Koulun arki
Monikulttuurinen koulu kasvattaa tulevaisuuden
menestyjiä Rinkebyssä
<< edellinen
| seuraava >>
Avoin koulu
Alueen nuorisotalo oli usein suljettu, mikä harmitti
oppilaita. Eikö sitä voisi siirtää koulun
tiloihin, he ehdottivat. Näin syntyi käsite avoin
koulu. Koulun tiloissa järjestetään vapaa-ajantoimintaa
jokaisena vuoden päivänä. Periaatteena on,
että puolet toiminnasta on suunnattu tytöille. Kouluun
on saatu erinäisten vaiheiden ja vaikeuksien jälkeen
upea urheiluhallia muistuttava Nuorison talo (Ungdomens hus)
ja iso kokoontumistila, jota nimitetään Kulttuuriareenaksi.
Niinpä erilaiset harrastukset ovat mahdollisia tilojenkin
puolesta. Harrastuksia vetävät nuoriso-ohjaajat,
jotka vastaavat tilojen käytöstä kouluajan
jälkeen. Rinkeby on viime aikoina menestynyt hyvin sekä
kori- että jalkapallossa ja noussut jopa ylimpiin sarjoihin.
Lisäksi suosittuja harrastuksia ovat mm. tanssi, teatteri
ja musiikki.
Musiikkikoulun saaminen Rinkebyhyn oli kovan työn takana.
Tässä asiassa vanhemmat käyttivät poliittista
vaikutusvaltaansa ja demokratian vaikutuskeinoja omien paikallisten
etujensa ajamiseen. Tukholman musiikkikoulu toimi aiemmin
vain keskustassa eikä Rinkebyn lapsia ollut paljoakaan
oppilaina siellä. Oppilailta kysyttiin, mitä instrumentteja
ja millaista musiikkia he halusivat opiskella. Tällä
perusteella hankittiin Rinkebyhyn musiikkikoulusta opetusta,
jota annettiin ryhmissä. Alkuunpääsyhankaluuksien
jälkeen toiminta kasvoi nopeasti ja tuloksia alkoi näkyä.
Musiikkikoulu on nykyään sekin yksi osa Rinkebyn
koulua.
Samoin
koulussa toimii alueen kirjasto Kaksi henkilöä on
siellä päätoimisesti työssä ja oppilaat
voivat käyttää kirjastoa kouluaikana ja saada
henkilökunnalta hyviä kirjallisuusvihjeitä.
Periaatteena kulttuuri-, kirjasto-, vapaa-ajan ja sosiaalitoimen
yhdistämisessä koulun toimintaan on ollut, että
siellä missä lapset ovat, pitää olla myös
resurssien. Näin on pystytty säästämään
tilavuokrissa ja päällekkäisten palkka- ym.
menojen poistumisessa suuret summat rahaa. Palvelujen keskittyminen
koululle lisää niiden käyttäjämäärää
ja koulu pystyy palvelemaan alueensa nuorisoa kokopäiväisesti.
Myös vanhempi väestö käyttää
koulun tiloja esim. kokouspaikkana.
Koulun oppilaiden tupakointi- ja alkoholikäyttäytymisessä
on tapahtunut muutos huonoimmasta mahdollisesta parhaisiin
tuloksiin Tukholmassa. Oppilailla on niin paljon harrastuksia,
että heillä ei yksinkertaisesti riitä aikaa
päihteisiin.
Hyvää yhteistyötä on tehty myös
korttelipoliisin kanssa. Poliisin pitää näkyä
koululla ja olla läsnä lähiössä koko
ajan. Tietoisuus poliisin läsnäolosta rauhoittaa
tilanteita jo sinällään ja tuo turvallisuutta.
Uusin projekti on yhteistyö poliisikoulun kanssa. Tarkoituksena
on saada maahanmuuttajataustaisia oppilaita ryhtymään
poliisin ammattiin.
<< edellinen
| seuraava >>
Kuva: Rinkebyn
koulu
|