Kodin ja koulun yhteistyö
Maahanmuuttajavanhempien
käsityksiä ja toiveita
<<
edellinen | seuraava
>>
3. Vanhempien
odotuksia liittyen kouluun lasten kasvattajana
Kysymyksen
taustalla oli ajatus jakaa opettajien työ kahteen osa-alueeseen:
toisaalta opettajien tehtävänä on oppiaineiden
opetus ja toisaalta käyttäytymissääntöjen
ja -tapojen opetus. Tässä osiossa haastattelua haluttiin
nimenomaan selvittää vanhempien toiveita jälkimäiseen
osa-alueeseen liittyen.
Vanhempien
ei ollut helppo ymmärtää kysymystä ja
haastattelija joutuikin selittämään kysymyksen
uudelleen lisäämällä siihen myös
kysymyksen tarkoitusta selkeyttäviä esimerkkejä.
Vanhemmat
olivat tyytyväisiä lastensa koulussa saamaan kasvatukseen.
Osa vanhemmista toi kuitenkin selvästi esiin sen, miten
he lastensa ensisijaisina kasvattajina toivoivat opettajien
ottavan heihin välittömästi yhteyttä,
mikäli lapsi ei tottele tai käyttäytyy muuten
sopimattomasti. Koulussa ei koettu olevan rasismia tai syrjintää,
ja vanhemmat kokivat opettajilla olevan tähän suuri
merkitys.
Moni vanhemmista
toivoi koulun järjestävän lapsille enemmän
vapaa-ajan toimintaa koulupäivien jälkeen. Koulussa
järjestettyjen harrastusmahdollisuuksien avulla lapset
saisivat mielekästä toimintaa ja kavereita. Harrastusten
uskottiin myös ennaltaehkäisevän lasten joutumista
huonoon seuraan. Eräs isä kehui edellisessä
koulussa olleen kerhon, jossa aina eri viikkoina pelattiin
eri pelejä kuten jalkapalloa, sählyä ja koripalloa.
Muutama ajatteli harrastustoiminnan järjestämisen
onnistuvan sujuvimmin, mikäli opettajat ja vanhemmat
yhdessä suunnittelisivat vapaa-ajan toimintaa.
Ainoa
asia, josta vanhemmat esittivät kritiikkiä oli koulun
liian salliva ilmapiiri. Vanhemmat toivoivat, että opettajilla
olisi selvempi auktoriteettiasema. Vanhemmat olivat huolissaan
siitä, etteivät lapset oppineet kunnioittamaan vanhempia
ihmisiä. Eräs vanhemmista toivoi, että luokalla
olisi selvemmät säännöt siitä mitä
oppilas saa tehdä ja mitä ei. Näin oppilaiden
olisi rauhallisempaa opiskella.
Koulussa
oli järjestetty syksyllä 2000 huumevalistusta, jonka
useampi vanhemmista mainitsi tärkeänä tapahtumana.
He toivoivat lapsille lisää tietoa huumausaineiden
vaaroista.
Yksittäisiä toiveita niistä käyttäytymistavoista
ja arvoista, joita opettajien toivottiin lapsille opettavan:
Lapsi
ei suostu menemään aikaisin nukkumaan. Olisi hyvä,
jos koulussa puhuttaisiin riittävän unimäärän
tärkeydestä.
Lapsille
olisi tärkeää opettaa, miten heidän kuuluu
toimia, jos he suuttuvat. He eivät saa nimitellä
muita lapsia, eivätkä käydä toistensa
päälle. Lasten kanssa olisi hyvä puhua myös
kiusaamisesta, siitä miten tärkeää on,
ettei ketään kiusata.
Lasten
olisi hyvä oppia tottelevaisuus- ja kohteliaisuussääntöjä.
On tärkeää, että lapsi tottele aikuista.
Lapsen pitää olla kohtelias, eikä hän
saa puhua toisen päälle.
Huumevalistuksen
lisäksi lapsille tulisi opettaa tupakan haittavaikutuksista.
Myös varastamisesta olisi tärkeä puhua.
<<
edellinen | seuraava
>>
|