Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Suomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät

<< edellinen

Miten hyödyntää suggestopediaa S2-opetuksessa?

Anu-Mari Janhonen

(toimitusjohtaja Õnne Kankainen, Onnenkieli Oy, 10.10.2006)

”Kieli on elämää, ja suomea toisena kielenä opetettaessa oppiaineena ei ole pelkkä kieli vaan la civilisation”, sanoo Õnne Kankainen. Suggestopedisen opetuksen lähtökohta on helppo ja tehokas oppiminen useiden aistien avulla. Tyypillinen oppilas oppii 37% haptisesti eli liikkumalla, koskettamalla ja tekemällä, 29% visuaalisesti eli kuvien avulla ja 34% auditiivisesti eli äänten ja musiikin avulla. Koska opimme vain 10% lukemastamme, 20% kuulemastamme ja 30% näkemästämme, yhdistää suggestopedinen opetus useita oppimistapoja, jolloin opimme 50% näkemästämme ja kuulemastamme, 70% sanomastamme sekä 90% sanomastamme ja tekemästämme.

Suggestopedisen opetuksen juuret ovat bulgarialaisen psykoterapeutin Georgi Lozanovin ja venäläisen Galina Kitaigorodskajan ajatuksissa. Jälkimmäinen on sanonut: ”Jokainen ihminen, jokainen opiskelija on ainutlaatuinen yksilö. Useimmiten hän ei edes tiedä sitä, hän ei tunne omia kykyjään eikä mahdollisuuksiaan. Meidän metodimme ydin ja perusta on vakuuttaa jokainen omista kyvyistään ja mahdollisuuksistaan.”

Mitä suggestopedia sitten tarkemmin ottaen on? Se on kokonaisvaltainen opetusmetodi, jossa tavoitteena on oppijan koko persoonan aktiivinen, iloinen ja vapautunut työskentely omien kykyjensä mukaisesti. Lähtökohtana opetustilanteessa on positiivinen ilmapiiri. Opetus ja oppiminen tapahtuvat aidossa vuorovaikutuksessa, jossa oppija on aktiivisessa roolissa ja opettaja ohjaajan roolissa. Oppimista aktivoivat myös erilaiset yhteistyömuodot kuten parityö, eri kokoisissa ryhmissä työskentely ja työskentely jokaisen kanssa.

Onnenkieli Oy:n suomen kielen alkeiskurssi kestää viisi kuukautta ja jatkokurssi kestää kuukauden pitempään. Samassa opetusryhmässä on niin nopeasti kuin hitaasti oppivia. Ensimmäisen vaiheen syötös on 600 sanaa, joilla operoidaan koko kurssin ajan. Oppiminen tehostuu, kun samaa asiaa harjoitellaan 5-7 erilaisen tehtävän avulla. Oppimisen tavoitteena on funktionaalinen kielitaito, joka sisältää keskeisen sanaston ja rakenteiden lisäksi tekstin ymmärtämisen, puheen ymmärtämisen, puhumisen ja kirjoittamisen. Alkeiskurssin tavoitteena on saavuttaa YKI:n tasot 1-2 ja jatkokurssin tavoitteena on tasot 3-4.

<< edellinen