Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Venäjänkieliset lapset suomalaisessa koulussa

<< edellinen | seuraava >>

Loppusanat

On monta tapaa järjestää maahanmuuttajalapsille opetusta. Isoimmilla paikkakunnilla maahan vastatulleet lapset sijoitetaan valmistavaan luokkaan, jossa he tutustuvat koulun tapoihin ja opiskelevat suomen kieltä. Jos erillisen opetuksen järjestäminen ei ole mahdollista, lapsi osallistuu yleisopetukseen ja hänen koulunkäyntiään tuetaan lisäopetuksella. Voidaan myös järjestää samanaikaisopetusta: luokassa oleva toinen opettaja tai kieliavustaja auttaa lasta seuraamaan opetusta selittämällä vieraita sanoja ja kielirakenteita. Valmistavasta luokasta oppilas jatkaa suomalaisluokkaan. Tämänkin jälkeen hänen opiskeluaan voidaan tukea opetuksella pienryhmässä, jossa kaikki oppilaat ovat ulkomaalaisia. Tukiopetusta annetaan myös suomessa ja vaikeimmissa aineissa äidinkielellä.

Maahanmuuttajalasten opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan tarpeet. Ennen kaikkea lapsi tarvitsee kielellisiä ja taidollisia valmiuksia pärjätäkseen arkielämässä ja tulevissa opinnoissa. Oman äidinkielen ja kulttuurin säilyminen katsotaan tärkeäksi henkilön hyvän itsetunnon kehittymisen kannalta. Omaa kieltä pidetään pohjana vieraan kielen oppimiselle sekä menestykselliselle opiskelulle yleensäkin. Äidinkielellä on myös suuri merkitys kokonaispersoonan kehityksen kannalta, koska maailman hahmotus ja käsitteiden omaksuminen tapahtuu sillä. Se on myös ajattelun väline sekä yhteys vanhempiin ja omaan etniseen ryhmään. Äidinkielen opetus on vapaaehtoista ja siihen tarvitaan vanhempien suostumus. Toimiva kaksikielisyys on maahanmuuttajalasten opetuksen painopisteitä.

Sopeutuminen uuteen maahan ja kulttuuriin on monelle vaikea prosessi, johon liittyy sekä huolia, että iloisia hetkiä. Jokainen löytää itselleen sopivat toimintamallit ja sopeutumiskeinot. Koulu on paikka, jonka kautta lapsi perehtyy valtakulttuuriin. Siksi on tärkeää, että hän tuntee alusta lähtien itsensä tervetulleeksi. Koululla on vastuullinen tehtävä: kasvattaa maahanmuuttajalapsia yhteiskunnan tasavertaisiksi jäseniksi. Monikieliset ja -kulttuuriset ihmiset ovat työelämässä arvokkaita asiantuntijoita.

<< edellinen | seuraava >>