suomessa.
Teoksessa (toim.) Matinheikki -Kokko K. Monikulttuurinen koulutus-
perusteita ja kokemuksia. Hakapaino . Helsinki.30-51.

Miettinen, M. 1998. Class teachers as multicultural educators in North Karelia, Finland.
Häkkinen Kirsi (edit.) Multicultural education reflection on theory and practice.
University of Jyväskylä.

Miettinen, M.& Pitkänen, P. 1999. Opettaja kulttuurien leikkauspisteessä - Opettajien
käsitykset työstä maahanmuuttajien kanssa. Hakapaino Oy.

Mikkola P., Heino L. 1997. Maahanmuuttajalasten sopeutuminen peruskouluun.
Turun opettajankoulutuslaitos. Turku.

Moberg, S. 1982. Erityisopetuksen toteutumismallit. Teoksessa (toim.) Erilaiset oppilaat
Gummerus. Jyväskylä.

Moberg, S.1984 . Poikkeavia oppilaitako normaaliluokalle? Peruskoulun ja lukion
opettajien suhtautuminen poikkeavien oppilaiden sijoittamisiin yleisiin
opetusryhmiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksia, n.17.

Moberg, S. 1998. Erityisopetuksen ja yleisopetuksen integraatio opettajan silmin.
Teoksessa (toim.) Ladonlahti T., Naukkarinen A., Vehmas S. Poikkeava
vai erityinen? Erityispedagogiikan monen ulottuvuudet. Wsoy. Juva.136-161.

Moberg, S. 2001. Opettajien näkemykset inklusiivisesta opetuksesta. Teoksessa
(toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion haaste koululle.
Gummerus. Jyväskylä.82-95.

Murto, P. (toim.) 1999. Yhteinen koulu kaikille - Onko inkluusio tarua vai totta?
Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisu 2.
Jyväskylän yliopistopaino. Jyväskylä. 31-42.

Murtasaari, M & Pynnönen, U. 1992. Opettaminen kahdessa kulttuurissa. Luokan-
opettajien kokemuksia pakolaislasten opettamisesta. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma.

Naukkarinen, A., Ladonlahti T. 2001. Sitoutuminen, joustavat resurssit ja yhteistyö -
välineitä kaikille yhteiseen kouluun. Teoksessa (toim.) Murto P., Naukkarinen
A., Saloviita T. Inkluusion haaste koululle. Gummerus. Jyväskylä.96-123.

Nguen, T.D. 1989. Pakolaisten äidinkielen opetus. Teoksessa Kohtauspaikkana Suomi,
kirja käytännön pakolaistyöstä. Sosiaalihallitus. Valtion painatuskeskus.
Helsinki.

Opetushallitus 1994. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet.

Opetushallitus 1999. Perusopetuksen perusteet. Helsinki.

Opetushallitus 1999. Maahanmuuttajien koulutus Suomessa.

Opetushallitus 2003. Opetushallituksen tiedote 6/2003.

Opettajalehti 3/2004

Opetuslainsäädäntö 2003.

Peltonen A. 1998. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen erityispiirteitä. Teoksessa (toim.)
Pitkänen P. Monikulttuurinen koulu. Kulttuurien kohtaaminen opetustyössä.
Joensuun yliopistopaino. Joensuu. 7-13.

Perusopetuslaki 1998.

Perusopetuslaki 1999.628

Pitkänen, P. 1997. Kun kulttuurit kohtaavat -etiikan näkökulma. Teoksessa (toim.)
Pitkänen P. Näkökulmia monikulttuuriseen Suomeen. Edita.Helsinki.

Pollari,J.1999. Kuinka maahanmuuttajien opettaja löytää kansainvälistyvän
minänsä. Teoksessa (toim.) Matinheikki-Kokko,K. Monikulttuurinen koulutus-
perusteita ja kokemuksia. Opetushallitus. Hakapaino.

Poussu-Olli,H.-S. 2000. Onko koululaitos kypsä esikouluun? Kielikukko 3, FinRa, pp.9-11.

Poussu-Olli,H.-S. 2003. Kuulovammaisuus. Arviointi ja interventio. Painosalama Oy.
Turku.

Rekola, K. 2003.Esimies ja työyhteisön kehittäminen - asenteet ja valmiudet erityis-
opetuksen pienryhmäintegrointikokeiluun Friisilän koulussa. Julkaisematon
raportti Raision kaupungin erityisopetuksen kehittämistyöstä. Raisio.

Rekola, N. 1994. Maahanmuuttajalasten opetusjärjestelyistä. Opetushallituksen
julkaisu 1994. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta.

Sarkkinen, U-M. 1999. Ovatko opettajat ja luokanopettajaksi opiskelevat suvaitsevaisia?
Teoksessa (toim.) Matinheikki-Kokko, K. Monikulttuurinen koulutus- perusteita
ja kokemuksia. Opetushallitus. Hakapaino.116-126.

Talib, M-T. 1999. Kansainvälinen koulutyö. Opettaja muutoksen mahdollistajana.
Teoksessa (toim.) Honkala, S. Solmut auki. Opetushallitus. Gummerus.

Talib, M-T. 2002. Monikulttuurinen koulu. Haaste ja mahdollisuus. Kirjapaja Oy.
Helsinki.

Viitalahti, M. Silvennoinen, P. 1998. Maahanmuuttajaopetuksen erityiskysymyksiä
oppilaanohjauksen näkökulmasta. Teoksessa (toim.) Peltonen, A.
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen erityispiirteitä. Joensuun yliopiston
täydennyskoulutuskeskuksen julkaisuja, sarja B: oppimateriaali, n:o 19.
Joensuun yliopistopaino. Joensuu. 53-57

Väestöresisterikeskus 2003. Suomessa asuvien ulkomaalaisten lukumäärän kehitys.
http:/www.vaestorekisterikeskus.fi/ulklukum.htm.

Väyrynen, S. 2001. Miten opitaan elämään yhdessä ?- inkluusion monet kasvot.
Teoksessa (toim.) Murto P., Naukkarinen A., Saloviita T. Inkluusion haaste
koululle. Gummerus. Jyväskylä. 12-28.

Painamattomat lähteet:

Ketovuori, H. luento 19.2.2004.

Poussu-Olli,H-S. luento 12.2.2004.

<< edellinen