Koulun arki
Monikulttuurinen koulu kasvattaa tulevaisuuden
menestyjiä Rinkebyssä
<< edellinen
| seuraava >>
Uuden rehtorin haasteita
Vuonna 1989 koulutoimenjohtaja määräsi, että
Börje Ehrstrandin oli haettava avoinna olevaa Rinkebyn
koulun rehtorin virkaa. Muita hakijoita ei ollut. Koulusta
oli 16 opettajaa lopettanut työnsä eikä päteviä
ollut jäljellä, johto oli eronnut ja itse rakennuskin
oli alennustilassa. Tässä tilanteessa kaikki muutokset
olisivat parempaan päin, ajatteli Börje Ehrstrand.
Hän pääsisi itse nimittämään
uuden johdon, valitsemaan opettajat ja vaatimaan tiettyjä
muutoksia ehtona työhön ryhtymiselle. Näin
uusi rehtori sai alusta alkaen rinnalleen hallinnollisen rehtorin,
joka hoiti talouden ja juoksevat rutiinityöt. Vararehtoriksi
uusi rehtori valitsi sulkapallokaverinsa, johon luotti täydellisesti.
Tiimityössä täydellinen luottamus on nimittäin
ensiarvoisen tärkeää.
Yksi ehto rehtoriksi ryhtymiselle oli, että sosiaalitoimi
tulee yhteistyökumppaniksi koululle. Miljoonan kruunun
satsaus tuotti hyvää tulosta ja itse asiassa säästi
lopultansa rahaa päällekkäisten toimintojen
ja erityisoppilaiden sopeutumattomuudesta seuranneiden jatkovaikeuksien
poistumisen myötä. Sosiaalitoimi rahoitti koulun
erityisluokkaa (skoldaghem), jonne levottomat ja häiriötä
tuottavat oppilaat voitiin välittömästi siirtää
rauhoittumaan erityisopettajan johdolla. Oppilashuoltoryhmän
päätöksellä sinne voitiin siirtää
päivän varoitusajalla, kunhan huoltajille oli ehditty
ilmoittaa asiasta.
Börje Ehrstrand palkkasi myös vapaa-ajanohjaajia
hoitamaan urheilutoimintaa. Pojat, joilla oli valtava määrä
energiaa, tarvitsivat päivittäisen kovan jalkapallo-
tai koripallotreenin, jonka jälkeen loppupäivä
sujui rauhallisemmissa merkeissä.
On tärkeää, että vanhemmat saadaan
myös koulun sääntöjen taakse. Yhteinen
arvoperusta on pohjana onnistumiselle kasvatustyössä.
Oppilaat kokeilevat ja testaavat koulun sääntöjä
koko ajan ja siksi myös työn yhteisten arvojen ja
normien luomiseksi ja ylläpitämiseksi on oltava
käynnissä koko ajan. On hyvä luoda läheinen
kontakti koteihin. Rinkebyssä perustettiin tätä
varten Koti ja koulu -yhdistys. Lähtökohtana on,
että lapsi on aina vanhempien vastuulla, myös koulussa.
Vanhemmat olivat kiinnostuneita kouluasioista. Yhteisessä
kokouksessa, jossa oli tulkit kaikille edustetuille kielille,
pohdittiin, mitä vanhemmat odottivat koululta ja mitä
he halusivat lastensa kasvatukselta. Vanhempia pyydettiin
kertomaan unelmistaan, toiveistaan ja näkemyksistään.
Vilkkaan keskustelun jälkeen voitiin päätellä,
että toiveet olivat jokseenkin samansuuntaisia. Vanhemmat
halusivat kokonaisvaltaista selkeää kasvatusta,
turvallisen ja rauhallisen oppimisympäristön sekä
hyvän tulevaisuuden lapsilleen.
Koulun
saneeraaminen oli valtava urakka, kun rahaa ei päättäjiltä
liiennyt. Börje Ehrstrandille kielteinen vastaus merkitsi
kuitenkin aina haastetta ja alkua prosessille, jonka lopussa
oli myönteinen tulos. Niinpä vanhemmat lupasivat
vapaa-ajallaan maalata koulun seinät, kunhan maalit hankittiin.
Näin sitten tehtiinkin, vaikka maalareiden ammattijärjestö
vastusti lasten käyttämistä työhön.
Kaikessa tekemisessä pitää olla rohkea ja käyttää
tervettä maalaisjärkeä sen sijaan, että
tuijottaisi tarkasti sääntöihin, toteaa Börje
Ehrstrand. Yleisesti ottaenkin oppilailla on Rinkebyn koulussa
velvollisuus osallistua kouluyhteisön töihin. Niinpä
he ovat apuna keittiössä ja siivouksessa ja hoitavat
jätepaperinkeräystä. Näin he oppivat arvostamaan
eri henkilökuntaryhmien työtä ja kouluviihtyvyyskin
lisääntyy. Kun työpalvelu otettiin käyttöön,
vähenivät luvattomat poissaolot selkeästi.
Koulu painottaa hyvää järjestystä. Tähän
tarkoitukseen on laadittu erilliset sopimukset, jotka
oppilaat allekirjoittavat ja näin lupaavat kunniasanallaan
toimia rasismia, kiusaamista, väkivaltaa ja seksuaalista
hyväksikäyttöä vastaan. Sääntöjen
rikkomiseen puututaan ja oppilaat tietävät sen.
Uskonnonopetus koulussa, jossa esiintyy monia suurten uskontojen
erilaisia suuntauksia, on ratkaistu etsimällä eri
uskonnoista yhtäläisyydet yhdessä uskonnollisten
johtajien kanssa. Uskontoaineen sisällöissä
keskitytään näihin yhtäläisyyksiin.
Aabraham on yhteinen henkilö sekä islamille että
kristinuskolle ja toimii lähtökohtana opetukselle,
joka onkin saanut hänen mukaansa nimen Aabrahamin lapset.
<< edellinen
| seuraava >>
Kuva: Rinkebyn
koulu
|