Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurinen koulu kasvattaa tulevaisuuden menestyjiä Rinkebyssä

<< edellinen | seuraava >>

Opettajana Rinkebyssä

Rinkebyn lähiöstä on 17 minuutin matka Tukholman keskustaan maanalaisella. Tänä päivänä siellä asuu lähes yksinomaan maahanmuuttajia. Aluksi siellä asui pääosin ruotsalaisia ja muita pohjoismaalaisia ja maahanmuuttajien määrä oli vain n. 5 %. Kun lähiö rakennettiin, sieltä sai uuden asunnon nopeasti ohi vuosikausien jonon. Börje Ehrstrand itsekin muutti sinne siihen aikaan asumaan.

Hän tuli Rinkebyn kouluun 6. luokan luokanopettajaksi. Kaksi opettajaa oli lopettanut tällä koulun vaikeimmalla luokalla 2 kuukauden sisällä. Useat oppilaat olivat muuttaneet kouluun hiljattain muualta maasta erilaisine taustoineen eikä luokkaan ollut saatu järjestystä. Ensimmäisenä päivänä kellon soitua vain tytöt olivat jonossa luokan ovella ja veikkailivat keskenään, kauanko uusi opettaja tulisi kestämään ennen kuin eroaisi. Pojat olivat pelaamassa jalkapalloa eivätkä välittäneet tunnin alkamisesta. Opettaja meni katsomaan. "Hyvä, että jalkapallo kiinnostaa teitä. Voin ruveta valmentajaksenne, sillä olen itsekin pelannut." Aloitus kolahti poikiin ja niinpä jalkapallosta kurinalaisine sääntöineen saatiin esimerkki myös koulutyöhön, jossa siinäkin on oltava säännöt! Sääntöjen lisäksi positiivisiin seikkoihin keskittyminen auttoi siihen, että luokka rauhoittui ja työ alkoi sujua.

Luokassa esiintyi paljon nahistelua. Erimielisyyksiä ei osattu ratkaista puhumalla ja oppilaiden käyttämä kieli oli köyhää. Sanavaraston kartuttamiseksi otettiin käyttöön lukutunti. Opettaja luki ääneen ja jännittävimmässä kohdassa oppilaat saivat jatkaa itse lukemista. Tämä tehosi ja lukuinnostus auttoi kielellisten valmiuksien kehittymiseen. Kielen ja kommunikaatiotaitojen merkitys on alusta alkaen ollut Börje Ehrstrandin johtava ajatus kasvatustyössä. Hyvän tulevaisuuden edellytys on kyky ilmaista itseään. Samasta syystä myös maahanmuuttajien ruotsin kielen opetukseen on satsattu erityisen paljon voimavaroja.

Börje Ehrstrand sai seurata oppilaitaan aina peruskoulun loppuun asti, sillä hänen menestyksensä luokan rauhoittamisessa huomattiin ja häntä pyydettiin tämän tarkkailuluokan luokanvalvojaksi koko yläasteen ajaksi. Tämän lisäksi hän opetti englantia hyvin menestyville oppilaille. Näin hän oli tarkkailuluokan ja englanninopettajana päässyt yläkoulun lehtorien joukkoon.

Arvostus oppilaiden silmissä on ansaittava. Opettaja Ehrstrandin ollessa jälki-istuntovalvojana eräänä perjantaina klo 16:n jälkeen kaksi poikaa oli suunnitellut karkaavansa, mitä todistamaan oli kokoontunut suuri joukko oppilaita koulun pihalle. Pojat arvelivat karistavansa valvojan juosten jäljiltään, mutta he aliarvioivat entisen pikajuoksijan nopeuden tämän liikakiloista huolimatta. Pojat jäivät yleisön edessä kiinni ja heidät kannettiin räpiköivinä kainalossa takaisin sisätiloihin. Tämän jälkeen ei kukaan yrittänyt enää vastaavaa. Opettaja sai arvonimen "lentävä pihvi". Kun hankalien oppilaiden kanssa joutuu tekemään paljon työtä ja laittamaan kaiken peliin, tulevat nämä oppilaat opettajalle todella läheisiksi, toteaa Börje Ehrstrand, joka sittemmin hankki itselleen käytännön kokemusten lisäksi myös muodollisen erityisopettajan pätevyyden.

<< edellinen | seuraava >>