Opetus
Maahanmuuttajalapset
ja suomen kielen opiskelu peruskoulun 1. luokalla
<<
edellinen
Lähteet
Baker,
C. & Jones, S.P. 1998. Encyclopedia of Bilingualism
and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Bernhardt,
E. B. 1991. A Psycholinguistic Perspective on Second Language
Literacy. Teoksessa Hulstijn, J. H. & Matter, J. F. (toim.)
Reading in Two Languages. AILA Review 8. Amsterdam: Free University
Press, 31-44.
Bossers,
B. 1991. On Thresholds, Ceilings and Short-Circuits: the
Relation between L1 Reading, L2 Reading and L2 Knowlwdge.
Teoksessa Hulstijn, J. H. & Matter, J. F. (toim.) Reading
in Two Languages. AILA Review 8. Amsterdam: Free University
Press, 45-60.
Carson,
J. E. & Kuehn, P. A. 1994. Evidence
of Transfer and Loss in Developing Second Language Writers.
Teoksessa Cumming, A. H. (toim.) Bilingual Performance in
Reading and Writing. Ann Arbor: Language Learning, 257-281.
Cumming,
A. 1994. Writing Expertise and Second-Language Proficiency.
Teoksessa Cumming, A. H. (toim.) Bilingual Performance in
Reading and Writing. Ann Arbor: Language Learning, 173-221.
de
Cillia, R. 2001. Sprachliche Menschenrechte und die Bedeutung
der Muttersprache im schulischen Spracherwerb. Teoksessa Weidinger,
Walter (toim.) Bilingualität und Schule. Ausbildung,
wissenschaftliche Perspektiven und empirische Befunde. Wien:
öbv&hpt VerlagsgmbH & Co. KG, 246-252.
Donin,
J. & Silva, M. 1994. The Relationship Between First-
and Second-Language Reading Comprehension of Occupation-Specific
Texts. Teoksessa Cumming, A. H. (toim.) Bilingual Performance
in Reading and Writing. Ann Arbor: Language Learning, 73-102.
Dufva,
H. 2000. Puheen ja kirjoituksen maailmat: eräs näkökulma
lukemaan oppimiseen. Teoksessa Kalaja, P. & Nieminen,
L. (toim.) Kielikoulussa - kieli koulussa. AFinLAn vuosikirja
2000. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
no. 58. Jyväskylä: 71-93.
Floyd,
P. & Carrell, P. L. 1994. Effects on ESL Reading of
Teaching Cultural Content Schemata. Teoksessa Cumming, A.
H. (toim.) Bilingual Performance in Reading and Writing. Ann
Arbor: Language Learning, 309-329.
Hansen-Strain,
L. 1994. Orality/Literacy and Group Differences in Second-Language
Acquisition. Teoksessa Cumming, A. H. (toim.) Bilingual Performance
in Reading and Writing. Ann Arbor: Language Learning, 283-305.
Horiba,
Y., van den Broek, P. W. & Fletcher, C. R. 1994.
Second-Language Reader's Memoryfor Narrative Texts: Evidence
for Structure-Preserving Processing. Teoksessa Cumming, A.
H. (toim.) Bilingual Performance in Reading and Writing. Ann
Arbor: Language Learning, 43-71.
Kobayashi,
H. & Rinnert, C. 1994. Effects of First Language on
Second Language Writing: Translation versus Direct Composition.
Teoksessa Cumming, A. H. (toim.) Bilingual Performance in
Reading and Writing. Ann Arbor: Language Learning, 223-255.
Lalleman,
J. 1996. The State of the Art in Second Language Acquisition
Research. Teoksessa Jordens, P. & Lalleman, J. (toim.)
Investigating Second Language Acquisition. Berliini: Mouton
de Gruyter, 3-53.
Latomaa,
S. 1995. Mitä
hyötyä on oppijoiden kielitaustan tuntemisesta?
Teoksessa Aalto, E. & Suni, M. (toim.) Kohdekielenä
suomi. Näkökulmia opetukseen. 2. painos. Korkeakoulujen
kielikeskuksen selosteita n:o 1. Jyväskylän yliopisto:
Jyväskylän yliopistopaino, 9-31.
Latomaa,
S. 1996. Matkalla uuteen kieleen. Teoksessa Ruuska, H.
& Tuomi, S-M. (toim.) Moneja baareja tiellä toimivaan
kaksikielisyyteen. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja
XLII, 97-105.
Sharwood
Smith, M. 1996. Crosslinguistic Influence with Special
Reference to the Acquisition of Grammar. Teoksessa Jordens,
P. & Lalleman, J. (toim.) Investigating Second Language
Acquisition. Berliini: Mouton de Gruyter, 71-83.
Verhoeven,
L. 1991. Acquisition of Biliteracy. Teoksessa Hulstijn,
J. H. & Matter, J. F. (toim.) Reading in Two Languages.
AILA Review 8. Amsterdam: Free University Press, 61-74.
Wei,
L. 2000a. Dimensions of Bilingualism. Teoksessa Wei, L.
(toim.) The Bilingualism Reader. Lontoo: Routledge, 3-25.
Wei,
L. 2000b. Glossary. Teoksessa Wei, L. (toim.) The Bilingualism
Reader. Lontoo: Routledge, 494-499.
<<
edellinen
|