Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Maahanmuuttajavanhempien käsityksiä ja toiveita

<< edellinen | seuraava >>

3. Vanhempien odotuksia liittyen kouluun lasten kasvattajana

Kysymyksen taustalla oli ajatus jakaa opettajien työ kahteen osa-alueeseen: toisaalta opettajien tehtävänä on oppiaineiden opetus ja toisaalta käyttäytymissääntöjen ja -tapojen opetus. Tässä osiossa haastattelua haluttiin nimenomaan selvittää vanhempien toiveita jälkimäiseen osa-alueeseen liittyen.

Vanhempien ei ollut helppo ymmärtää kysymystä ja haastattelija joutuikin selittämään kysymyksen uudelleen lisäämällä siihen myös kysymyksen tarkoitusta selkeyttäviä esimerkkejä.

Vanhemmat olivat tyytyväisiä lastensa koulussa saamaan kasvatukseen. Osa vanhemmista toi kuitenkin selvästi esiin sen, miten he lastensa ensisijaisina kasvattajina toivoivat opettajien ottavan heihin välittömästi yhteyttä, mikäli lapsi ei tottele tai käyttäytyy muuten sopimattomasti. Koulussa ei koettu olevan rasismia tai syrjintää, ja vanhemmat kokivat opettajilla olevan tähän suuri merkitys.

Moni vanhemmista toivoi koulun järjestävän lapsille enemmän vapaa-ajan toimintaa koulupäivien jälkeen. Koulussa järjestettyjen harrastusmahdollisuuksien avulla lapset saisivat mielekästä toimintaa ja kavereita. Harrastusten uskottiin myös ennaltaehkäisevän lasten joutumista huonoon seuraan. Eräs isä kehui edellisessä koulussa olleen kerhon, jossa aina eri viikkoina pelattiin eri pelejä kuten jalkapalloa, sählyä ja koripalloa. Muutama ajatteli harrastustoiminnan järjestämisen onnistuvan sujuvimmin, mikäli opettajat ja vanhemmat yhdessä suunnittelisivat vapaa-ajan toimintaa.

Ainoa asia, josta vanhemmat esittivät kritiikkiä oli koulun liian salliva ilmapiiri. Vanhemmat toivoivat, että opettajilla olisi selvempi auktoriteettiasema. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, etteivät lapset oppineet kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. Eräs vanhemmista toivoi, että luokalla olisi selvemmät säännöt siitä mitä oppilas saa tehdä ja mitä ei. Näin oppilaiden olisi rauhallisempaa opiskella.

Koulussa oli järjestetty syksyllä 2000 huumevalistusta, jonka useampi vanhemmista mainitsi tärkeänä tapahtumana. He toivoivat lapsille lisää tietoa huumausaineiden vaaroista.



Yksittäisiä toiveita niistä käyttäytymistavoista ja arvoista, joita opettajien toivottiin lapsille opettavan:

Lapsi ei suostu menemään aikaisin nukkumaan. Olisi hyvä, jos koulussa puhuttaisiin riittävän unimäärän tärkeydestä.

Lapsille olisi tärkeää opettaa, miten heidän kuuluu toimia, jos he suuttuvat. He eivät saa nimitellä muita lapsia, eivätkä käydä toistensa päälle. Lasten kanssa olisi hyvä puhua myös kiusaamisesta, siitä miten tärkeää on, ettei ketään kiusata.

Lasten olisi hyvä oppia tottelevaisuus- ja kohteliaisuussääntöjä. On tärkeää, että lapsi tottele aikuista. Lapsen pitää olla kohtelias, eikä hän saa puhua toisen päälle.

Huumevalistuksen lisäksi lapsille tulisi opettaa tupakan haittavaikutuksista. Myös varastamisesta olisi tärkeä puhua.

<< edellinen | seuraava >>