Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Maahanmuuttajavanhempien käsityksiä ja toiveita

<< edellinen | seuraava >>

1. Johdanto

Lausteen koulu ja Lounais-Suomen Mielenterveysseura ry aloittivat syksyllä 2000 yhteistyön, jonka tarkoituksena oli maahanmuuttajalasten opetuksen ja opettajien ja vanhempien välisen yhteistyön kehittäminen. Lounais-Suomen Mielenterveysseuran maahanmuuttajalasten ja -nuorten työntekijä keskusteli syksyllä 2000 koulun opettajien kanssa heidän maahanmuuttajatyöhön liittyvistä kokemuksistaan ja kehittämisideoistaan, joiden pohjalta hän laati tammikuussa 2001 valmistuneen kirjallisen yhteenvedon.

Kehittämisyhteistyön toinen vaihe alkoi joulukuussa 2000. Tavoitteena oli tällöin selvittää maahanmuuttajavanhempien käsityksiä ja toiveita liittyen lastensa koulunkäyntiin. Koulun erityisopettaja ja suomi toisena kielenä opettaja valitsivat haastatteluihin vanhemmat. Tavoitteena oli, että vanhemmat edustaisivat kattavasti alueella asuvia eri maahanmuuttajaryhmiä. Haastateltavaksi toivottiin sekä niitä vanhempia, joiden lapset menestyivät koulussa hyvin että vanhempia, joiden lapsilla ilmeni joko oppimisvaikeuksia tai käyttäytymisongelmia. Haastatteluun kutsuttiin 24 perheen vanhemmat, joista 15 osallistui selvitykseen. Osallistumisprosentti oli täten 63%. Syinä osallistumattomuuteen olivat yhteisen haastatteluajan löytämisen vaikeus tai haluttomuus osallistua haastatteluun. Selvitykseen osallistuneet vanhemmat edustivat kuutta eri kieliryhmää: arabiaa, kurdia, somalia, vietnamia, venäjää ja albaniaa.

Haastattelut järjestettiin koulussa ja ne olivat kestoltaan 45-60 min. Kolme haastatteluista käytiin joko englannin tai suomen kielellä, muissa mukana oli tulkki. Haastattelu oli luonteeltaan avoin ja siinä käsiteltiin kolmea aihealuetta: 1. Mitä odotuksia vanhemmilla oli oppiaineisiin ja oppiaineiden opetukseen liittyen. 2. Mitä vanhemmat odottivat koululta lasten kasvattajana. 3. Miten opettajien ja vanhempien yhteistyötä voitaisiin kehittää.

<< edellinen | seuraava >>