Kodin ja koulun yhteistyö
Maahanmuuttajavanhempien
käsityksiä ja toiveita
<<
edellinen
5. Yhteenveto
Selvitykseen
osallistuneet vanhemmat olivat pääsääntöisesti
tyytyväisiä lastensa saamaan opetukseen ja koulun
rooliin lasten kasvattajana. Huomattavan suuri osa kutsutuista
vanhemmista ei kuitenkaan osallistunut selvitykseen, joten
tulosten yleistämisessä täytyy olla varovainen.
Voihan hyvin olla, että selvitykseen osallistuivat juuri
ne vanhemmat, jotka olivat tyytyväisiä kouluun ja
opetukseen.
Suurin
vanhempien esiin tuoma oppiaineisiin liittyvä huoli
koski suomen kielen ja oman äidinkielen riittämätöntä
tuntimäärää. Lisäksi oman äidinkielen
toivottiin tulevan selkeämmin osaksi koulun normaalia
opetusta. Opettajien haastattelujen pohjalta tehdyssä
selvityksessä kävi ilmi, että opettajat suhtautuivat
maahanmuuttajalasten äidinkielen opetuksen laatuun melko
epäilevästi, koska opettajilla ei ollut yhteistyötä
kaikkien äidinkieltä opettavien opettajien kanssa
eikä konkreettista tietoa siitä mitä ja miten
äidinkieltä opetettiin. Koska moni vanhemmista piti
äidinkielen opetusta erittäin tärkeänä,
olisikin toivottavaa, että äidinkielen asemaa
voitaisiin edelleen kehittää ja selkeyttää.
Maahanmuuttajalasten
opetuksen kehittämisessä voitaisiin huomioida myös
esimerkiksi seuraavia vanhempien esiintuomia ehdotuksia:
- Selkokieliset,
tiivistetyt reaaliaineoppikirjat
- Läksyvihkojen
käyttö
- Oman
kieliset läksyjentekokerhot
Koulun
opettajat voisivat myös miettiä koulun mahdollisuutta
jakaa, mainostaa tai myydä koteihin koulussa jo käytössä
olevia reaaliaineisiin liittyviä sanastoja.
Vanhemmat
olivat tyytyväisiä koulussa opetettaviin käyttäytymissääntöihin,
ja siihen, ettei koulussa ilmennyt rasismia tai syrjintää.
Vanhempien luottamus kouluun näkyi myös siinä,
että vanhemmat toivoivat koulun osallistuvan nykyistä
enemmän lasten vapaa-ajan harrastustoimintojen järjestämiseen.
Tammikuussa
2001 opettajien kokemuksista ja kehittämisideoista tehdyn
selvityksen mukaan usea koulun opettajista koki, ettei yhteistyö
vanhempien kanssa sujunut hyvin. He esittivät syiksi
mm. vanhempien heikkoa kielitaitoa, heidän välinpitämätöntä
suhtautumista lasten koulunkäyntiin ja luottamuspulaa
opettajia kohtaan. Vanhempien toiveita kartoittavaan selvitykseen
osallistuneet äidit ja isät toivoivat kuitenkin
nykyistä useammin tapaamisia lasten opettajien kanssa.
Haastatteluun osallistuneista ei myöskään syntynyt
vaikutelmaa, että heidän suhtautumisensa lasten
koulunkäyntiin olisi välinpitämätöntä.
Haastatteluista jäi tunne, että osa maahanmuuttajaoppilaiden
vanhemmista olisi hyvin halukkaita opettajien ja vanhempien
tiiviimmän yhteistyön kehittämiseen.
Vanhempien
ja opettajien yhteistyöhön liittyviä kehittämisideoita:
- Nykyistä
tiheämmin järjestetyt opettajien ja vanhempien
tapaamiset niiden vanhempien kohdalla, jotka ovat halukkaita
tiiviimpään yhteistyöhön.
- Kuukausiraportit,
joita opettajat voisivat tehdä oppilaidensa koulumenestyksestä.
- Oman
kielisten opettajien ja avustajien työpanoksella oli
suuri merkitys siihen, että selvitykseen osallistui
näinkin monen perheen vanhemmat. Pohdittaessa kodin
ja koulun yhteistyön kehittämistä oman kielisten
opettajien osallistuminen tuntuisi edelleen hyvin antoisalta
ja oleelliselta.
<<
edellinen
|