Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Venäjänkieliset lapset suomalaisessa koulussa

<< edellinen | seuraava >>

Johdanto

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomeen muuttaneet venäjänkieliset lapset sopeutuvat uuteen kouluun. Miten he viihtyvät uusissa oloissa, miten kokevat elämisen kahden kulttuurin välillä, mitä vaikeuksia koulunkäynnissä kohtaavat. Opettajat kokevat puutteellisiksi tiedot maahanmuuttajalapsista ja heidän oppimisvaikeuksistaan ja sopeutumisesta suomalaiseen kouluun. Siksi syntyi ajatus tutkia tätä asiaa ja löytää vastaukset maahanmuuttajalasten arkeen liittyviin kysymyksiin, muun muassa seuraaviin:
Miten kielen oppiminen sujuu? Ovatko oppikirjat liian vaikeita? Mitä mieltä he ovat opettajista? Saako opettajilta riittävästi apua? Onko kiusaaminen ongelma? Onko äidinkielellä ja omalla kulttuurilla merkitystä? Mitä tuntemuksia liittyy koulunkäyntiin? jne.

Tutkielma sisältää teoreettisen osan ja varsinaisen tutkimuksen. Teoreettinen osa käsittelee yleisesti maahanmuuttajalasten opetusta Suomessa. Siinä kerrotaan, mitä vaihtoehtoja on koulutuksen järjestelyssä, miten toteutetaan valmistavaa ja tukiopetusta sekä suomen ja oman äidinkielen opetusta. Tutkimuksessa pohditaan myös lähtömaan kulttuurin säilyttämisen merkitystä. Kirjallisuus tästä aiheesta, keskustelu opettajien kanssa sekä oma pohdinta ja havainnointi nostivat esille kysymyksiä, joihin tutkielmassa haetaan vastauksia. Toinen osa sisältää oppilaiden mielipiteitä esille tulleista aiheista.

<< edellinen | seuraava >>