Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Maahanmuuttajaoppilaat suomalaisessa peruskoulussa

<< edellinen | seuraava >>

1.1. Maahanmuuttajaoppilaat koulun rikkaus vai riesa?

Nykyään koulut kilpailevat keskenään oppilaista ja profiloituvat erilaisiin asioihin. Näin ne joutuvat myös yhä tarkemmin huolehtimaan maineestaan. Koulujen on myös huolehdittava, että oppilaat ja heidän vanhempansa saavat erilaisten painotusten lisäksi koulusta turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän kuvan.

Koulu, jossa kymmenen prosenttia oppilaista on maahanmuuttajaoppilaita, ei miellytä niitä vanhempia, joiden suhtautuminen heihin on muutenkin kielteinen. Siksi maahanmuuttaja- opetukseen erikoistuneen koulun on omaa profiiliaan kehittäessään arvioitava maahanmuuttajaoppilaiden vaikutusta koulun imagolle. Jos kansainvälisyys saadaan markkinoitua myönteisenä ja kouluelämässä merkittävänä voimavarana, koulu vahvistaa asemaansa muihin kouluihin verrattuna. Jos taas kansainvälisyys saa kielteisen leiman monikulttuurisuuden tuomien ongelmien muodossa, niin lähiseudun oppilaat siirtyvät mieluummin muihin kouluihin. Mahdollisiin monikulttuurisuuden tuomiin ongelmiin on vastattava avoimuudella ja kertomalla rehellisesti maahanmuuttajaoppilaiden vaikutuksesta ja asemasta koulussa, unohtamatta kertoa kuitenkaan heidän tuomistaan mahdollisuuksista. (Kosonen 1994, 193; Talib 2002, 122.)

Yhteiskunnan muuttuminen monikulttuuriseksi on hidas prosessi ja kulttuuriset kohtaamiset eivät parhaimmillaankaan ole yksinkertaisia. Parhaimmillaan kahden kulttuurin törmäyksessä syntyy uutta, joka energisoi koko yhteiskuntaa. Onnistunutta kohtaamista pidetään eräänlaisena monikulttuurisena harmoniana. Näin syntyneet kulttuuriset yhdistelmät ovat paras mahdollinen tie integraatioon. (Talib 2002, 69.)
Suomen kouluissa on jälleen käynnistynyt opetussuunnitelmien uudistaminen. Uudistuksen kohteina ovat muun muassa perusopetuksen tuntijako ja yhtenäisen peruskoulun luominen. Yhtenä painopistealueena uudistuksessa tulee myös olemaan koulujen monikulttuurisuus ja koulujen maahanmuuttajaoppilaille tarjoamat tukitoimet.

Opetussuunnitelmissa kulttuuriset sisällöt on nivottava kaikkiin oppiaineisiin, ja eri luokka-asteille vaadittavat sisällöt ja osaamisalueet tulee ilmaista selkeästi. Monikulttuurisuus toimii tällöin laaja-alaisena ja läpäisyperiaatteella kouluissa opettavissa aineissa. Samalla korostetaan myös kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja sen edistämistä. (Talib 2002,120-121.)

<< edellinen | seuraava >>