Kodin ja koulun yhteistyö
Maahanmuuttajavanhempien
käsityksiä ja toiveita
<<
edellinen | seuraava
>>
4. Opettajien
ja vanhempien välisen yhteistyön kehittäminen
Kaksi
kolmasosaa vanhemmista koki yhteistyön opettajien ja
vanhempien välillä sujuvan riittävän hyvin.
Kuitenkin melkein kaikki vanhemmat toivoivat useammin tapaamisia
opettajien kanssa. Neljä vanhempaa olisi halukas tapaamaan
opettajia kerran kuukaudessa, muut toivoivat tapaamisia 2-3
kk välein. Vanhemmat toivoivat, että yhteistapaamisten
aikana opettajat ja vanhemmat voisivat yhdessä miettiä,
missä aineissa lapsi tarvitsee tukea ja miten häntä
voi parhaiten tukea. Eräs vanhemmista toivoi, että
tapaamisissa myös he voisivat kertoa opettajalle, miten
lapsella ja perheellä sujuu koulun ulkopuolinen elämä.
Eräs vanhemmista kertoi, että lasten edellisessä
koulussa opettaja oli pitänyt 1-2 kk välein palavereja,
joihin kutsuttiin 4-5 perheen vanhemmat. Hänen mielestään
nämä palaverit olivat toimineet hyvin.
Usea vanhemmista
toi esiin opettajien työn vaativuutta ja he epäilivät,
ettei opettajilla olisi ajallisesti mahdollista tavata vanhempia
nykyistä useammin. Eräs vanhemmista esitti toiveen,
että mikäli opettajan ei ole mahdollista tavata
vanhempia useammin, voisiko olla mahdollista, että opettaja
tekisi kuukausittain raportin oppilaan menestymisestä.
Raportin lukemista helpottaisi, jos sen voisi saada omalle
kielelle käännettynä.
Vanhemmilla
oli koulun ja opettajien puhelinnumero, mutta melkein kaikki
kokivat yhteydenoton opettajiin vaikeaksi. He toivoivat, että
opettaja ottaisi heihin yhteyttä, koska tällöin
opettaja voisi valita yhteydenotolle itselleen sopivan ajankohdan.
Muutama vanhemmista kertoi kuitenkin itse olevansa opettajiin
yhteydessä heti kun aihetta yhteydenottoon tulee. Eräs
vanhemmista kritisoi maahanmuuttajavanhempia siitä, että
he ovat niin passiivisia koulun suhteen. Hän toivoi,
että vanhemmat olisivat itse aktiivisemmin yhteydessä
opettajiin ja opettelisivat selviytymään suomen
kielellä.
Usein
opettajat välittävät vanhemmille informaatiota
kirjallisten viestien välityksellä. Vanhemmat kertoivat
käyttävänsä viestien sisällön
selvittämisessä apunaan sanakirjaa, perheen lapsia
ja tuttuja. Joskus viestit olivat omalla äidinkielellä,
mikä tietenkin helpotti viestien ymmärtämistä.
Useat vanhemmat kokivat oman kielisten opettajien ja avustajien
merkityksen tärkeänä. Vanhemmat saattoivat
tarvittaessa tarkistaa viestejä tai kysyä neuvoa
heiltä. Eräs vanhemmista koki tärkeänä,
että vanhemmat varmasti saisivat tietää, jos
lapsi joutuisi jälki-istuntoon. Tärkeätä
tällöin olisi myös saada tietoon syy, miksi
oppilas sai rangaistuksen. Hän tiesi esimerkkejä
perheistä, joissa lapsi oli kääntänyt
opettajan kirjoittaman viestin jälki-istunnosta tahallaan
väärin, niin etteivät vanhemmat saaneet tietää
lapsen käyttäytyneen koulussa sopimattomasti.
Lausteen
koululla järjestettiin syksyllä 2000 vanhempien
ilta erikseen arabian kielisille vanhemmille ja kurdin kielisille
vanhemmille. Pääsääntöisesti vanhemmat
kokivat oman kielisten vanhempien iltojen olevan hyvä
idea. Ne vanhemmat, jotka osasivat jo suomen kieltä hyvin,
toivoivat mieluummin kaikille vanhemmille suunnattuja vanhempien
iltoja. Tärkeinä aiheina, joita vanhempien illassa
voitaisiin käsitellä mainittiin huumeet. Eräs
vanhemmista toivoi myös, että mikäli koulussa
ilmenisi oppilaiden välillä syrjintää
olisi tärkeää kutsua vanhemmat yhteen. Hän
ajatteli syrjinnän syynä olevan vanhempien ennakkoluulojen,
ja tällöin olisi hyvä, jos vanhemmat voisivat
tutustua toisiinsa.
<<
edellinen | seuraava
>>
|