Koulun arki
Monikulttuurinen koulu kasvattaa tulevaisuuden
menestyjiä Rinkebyssä
<< edellinen
| seuraava >>
Opettajana Rinkebyssä
Rinkebyn lähiöstä on 17 minuutin matka Tukholman
keskustaan maanalaisella. Tänä päivänä
siellä asuu lähes yksinomaan maahanmuuttajia. Aluksi
siellä asui pääosin ruotsalaisia ja muita pohjoismaalaisia
ja maahanmuuttajien määrä oli vain n. 5 %.
Kun lähiö rakennettiin, sieltä sai uuden asunnon
nopeasti ohi vuosikausien jonon. Börje Ehrstrand itsekin
muutti sinne siihen aikaan asumaan.
Hän tuli Rinkebyn kouluun 6. luokan luokanopettajaksi.
Kaksi opettajaa oli lopettanut tällä koulun vaikeimmalla
luokalla 2 kuukauden sisällä. Useat oppilaat olivat
muuttaneet kouluun hiljattain muualta maasta erilaisine taustoineen
eikä luokkaan ollut saatu järjestystä. Ensimmäisenä
päivänä kellon soitua vain tytöt olivat
jonossa luokan ovella ja veikkailivat keskenään,
kauanko uusi opettaja tulisi kestämään ennen
kuin eroaisi. Pojat olivat pelaamassa jalkapalloa eivätkä
välittäneet tunnin alkamisesta. Opettaja meni katsomaan.
"Hyvä, että jalkapallo kiinnostaa teitä.
Voin ruveta valmentajaksenne, sillä olen itsekin pelannut."
Aloitus kolahti poikiin ja niinpä jalkapallosta kurinalaisine
sääntöineen saatiin esimerkki myös koulutyöhön,
jossa siinäkin on oltava säännöt!
Sääntöjen lisäksi positiivisiin seikkoihin
keskittyminen auttoi siihen, että luokka rauhoittui
ja työ alkoi sujua.
Luokassa esiintyi paljon nahistelua. Erimielisyyksiä
ei osattu ratkaista puhumalla ja oppilaiden käyttämä
kieli oli köyhää. Sanavaraston kartuttamiseksi
otettiin käyttöön lukutunti. Opettaja luki
ääneen ja jännittävimmässä kohdassa
oppilaat saivat jatkaa itse lukemista. Tämä tehosi
ja lukuinnostus auttoi kielellisten valmiuksien kehittymiseen.
Kielen ja kommunikaatiotaitojen merkitys on alusta
alkaen ollut Börje Ehrstrandin johtava ajatus kasvatustyössä.
Hyvän tulevaisuuden edellytys on kyky ilmaista itseään.
Samasta syystä myös maahanmuuttajien ruotsin kielen
opetukseen on satsattu erityisen paljon voimavaroja.
Börje Ehrstrand sai seurata oppilaitaan aina peruskoulun
loppuun asti, sillä hänen menestyksensä luokan
rauhoittamisessa huomattiin ja häntä pyydettiin
tämän tarkkailuluokan luokanvalvojaksi koko yläasteen
ajaksi. Tämän lisäksi hän opetti englantia
hyvin menestyville oppilaille. Näin hän oli tarkkailuluokan
ja englanninopettajana päässyt yläkoulun lehtorien
joukkoon.
Arvostus oppilaiden silmissä on ansaittava. Opettaja
Ehrstrandin ollessa jälki-istuntovalvojana eräänä
perjantaina klo 16:n jälkeen kaksi poikaa oli suunnitellut
karkaavansa, mitä todistamaan oli kokoontunut suuri joukko
oppilaita koulun pihalle. Pojat arvelivat karistavansa valvojan
juosten jäljiltään, mutta he aliarvioivat entisen
pikajuoksijan nopeuden tämän liikakiloista huolimatta.
Pojat jäivät yleisön edessä kiinni ja
heidät kannettiin räpiköivinä kainalossa
takaisin sisätiloihin. Tämän jälkeen ei
kukaan yrittänyt enää vastaavaa. Opettaja sai
arvonimen "lentävä pihvi". Kun hankalien
oppilaiden kanssa joutuu tekemään paljon työtä
ja laittamaan kaiken peliin, tulevat nämä oppilaat
opettajalle todella läheisiksi, toteaa Börje
Ehrstrand, joka sittemmin hankki itselleen käytännön
kokemusten lisäksi myös muodollisen erityisopettajan
pätevyyden.
<< edellinen
| seuraava >>
|