Kulttuurit
Maahanmuuttaja-oppilaan itsetunto
ja integraatio uuteen kulttuuriin
<<
edellinen
Integraatio uuteen kulttuuriin
Kulttuuri on maailman hahmottamisen tapa. Kulttuuri on metakäsite,
jonka kautta selittyy paljon, mutta joka sinänsä
ei selitä mitään. Kulttuuri liittyy yhteisön
tai yksilön tapaan elää, mitä myöskin
määräävät koulutus, sosioekonominen
asema ja sukupuoli. Kulttuuri ei ole staattinen, muuttumaton,
vaan jatkuvasti muuttuva, johon ympärillä oleva
yhteiskunnallinen muutosprosessi taloudellis-sosiaalisine
tekijöineen vaikuttaa. Ihminen ei ole siis vain kulttuurin
tuote vaan myös kulttuurin tuottaja ja siihen vaikuttaja.
(Metsänen 2000, 183.)
Akkulturaatiolla tarkoitetaan uuteen kulttuuriin sopeutumista
ja sitä muutosprosessia, jonka yksilö joutuu käymään
läpi sopeutuessaan uuteen kulttuuriin. Akkulturaatio
liittyy sosiokulttuuriseen ja psykologiseen kontekstiin ja
se koskee niin uuteen kulttuuriin tulevia (pakolaisia, maahanmuuttajia)
kuin myös näiden ryhmien kanssa tekemisiin joutuvia.
(Metsänen 2000, 183.)
Akkulturaatio
voi toteutua eri tavoin. Parhaimpana tapana pidetään
integraatiota, joka tarkoittaa tässä tapauksessa
sopeutumista uuteen kulttuuriin omat kulttuuriset ominaispiirteet
säilyttäen. Toinen vaihtoehto on assimilaatio eli
sulautuminen. Silloin maahanmuuttaja ei halua tai hänelle
ei anneta mahdollisuuksia säilyttää omaa kulttuuri-identiteettiään.
Separaatio eli eristäytyminen merkitsee eristäytymistä
valtakulttuurista ja oman kulttuuritaustan korostamista. Marginalisaatio
on akkulturaation ei-toivotuin vaihtoehto. Tällöin
maahanmuuttaja elää elämäänsä
yhteiskunnan rajamailla ilman kiinnekohtia omaan kulttuuriseen
taustaansa ja uuteen kulttuuriympäristöön.
(Metsänen 2000, 183.)
Sue ja Sue (1990) tarkastelevat uuteen kulttuuriin sopeutumista
kehittämänsä prosessimallin kautta. Mallin
on mukauttanut suomalaiseen muotoon Matinheikki-Kokko (1994).
Prosessin vaiheet ovat seuraavat:
- Oma maa mustikka - muu maa mansikka. Maahanmuuttaja on
tyytyväinen, hän on päässyt pois raskaista
olosuhteista. Uusi ja vieras näyttäytyy myönteisessä
valossa.
- Oma maa mustikka - muu maa mansikka ja mustikka. Maahanmuuttaja
kokee ristiriitoja suhteessa uuteen kulttuuriin. Kieli on
vaikeaa, talvet pimeitä ja ihmiset kylmiä.
- Oma maa kaikin puolin mansikka - muu maa mustikka. Maahanmuuttaja
kokee uuden kulttuurin vihamieliseksi, kaikki tuntuu vaikealta.
Vastakkainasettelun kautta oma kulttuuri on hyvää
ja vieras huonoa. Halu palata vanhaan ja turvalliseen: oma
kulttuuri toimii puolustusmekanismina kaikille niille vaatimuksille,
joita uusi kulttuuri edustaa.
- Oma maa ei ihan niin mansikkaa - muu maa ei ihan niin
mustikkaa. Maahanmuuttaja kyseenalaistaa molempien kulttuurien
arvoja. Maahanmuuttaja kykenee itsereflektioon eikä
tarvitse kulttuuria puolustusmekanismina.
- Oma maa sekä mustikka että mansikka - muu maa
sekä mansikka että mustikka. Maahanmuuttaja kykenee
sovittamaan uuden ja vanhan yhteen ja näkee molemmissa
hyvät ja huonot puolet. Yksilö näkee kulttuurisen
integraation mahdollisuuden.
(Matinheikki-Kokko 1994.)
Edellä
mainitut prosessin vaiheet kukin maahanmuuttaja käy läpi
yksilöllisesti. Maahanmuuttajan tausta ja kokemukset
vaikuttavat siihen, miten hänen prosessinsa etenee. Toki
myös maahanmuuttajan vastaanottajilla on oma osuutensa
prosessin etenemisen suhteen. Ohjaavan toiminnan avulla voidaan
edistää integraatiota.
Monikulttuurinen ohjaus ei ole sitä, että ohjaaja
tietää paljon erilaisista kulttuureista. Se on ohjattavan
kulttuuritaustan arvostamista ja huomioon ottamista hänen
elämässään vaikuttavana tärkeänä
tekijänä. (Metsänen 2000, 190.)
Ohjaavaa toimintaa edesauttaa huomattavasti, jos koulun henkilökunnalla
on tietoisuus monikulttuurisen vuorovaikutuksen erityispirteistä,
joista muutamia seuraavassa.
- Puhuminen ja verbalisointi korostuvat vain tietyissä
kulttuureissa. Esim. Japanissa lapsia ja nuoria opetetaan
puhumaan vain silloin, kun heitä puhutellaan.
- Kollektiivisissa kulttuureissa ei arvosteta syvällisiin
psyykkisiin prosesseihin uppoamista. Kiinalaisen käsityksen
mukaan voi tulla ongelmia, jos yksilö ajattelee jotain
asiaa liian paljon.
- Monissa ei-länsimaisissa kulttuureissa henkilökohtaisista
asioista puhuminen ei ole suotavaa, koska vaikeuksien katsotaan
heijastavan koko perheen tilannetta.
- Länsimaisen rationalismin, järkeen ja syy-seuraussuhteeseen
perustuva asioiden ja ilmiöiden selitysmalli ei päde
kaikissa kulttuureissa. Monissa kulttuureissa luotetaan
myös irrationaaliseen käsittelyyn ja päättelyyn.
- Kollektiivisen kulttuurin edustajat tyytyvät myös
mielellään yhteisöllisyyteen eli ns. viisas
mies voi päättää puolesta.
(Metsänen 2000, 187-190.)
Lähteet
- Leppilampi A. & Piekkari U. 1998. Terve,
Terve! Opitaan yhdessä oppimisen ja elämän
taitoja. Kukkila: Salpausselän kirjapaino.
- Matinheikki-Kokko K. 1994. Suomen pakolaisvastaanotto
- periaatteet ja käytäntö. Teoksessa Liebkind
K. (toim.) aahanmuuttajat - Kulttuurien kohtaaminen Suomessa.
Helsinki: Gaudeamus. Ss. 82-127.
- Metsänen R. 2000. Monikulttuurinen
ohjaus. Teoksessa Onnismaa J., Pasanen H., Spangar T. (toim.)
Ohjaus ammattina ja tieteenalana II. Ohjauksen toimintakentät.
Juva: PS_kustannus Oy. Ss.180-195.
- Peltonen M. & Ruokotie P. 1992. Oppimismotivaatio.
Teoriaa, tutkimuksia ja esimerkkejä oppimishalukkuudesta.
Aavaranta.sarja. Keuruu: Otava.
<<
edellinen
|