Kodin ja koulun yhteistyö
Maahanmuuttajavanhempien
käsityksiä ja toiveita
<<
edellinen | seuraava
>>
2. Opetukseen
liittyviä toiveita
Pääsääntöisesti
vanhemmat olivat tyytyväisiä lastensa opetukseen.
Usea vanhempi vertaili nykyistä koulua lapsen Suomessa
aiemmin olleeseen kouluun ja koki, että lapsi oli nykyisessä
koulussa tyytyväisempi. Opettajat saivat myös kiitosta
työstään, jonka vanhemmat kokivat arvokkaaksi
ja vaativaksi. Muutama vanhemmista koki, ettei halunnut kommentoida
opetukseen liittyviä kysymyksiä, koska opetus oli
opettajien työtä, ei hänen. Kaksi vanhemmista
kritisoi opettajia siitä, etteivät he vanhempien
mielestä olleet todella kiinnostuneita lasten menestymisestä.
He vain opettavat, mutta oppilaat eivät olleet heille
tärkeitä. Myös isoja luokkakokoja kritisoitiin.
2.1.
Oppiaineisiin liittyviä toiveita
13 vanhempaa
15:sta toivoi suomen kielen opetusta lisää. He kokivat
suomen kielen taidon olevan peruslähtökohta menestymiselle
muissa oppiaineissa ja jatko-opiskelupaikkojen saamisessa.
Suurin
osa vanhemmista toivoi myös oman äidinkielen opetusta
lisää. Opetustuntien vähyyden lisäksi
nykyisessä järjestelmässä ongelmaksi koettiin
se, että eritasoiset ja eri-ikäiset lapset opiskelevat
omaa äidinkieltä samanaikaisesti. Tämän
seurauksena vanhemmat kokivat oman äidinkielen opettajan
työn olevan erittäin vaativaa, jopa mahdotonta.
Omaa äidinkieltä toivottiin osaksi lasten normaalia
koulupäivää, niin että tunnit olisivat
heti koulun jälkeen. Äidinkielestä toivottiin
myös kouluarvosanaa. Nämä muutokset voisivat
vanhempien mielestä lisätä lasten opiskelumotivaatiota,
jonka osa vanhemmista koki nykyisellään olevan vähäistä.
Omaa äidinkieltä toivottiin olevan 3-4 tuntia viikossa.
Oman äidinkielen
lisäksi eräs vanhemmista toivoi myös opetusta
lapsen kotimaan/etnisen ryhmittymän historiasta. Hän
pelkäsi, ettei lapsi osaisi vastata kysymyksiin kuka
hän on ja miksi hän on nyt Suomessa.
Eräs
vanhemmista toi esiin toiveen koulun jälkeen pidettävän
oman kielisen läksyjentekokerhon järjestämisestä.
Kerhossa lasten olisi helpompi ymmärtää koulussa
käsiteltyjen oppiaineiden sisältöjä ja
samalla myös heidän äidinkielensä voisi
kohentua.
Myös
tukiopetustunteja arvostettiin ja osa vanhemmista toivoi tukiopetustunteja
lisää. Tukiopetusta toivottiin suomen kielen lisäksi
usein myös matematiikasta ja reaaliaineista. Hämmästyttävältä
tuntui, etteivät kaikki vanhemmat tienneet kävikö
hänen lapsensa tukiopetuksessa. Eräs vanhemmista
toivoi maahanmuuttajaoppilaiden saavan reaaliaineoppikirjoja,
jotka olisivat kieleltään nykyistä yksinkertaisempia
ja sisällöltään tiivistetympiä. Muutama
vanhemmista painotti myös Atk:n oppimisen tärkeyttä.
Tietokonetaitojen ajateltiin parantavan lapsen mahdollisuuksia
saada aikuisena hyvä työpaikka, ja internetin avulla
saatiin tärkeitä tietoja kotimaan tilanteesta.
Vanhemmat
eivät juurikaan tuoneet esiin kritiikkiä oppiaineista.
Eräs vanhemmista tosin koki, että suomalaisessa
koulussa opiskellaan liikaa aineita (esim. puutyö ja
musiikki), jotka eivät ole niin tärkeitä. Hän
toivoi näiden aineiden sijasta lisää matematiikkaa,
kemiaa, fysiikkaa ja maantietoa. Positiivisena puolena hän
kuitenkin mainitsi, että lapset viihtyivät suomalaisessa
koulussa paremmin kuin kotimaassa, koska koulupäivät
eivät olleet niin raskaita.
2.2.
Vanhempien mahdollisuudet tukea lasta opiskelussa
Suurimmalla
osalla perheistä oli käytössä sanakirja,
mutta kouluissa käytettävistä sanastoista vain
harva vanhempi oli tietoinen. Haastatelluista kolmasosalla
oli kielitaito sen verran hyvä, että he kokivat
voivansa auttaa lapsiaan läksyjen teossa. Myös kaksi
heikon kielitaidon omaavaista vanhemmista kertoi voivansa
auttaa lastaan matematiikan tehtävissä.
Kolme
vanhemmista kertoi olevansa itse vain vähän kouluja
käyneitä ja täten lasten tukeminen olisi vaikeaa
hyvästä kielitaidostakin huolimatta. Yksi vanhemmista
kertoi olevansa itse luku- ja kirjoitustaidoton.
Eräs
vanhemmista toivoi oppilaille läksyvihkoa, johon joko
opettaja tai oppilas kirjoittaisi päivän läksyt.
Näin vanhemmat voisivat paremmin olla tietoisia lastensa
läksyistä.
2.3.
Muita vanhempien esiin tuomia ongelmia lasten opiskelussa
Jokunen
vanhemmista valitti perheen asunnon olevan liian pieni, ja
tämä vaikutti heidän mielestään lasten
opiskelukykyyn kotona. Vanhemmat myös kertoivat asuvansa
kerrostalossa, joka oli hyvin levoton ja sekä he että
heidän lapsensa pelkäsivät asua siellä.
Muutama
vanhemmista toi esiin myös omaa tai puolisonsa väsymystä
ja masentuneisuutta. Vanhemmat ikävöivät ja
olivat huolissaan sukulaisistaan ja tämä vaikeutti
heidän kykyään tukea lapsia koulunkäynnissä.
Vanhemmat toivat esiin myös Suomessa elämiseen liittyviä
ongelmia, kuten työttömyyttä ja tekemisen puutetta.
<<
edellinen | seuraava
>>
|