Koulun arki
Monikulttuurinen koulu kasvattaa tulevaisuuden
menestyjiä Rinkebyssä
<< edellinen
Ongelmakoulusta vetovoimaiseksi huipputason opinahjoksi
Yhdessä
vaiheessa esiintyi hyvien oppilaiden katoa koulusta. Hakeuduttiin
laadukkaina pidettyihin kouluihin ns. paremmille alueille.
Näin kouluun jäivät enimmäkseen vain heikot
ja ongelmalliset oppilaat sekä maahanmuuttajat. Tämä
kierre oli katkaistava. Tuloksia saatiin painottamalla opetusta
tulevaisuudessa tärkeisiin aihepiireihin eli profiloitumalla.
Niinpä koulussa toimii tällä hetkellä
kielipainotteinen Eurooppa-linja, luonnontieteen linja ja
urheilulinja ja kouluun on saatu n. 100 oppilasta oman oppilasalueen
ulkopuoleltakin.
Kielipainotteisuus aloitetaan lastentarhassa 3-vuotiaana.
Kielet ovat ruotsi, oma äidinkieli sekä englanti
syntyperäisen opettajan johdolla. Englanti on myös
myöhemmässä vaiheessa koulun opetuskielenä.
Linja tähtää hyvän kielitaidon lisäksi
yritystoiminnan ja eurooppalaisten työmarkkinoiden tuntemiseen,
hyviin informaatioteknisiin taitoihin sekä johtamis-
ja esiintymistaitoon vaativissakin tilanteissa. Oppilaille
laaditaan yksilöllinen oppimissuunnitelma, ja he saavat
yksilöllistä ohjausta.
Luonnontieteen linja aloitetaan myös 3-vuotiaana. Erityisesti
painotetaan luonnon ja ympäristön havainnoimista
ja arvostamista sekä luonnon ilmiöiden kuvailemista
kielellisesti. Myöhemmässä vaiheessa tehdään
kokeita, analyysejä ja tutkimuksia luonnontieteellisistä
ilmiöistä. Oppilailla on mahdollisuus käyttää
Kuninkaallisen Teknisen Korkeakoulun tiloja tiedekunnan opiskelijoiden
toimiessa heille kummeina. Toiminnalla halutaan saada erityisesti
tyttöjä kiinnostumaan luonnontieteellisten ammattialojen
opiskelusta. Korkeakouluopiskeluun tutustuminen jo peruskoulun
aikana saa oppilaat asettamaan tulevaisuudelleen tavoitteita,
uskomaan omiin mahdollisuuksiinsa ja tähtäämään
lukio-opintoihin ja akateemisiinkin ammatteihin. Tätä
varten tarvitaan hyviä esikuvia.
Urheilulinjalla voi yhdistää koulunkäynnin
tavoitetietoiseen lajiharjoitteluun. Jalkapallo ja koripallo
ovat päälajit. Oppilasvalinnassa otetaan huomioon
lähettävän koulun ja urheiluseuran lausunnot
henkilökohtaisen haastattelun lisäksi. Liikunnanopettajat
ovat lisäksi lajivalmentajia ja koulusta pidetään
yhteyttä lajiliittoihin. Omat urheilutilat antavat mahdollisuuden
ympärivuotiseen harjoitteluun. Liikuntaa on päivittäin
klo 7 - 9. Samassa joukkueessa pelaavat oppilaat kuuluvat
eri kansallisuuksiin ja uskontoihin. Näin he oppivat
ennakkoluulotonta suhtautumista, luottamusta ja yhteistyötaitoja,
joita vain Rinkebyn kaltaisessa eri kulttuureita edustavassa
koulussa voi saada.
Profiloitumisen lisäksi yhteistyö menestyvien
yritysten kanssa on tuonut koululle arvostusta. Työhön
tutustuminen on nykyään virallisena aineena 7. luokalla.
Tällöin avustetaan koulun eri ammattiryhmiä.
Myöhemmin oppilaat tutustuvat yrityksiin työntekijöinä
ja vastaavat työelämää koskeviin kysymyksiin
työjaksonsa aikana. Koulu tekee yhteistyötä
n. 300 yrityksen kanssa. Oppilaat voivat myös itse pyörittää
yritystoimintaa koulussa esim. myymällä välipalavoileipiä.
Tällöin he hoitavat itsenäisesti kirjanpidon,
hankinnat, tuotannon ja markkinoinnin kuten oikeassakin yrityksessä.
9. luokalla on ns. tulevaisuustunti, jolloin maahanmuuttajataustaiset
menestyvät yritysjohtajat käyvät kertomassa
yrityksistään ja elämänvaiheistaan samalla
toimien esikuvina ja kannustajina nuorisolle.
Koulu kiinnittää erityistä huomiota Nobelin
palkinnon saajiin. Lähes kaikki kirjallisuuspalkinnon
voittaneet ovat käyneet vierailulla Rinkebyssä.
Kielenkäyttötaidot parhaimmillaan ovat nähtävissä
kirjailijoiden työssä. Oppilaat havaitsevat, että
kirjailijat ovat alun perin vaatimattomista oloista lähteneitä
ja eri kansakuntia edustavia, kuten heistäkin monet.
He voivat siis yhtä hyvin asettaa tavoitteensa korkealle
ja pitää jopa Nobelin kirjallisuuspalkintoa saavutettavissa
olevana mahdollisuutena.
Tämä kehitys Rinkebyn koulussa on tapahtunut vuosien
myötä Börje Ehrstrand on ollut rehtorina nyt
14 vuotta. Hänellä on tällä hetkellä
apunaan hallinnollisen rehtorin lisäksi eri linjoista
vastaavat apulaisrehtorit. Koulu on saanut useita tunnustuksia
menestyksestä eri aloilla, viimeksi valtakunnallisessa
matematiikkakilpailussa. Rehtori itse luennoi suurten yritysten
johtajille ja kouluväelle kehityksen menestystekijöistä.
Johtavat periaatteensa Börje Ehrstrand kiteyttää
seuraavasti: kieli ja kommunikaatiotaidot, sosiaaliset
vuorovaikutustaidot ja hyvä terveys ovat menestyksen
perustekijöitä. Ihminen pystyy tekemään
enemmän kuin uskookaan. Vastoinkäymiset ja kielteiset
vastaukset on kohdattava haasteina ja alkuina kohti positiivista
kehitystä. Monikulttuurisen koulun oppilaat omaksuvat
ennakkoluulotonta uskonnollisista ja kansallisista rajoista
vapaata kansainvälisyyttä, joka on edellytyksenä
menestymiseen nykyajan työelämässä yhdentyvässä
Euroopassa ja maailmanlaajuisilla markkinoilla. Se on pääomaa,
jonka avulla nimenomaan monikulttuurisessa koulussa kasvaneet
hyvät tiedot ja taidot omaksuneet lapset ovat tulevaisuuden
menestyjiä.
<< edellinen
Kuva: Rinkebyn
koulu
|