Opetus
Maahanmuuttajaoppilaat
suomalaisessa peruskoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
1.1. Maahanmuuttajaoppilaat koulun rikkaus vai riesa?
Nykyään koulut kilpailevat keskenään
oppilaista ja profiloituvat erilaisiin asioihin. Näin
ne joutuvat myös yhä tarkemmin huolehtimaan maineestaan.
Koulujen on myös huolehdittava, että oppilaat ja
heidän vanhempansa saavat erilaisten painotusten lisäksi
koulusta turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän kuvan.
Koulu, jossa kymmenen prosenttia oppilaista on maahanmuuttajaoppilaita,
ei miellytä niitä vanhempia, joiden suhtautuminen
heihin on muutenkin kielteinen. Siksi maahanmuuttaja- opetukseen
erikoistuneen koulun on omaa profiiliaan kehittäessään
arvioitava maahanmuuttajaoppilaiden vaikutusta koulun imagolle.
Jos kansainvälisyys saadaan markkinoitua myönteisenä
ja kouluelämässä merkittävänä
voimavarana, koulu vahvistaa asemaansa muihin kouluihin verrattuna.
Jos taas kansainvälisyys saa kielteisen leiman monikulttuurisuuden
tuomien ongelmien muodossa, niin lähiseudun oppilaat
siirtyvät mieluummin muihin kouluihin. Mahdollisiin monikulttuurisuuden
tuomiin ongelmiin on vastattava avoimuudella ja kertomalla
rehellisesti maahanmuuttajaoppilaiden vaikutuksesta ja asemasta
koulussa, unohtamatta kertoa kuitenkaan heidän tuomistaan
mahdollisuuksista. (Kosonen 1994, 193; Talib 2002, 122.)
Yhteiskunnan muuttuminen monikulttuuriseksi on hidas prosessi
ja kulttuuriset kohtaamiset eivät parhaimmillaankaan
ole yksinkertaisia. Parhaimmillaan kahden kulttuurin törmäyksessä
syntyy uutta, joka energisoi koko yhteiskuntaa. Onnistunutta
kohtaamista pidetään eräänlaisena monikulttuurisena
harmoniana. Näin syntyneet kulttuuriset yhdistelmät
ovat paras mahdollinen tie integraatioon. (Talib 2002, 69.)
Suomen kouluissa on jälleen käynnistynyt opetussuunnitelmien
uudistaminen. Uudistuksen kohteina ovat muun muassa perusopetuksen
tuntijako ja yhtenäisen peruskoulun luominen. Yhtenä
painopistealueena uudistuksessa tulee myös olemaan koulujen
monikulttuurisuus ja koulujen maahanmuuttajaoppilaille tarjoamat
tukitoimet.
Opetussuunnitelmissa kulttuuriset sisällöt on nivottava
kaikkiin oppiaineisiin, ja eri luokka-asteille vaadittavat
sisällöt ja osaamisalueet tulee ilmaista selkeästi.
Monikulttuurisuus toimii tällöin laaja-alaisena
ja läpäisyperiaatteella kouluissa opettavissa aineissa.
Samalla korostetaan myös kulttuurien välistä
vuorovaikutusta ja sen edistämistä. (Talib 2002,120-121.)
<<
edellinen | seuraava
>>
|