Opetus
Erityistukea tarvitsevat oppilaat
<<
edellinen | seuraava
>>
Mitä ovat oppimissuunnitelma ja HOJKS?
Yksilölliset opetussuunnitelmat
- Esiopetuksessa oppilaalle tai oppilasryhmälle voidaan
laatia lapsen esiopetuksen suunnitelma. (Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2000. Vuosiluokat 1-2, 20§)
- Perusopetuksen aikana oppilaalle voidaan laatia
oppimissuunnitelma, joka sisältää opinto-ohjelman
(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002. Vuosiluokat
1-2. 20 §)
- Lisäopetuksessa jokaisella opiskelijalla tulee
olla henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka sisältää
opinto-ohjelman ja suunnitelman sen toteuttamiseksi kunkin
opiskelijan edellytysten, tarpeiden ja toiveiden pohjalta.
(Lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteet 1999)
- Esi-, perus- ja lisäopetuksessa erityisopetukseen
otetulle tai siirretylle oppilaalle tulee tehdä
henkilökohtainen opetuksen järjestämistä
koskeva suunnitelma, HOJKS (PL 17 § 2 mom.)
Mikä on oppimissuunnitelma?
Perusopetuksen
aloitusvaiheessa oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma,
jonka avulla pyritään turvaamaan hänelle parhaat
edellytykset oppia ja edetä opinnoissaan. Opettaja laatii
oppimissuunnitelman yhteistyössä oppilaan ja mahdollisuuksien
mukaan huoltajien kanssa. Suunnitelmassa kiinnitetään
huomiota oppilaan kehityksen kannalta olennaisiin tekijöihin:
oppilaan kasvu, kehitys ja oppimiselle asetettavat tavoitteet
sekä arvio oppilaan vahvuuksista ja kehittämistarpeista.
Oppimissuunnitelman toteutumista arvioidaan yhdessä opettajan,
oppilaan ja huoltajien kanssa. Oppimissuunnitelmaa voidaan
myös käyttää oppilaan ohjauksessa.
Mikäli oppilaalle on laadittu henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma,
se korvaa oppimissuunnitelman.
(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002 vuosiluokat
1-2, 20§)
Mikä on HOJKS?
HOJKS on Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä
Koskeva Suunnitelma. Perusopetuslain mukaan HOJKS tulee laatia
erityisopetukseen siirretylle tai otetulle oppilaalle. Vanhemmat
kutsutaan mukaan laatimaan HOJKSia.
Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä
koskeva suunnitelma sisältää seuraavat tiedot:
- kuvaus oppilaan oppimisvalmiuksista, taidoista, vahvuuksista
ja kehittämistarpeista
- opetuksen ja oppimisen pitkän ja lyhyen aikavälin
tavoitteet, joista johdetaan opetuksen keskeiset sisällöt
- opetussuunnitelmaan kuuluvien oppiaineiden vuosiviikkotuntimäärät
ja luettelo niistä oppiaineista, joissa poiketaan opetussuunnitelmasta
- opetukseen osallistumiseksi tarvittavat tulkitsemis- ja
avustajapalvelut, muut opetus- ja oppilashuoltopalvelut,
kommunikointitavat, erityiset apuvälineet ja oppimateriaalit
- henkilöt, jotka osallistuvat oppilaan opetus- ja
tukipalveluiden järjestämiseen sekä heidän
vastuualueensa
- oppilaan edistymisen seurannan ja arvioinnin periaatteet
Oppilaan arviointi perustuu yleiseen oppimäärään
tai siihen oppimäärään, joka on asetettu
hänelle henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä
koskevassa suunnitelmassa. Yksilöllisistä oppimääristä
on tehtävä merkintä todistukseen.
(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002, 27§)
<<
edellinen | seuraava
>>
|