Kodin ja koulun yhteistyö
Maahanmuuttajavanhempien
käsityksiä ja toiveita
<<
edellinen | seuraava
>>
1. Johdanto
Lausteen
koulu ja Lounais-Suomen Mielenterveysseura ry aloittivat syksyllä
2000 yhteistyön, jonka tarkoituksena oli maahanmuuttajalasten
opetuksen ja opettajien ja vanhempien välisen yhteistyön
kehittäminen. Lounais-Suomen Mielenterveysseuran maahanmuuttajalasten
ja -nuorten työntekijä keskusteli syksyllä
2000 koulun opettajien kanssa heidän maahanmuuttajatyöhön
liittyvistä kokemuksistaan ja kehittämisideoistaan,
joiden pohjalta hän laati tammikuussa 2001 valmistuneen
kirjallisen yhteenvedon.
Kehittämisyhteistyön
toinen vaihe alkoi joulukuussa 2000. Tavoitteena oli tällöin
selvittää maahanmuuttajavanhempien käsityksiä
ja toiveita liittyen lastensa koulunkäyntiin. Koulun
erityisopettaja ja suomi toisena kielenä opettaja valitsivat
haastatteluihin vanhemmat. Tavoitteena oli, että vanhemmat
edustaisivat kattavasti alueella asuvia eri maahanmuuttajaryhmiä.
Haastateltavaksi toivottiin sekä niitä vanhempia,
joiden lapset menestyivät koulussa hyvin että vanhempia,
joiden lapsilla ilmeni joko oppimisvaikeuksia tai käyttäytymisongelmia.
Haastatteluun kutsuttiin 24 perheen vanhemmat, joista 15 osallistui
selvitykseen. Osallistumisprosentti oli täten 63%. Syinä
osallistumattomuuteen olivat yhteisen haastatteluajan löytämisen
vaikeus tai haluttomuus osallistua haastatteluun. Selvitykseen
osallistuneet vanhemmat edustivat kuutta eri kieliryhmää:
arabiaa, kurdia, somalia, vietnamia, venäjää
ja albaniaa.
Haastattelut
järjestettiin koulussa ja ne olivat kestoltaan 45-60
min. Kolme haastatteluista käytiin joko englannin tai
suomen kielellä, muissa mukana oli tulkki. Haastattelu
oli luonteeltaan avoin ja siinä käsiteltiin kolmea
aihealuetta: 1. Mitä odotuksia vanhemmilla oli oppiaineisiin
ja oppiaineiden opetukseen liittyen. 2. Mitä vanhemmat
odottivat koululta lasten kasvattajana. 3. Miten opettajien
ja vanhempien yhteistyötä voitaisiin kehittää.
<<
edellinen | seuraava
>> |