Opetus
Erityistukea tarvitsevat oppilaat
<<
edellinen | seuraava
>>
Milloin laaditaan oppimissuunnitelma, milloin HOJKS?
Esimerkki työskentelyn etenemisestä ja työnjaosta
Esimerkiksi kielellisen vaikeuden; joka usein ilmenee lukemisen
ja kirjoittamisen oppimisen vaikeutena; kuntoutuksessa henkilökohtaisen
oppimissuunnitelman avulla voidaan edetä portaittain
(seuraavalle portaalle on tarvetta mennä, vain jos edelliset
toimet eivät ole auttaneet):
1. Perusopetus
- Lasta opetetaan normaalisti perusopetusryhmässä
ja tuetaan oppimista kotona
2. Tukiopetus ja perheen tuki lapselle
- Jos oppiminen on hidasta, annetaan oman opettajan toimesta
tukiopetusta ja lisätehtäviä, sekä keskustellaan
vanhempien kanssa heidän näkemyksistään.
3. Erityisopettajalta apua
- Pyydetään erityisopettajan apua vaikeuden syyn
ja tarvittavan yksilöllisemmän opetusmenetelmän
kokeilemiseksi. Vanhempien on hyvä tietää,
jos heidän lapsensa käy erityisopetuksessa ja
yhteistyössä tuetaan oppilaan koulunkäyntiä.
4. Erityisopettajan tutkimus
- Erityisopettaja tekee arvion luki-tutkimuksilla, jotka
sisältävät oppimisen laadun ja määrän
tarkastelun, sekä lyhyitä tehtäviä kynän
käsittelytaidoista, kuulomuistista, ymmärtämisestä
ja kielen rakenteesta. Tarvittaessa erityisopettaja mittaa
lukunopeuden tai tekee luki-häiriön tyyppiä
etsivän kartoituksen.
5. Sisäinen oppilashuolto
- Käsitellään lapsen erityisen tuen tarvetta
koulun sisäisessä oppilashuoltoryhmässä,
jossa vanhemmat ovat mukana.
6. Asiantuntija-apu
- Haetaan ulkopuolista asiantuntija-apua esimerkiksi johtavalta
erityisopettajalta / erityisosaamiskeskuksista tai psykologisista
tutkimuksista.
7. Vapaaehtoinen henkilökohtainen oppimissuunnitelma
- Kootaan tarvittava joukko kokoukseen koululle ja laaditaan
henkilökohtainen oppimissuunnitelma.
8. Henkilökohtainen opetussuunnitelma perusopetusryhmässä
- Seurataan suunnitelman tavoitteiden toteutumista.
9. Erityisasiantuntija-apu
- Jos näyttää siltä, että näillä
toimilla ei saada riittävää edistystä
aikaiseksi, voidaan kääntyä vielä esimerkiksi
lapsen kehityksen ja opetuksen erityisasiantuntijoiden puoleen.
Esimerkiksi Keskussairaalan lastenneurologin tutkimuksiin,
tai neuropsykologiseen tutkimukseen. Hankitaan lausunto
erityisopetuksen tarpeesta ja oppivelvollisuudesta.
10. Kuntoutus
- Otetaan lapsen kielen kehityksen tukemiseen tarkoitetut
puheterapia tai neuropsykologinen kuntoutus osaksi oppimisuunnitelmaa.
11. HOJKS integroituna tai pienryhmässä yleisopetuksen
opetussuunnitelmassa
- Jos lapsi ei ole autettavissa edellä kuvatuilla toimilla
, pyritään muokkaamaan oppimisympäristöä
sopivammaksi esimerkiksi siirtämällä lapsi
määräajaksi erityisopetukseen oman koulun
pienryhmään (jos sellainen on) tai lisätään
osa-aikaisen erityisopetuksen määrää
ja tehdään HOJKS-päätös (Henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma).
12. HOJKS ja yksilöllistetty/mukautettu opetussuunnitelma
- Jos tarvitaan jatkuvasti erityisopetusta ja vaarana on
jäädä toistuvasti luokassa jälkeen yleisopetuksen
opetussuunnitelmasta, on oppilaan oikeusturvan kannalta
järkevää edetä yksilöllisen, mukautetun
opetussuunnitelman mukaan yhdessä tai useammassa oppiaineessa
ja vuosittain tarkistaa opetussuunnitelman tarpeellisuus
yhteistyössä vanhempien kanssa.
Esimerkkimalli HOJKS-prosessista
Kirjassa "Sanat sekaisin?" (toim. Ahonen,
Timo; Siiskonen Tiina ja Aro Tuija. PS-kustannus 2001.) Pirkko
Virtanen, Oiva Ikonen ja Tiina Siiskonen esittävät
seuraavan seitsenvaiheisen mallin esimerkkinä HOJKSin
suunnittelusta ja toteutuksesta:
1. Orientaatio ja suunnittelu
- HOJKS-työryhmän puheenjohtajana opettaja suunnittelee
HOJKSin laatimisen ja perehdyttää muut sen käyttöön.
- Opettaja selvittää HOJKSin lainsäädännöstä
ja opetussuunnitelman perusteista johtuvat asiat, oppilaan
poikeudet ja velvollisuudet sekä opetuksen tavoitteet
kasvatus- ja opetusvastuussa oleville henkilöille (kuten
koulun muulle henkilöstölle, huoltajille ja tukipalveluista
vastaaville henkilöille.)
- Koulun rehtori vastaa siitä, että oppilaiden
HOJKSit ovat ajan tasalla ja asianmukaisesti laaditut.
2. Oppilaan ohjaaminen asiantuntijan luokse
- HOJKS-työryhmän jäsenet selvittävät
alkuarvioinnin aikana asijantuntijoiden käytön
tarpeen.
- Oppilas ohjataan asijantuntijan (koulupsykologin, erilaisten
terapeuttien jne.) luokse, kun tarvitaan lausuntoja opetuksen
ja tukipalvelujen järjestämiseksi.
3. Alustava arviointi
- Arvioidaan oppilaan käyttäytymistä, opintomenestystä
ja oppimiskykyä.
- Arvioidaan niitä koulumuotoja, luokkasijoituksia
ja oppimisympäristöjä, jotka voisivat sopia
oppilaalle.
- Arviointi perustuu aiempaan tietoon oppilaasta sekä
testien ja havainnoinnin tuloksiin.
4. HOJKSin perusan luominen
- Kun tiedot oppilaasta on kerätty, työryhmä
laatii HOJKS-luonnoksen, joka sisältää oppilaan
nykytilanteen arvion, lyhyen ja pitkän aikavälin
tavoitteet sekä niihin liittyvät tukipalvelut.
- Sovitaan oppilaan arvioinnin perusteista ja kriteereistä.
- Oppilaan edistymistä seurataan tavoitteiden saavuttamisen,
vähiten rajoittavan ympäristön vaatimusten
ja voimavarojen riittävyyden perusteella.
5. Henkilökohtaisten ohjelmien laatiminen
- HOJKSia laadittaessa oppilaan opetuksesta vastaavien tulee
- muotoilla HOJKSin tavoitteet lyhyen ja pitkän aikavälin
tavoitteiksi,
- valita opetusmenetelmät ja -materiaali,
- kehittää seurantajärjestelmä oppilaan
edistymisen seuraamiseksi,
- muokata työjärjestys ja suunnitella toiminnat
oppilaan opetustavoitteiden mukaisiksi,
- jakaa vastuu HOJKSin toteuttajien kesken,
- varnistaa tukipalvelujen saaminen sekä
- määritellä ajankohta oppilaiden suoritusten
ja HOJKSin arviointiin lukuvuoden lopussa.
6. Oppilaan opettaminen
- Opetuksen tulee perustua lyhyen aikavälin tavoitteisiin.
- Opetusmateriaalien tulee olla oppilaalle sopivia.
- Oppilaan suoritusten hyväksymiskriteerit tulee määritellä.
- Opettajalla tulee olla tietoa yksilöllistämisen
mahdollistavista erityismenetelmistä.
- HOJKSissa tulee olla tietoa myös oppilaan oppimistyylin
ja strategioiden huomioonottamisesta, oppimisprosessin seurannasta
sekä erilaisten opetusmenetelmien käytöstä
kuten yhteistoiminnallisesta ja kokemuksellisesta oppimisesta,
projektityöskentelystä, teemaopiskelusta sekä
oppiainekokonaisuuksista.
- Oppilaan kannalta opetuksen toteuttamisessa on oleellista
opetettavien asioiden tärkeys oppilaan kannalta,
- oppimistehtävien ja oppilaan kykytason vastaavuus,
- oppimisen eteneminen sopivin askelin,
- asioiden toistaminen ja kertaaminen sekä ylioppiminen,
- opetuksen monikanavaisuus,
- opetuksen konkreettisuus,
- oppilaan kykytasolle sopiva kommunikointitapa,
- tehokkaiden vahvistajien löytäminen sekä
- jatkuva arviointi ja tavoitteiden tarkistaminen.
7. HOJKSin seuranta ja arviointi
- HOJKSia muokataan jatkuvasti, samoin tarkkaillaan tavoitteiden
toteutumista, oppimateriaalia, opetusvälineitä
ja muita voimavaroja.
- Oppilaan itsemääräämisoikeutta ja
mielipiteitä kunnioitetaan.
- Oppilaan henkilöhistoria otetaan aina huomioon.
- Oppilaan suorituksia seurataan ja arvioidaan jatkuvasti.
- Huolehditaan siitä, että työryhmä
tapaa riittävän usein (HOJKS-palaverit, arviointikeskustelut
jne.)
- Lukuvuoden lopussa oppilaalle annetaan numeroarvioinnin
lisäksi sanallinen arviointi.
- HOJKS laaditaan seuraavaa lukuvuotta varten
<<
edellinen | seuraava
>>
|