Opetus
Venäjänkieliset
lapset suomalaisessa koulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
Johdanto
Tämän
tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomeen
muuttaneet venäjänkieliset lapset sopeutuvat uuteen
kouluun. Miten he viihtyvät uusissa oloissa, miten kokevat
elämisen kahden kulttuurin välillä, mitä
vaikeuksia koulunkäynnissä kohtaavat. Opettajat
kokevat puutteellisiksi tiedot maahanmuuttajalapsista ja heidän
oppimisvaikeuksistaan ja sopeutumisesta suomalaiseen kouluun.
Siksi syntyi ajatus tutkia tätä asiaa ja löytää
vastaukset maahanmuuttajalasten arkeen liittyviin kysymyksiin,
muun muassa seuraaviin:
Miten kielen oppiminen sujuu? Ovatko oppikirjat liian vaikeita?
Mitä mieltä he ovat opettajista? Saako opettajilta
riittävästi apua? Onko kiusaaminen ongelma? Onko
äidinkielellä ja omalla kulttuurilla merkitystä?
Mitä tuntemuksia liittyy koulunkäyntiin? jne.
Tutkielma sisältää teoreettisen osan ja varsinaisen
tutkimuksen. Teoreettinen osa käsittelee yleisesti maahanmuuttajalasten
opetusta Suomessa. Siinä kerrotaan, mitä vaihtoehtoja
on koulutuksen järjestelyssä, miten toteutetaan
valmistavaa ja tukiopetusta sekä suomen ja oman äidinkielen
opetusta. Tutkimuksessa pohditaan myös lähtömaan
kulttuurin säilyttämisen merkitystä. Kirjallisuus
tästä aiheesta, keskustelu opettajien kanssa sekä
oma pohdinta ja havainnointi nostivat esille kysymyksiä,
joihin tutkielmassa haetaan vastauksia. Toinen osa sisältää
oppilaiden mielipiteitä esille tulleista aiheista.
<<
edellinen | seuraava
>>
|