Kulttuurit
Maahanmuuttaja-oppilaan itsetunto
ja integraatio uuteen kulttuuriin
seuraava
>>
Maahanmuuttaja-oppilaan itsetunto ja integraatio uuteen
kulttuuriin
Annika Hongisto
Turun normaalikoulu
Maahanmuuttaja-oppilaan
itsetunnon kehittämiseen tulee erityisesti kiinnittää
huomiota. Mamu-oppilaalla voi olla ensinnäkin sopeutumisvaikeuksia,
toisaalta hän voi joutua syrjityksi rotunsa, ulkomuotonsa
tai kielensä takia. Myöskin vieraana pidetyt tavat
aiheuttavat helposti torjuntaa suomalaislasten keskuudessa.
Tutkimuksissa on todettu, että tottumus vähentää
rasismia ja epäilyä vieraita kulttuureja kohtaan.
Kuitenkin suomalaiset koulut ovat erilaisia, toisissa on enemmän
toisissa vähemmän maahanmuuttajien lapsia. Kaikille
tulisi kuitenkin taata myönteinen koulutie.
Koulu voi omalla toiminnallaan tukea maahanmuuttaja-oppilaan
sopeuttamista:
- tekemällä hyvää yhteistyötä
kodin ja koulun välillä
- suunnittelemalla mamu-oppilaan vastaanotto luokkaan
- antamalla mamu-oppilaalle huomiota ja antamalla mahdollisuus
omaan kulttuuri-identiteettiin. Hyvä integroituminen
suomalaiseen yhteiskuntaan vaatii toisaalta sopeutumista
suomalaiseen kulttuuriin, mutta toisaalta myös vahvaa
tietoisuutta omista juuristaan ja näiden juurien arvostamista.
- kiinnittämällä enemmän huomiota monikulttuurisuuskasvatukseen
- opettamalla oppilaita empaattisesti ymmärtämään,
millaista on, kun ei ymmärrä kieltä
- tekemällä mamu-oppilaiden omaa kulttuuria tunnetuksi
koulussa
- paneutumalla rasismin käsitteeseen ja suomalaisen
rasismin ilmenemismuotoihin: keskustelemalla avoimesti ja
esimerkein edellä mainituista asioista. Oppilaille
ei tulisi vain kertoa mikä on oikein ja mikä väärin,
koska rasismi on hyvin monivivahteista. Ennemminkin lasten
tulisi elämyksellisesti oppia aistimaan rasistinen
ilmapiiri ja sen seuraukset ja edellä mainitun vastakohtana
mitä tarkoittaa suvaitsevainen ilmapiiri. Nuori ei
muuta rasistisia käsityksiä kiellon kautta vaan
kokemuksellisen ymmärryksen kautta. Edellä mainittua
kokemuksellisen ymmärryksen omaksumista edistää
toki aikuisten avoin rasismikielteisyys.
Kannattaa myös muistaa, että mamu-oppilaiden itsetunto-ongelmilla
voi olla ihan sama syntyalusta kuin suomalaisilla lapsilla
ja niiden korjaamiseen käyvät samat metodit.
Kun heikosti menestyvät oppilaat saadaan uskomaan,
että heidän huonot kouluarvosanansa johtuvat yrittämisen
eikä kyvyn puutteesta, heidän suorituksensa alkavat
parantua.
Itsetunnoltaan heikot oppilaat ovat tottuneet jatkuviin
epäonnistumisiin ja tulkitsevat niiden johtuvan vähäisistä
kyvyistä.
Oppilaan sisäinen motivaatio joko voimistuu tai heikkenee
sen mukaan, välittyykö hänelle myönteistä
vai kielteistä palautetta.
(Peltonen & Ruohotie, 1992, Oppimismotivaatio)
Hyvä kasvattaja tuntee ja hyväksyy itsensä,
sillä vain tuntemalla itsensä voi oppia tuntemaan
muitakin. Aikuisen oma vahva itsetunto heijastuu lapseen.
Itsetunnoltaan vahva aikuinen hyväksyy erilaisuuden ja
sietää epävarmuutta. Hänen ei tällöin
tarvitse turvautua rankaiseviin kasvatusmenetelmiin. Hän
on kärsivällinen ja jaksaa kuunnella lapsia. Aikuisen
oma roolimalli on tärkeä lapsen itsetunnon kannalta,
sillä empaattinen itseensä luottava elämäntapa
voidaan oppia vain toiselta. Tutkimuksissa on todettu, että
opettajien itsetuntoon vaikuttaa enemmän oppilailta kuin
opettajatovereilta ja rehtorilta saatu palaute. (Leppilampi,
Piekkari 1998)
Myös oppilaan itsetuntoa voidaan vahvistaa tai heikentää
vuorovaikutuksessa. Hyvä vuorovaikutus tukee oppilaan
itsetunnon kehittämistä. Borban itsetunnon mallin
pohjana on turvallisuus.(Borba 1989, 7.) Turvallisuuden tunne
saavutetaan hyvässä vuorovaikutuksessa. Kehityskeskustelujen
yksi tavoite on tukea oppilaan itsetuntoa, mikä taas
edesauttaa oppilasta koulunkäynnin ja oman elämän
suunnittelussa.
seuraava
>>
|