Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Erityistukea tarvitsevat oppilaat

<< edellinen | seuraava >>

Mitä ovat oppimissuunnitelma ja HOJKS?

Yksilölliset opetussuunnitelmat

  • Esiopetuksessa oppilaalle tai oppilasryhmälle voidaan laatia lapsen esiopetuksen suunnitelma. (Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000. Vuosiluokat 1-2, 20§)
  • Perusopetuksen aikana oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma, joka sisältää opinto-ohjelman (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002. Vuosiluokat 1-2. 20 §)
  • Lisäopetuksessa jokaisella opiskelijalla tulee olla henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka sisältää opinto-ohjelman ja suunnitelman sen toteuttamiseksi kunkin opiskelijan edellytysten, tarpeiden ja toiveiden pohjalta. (Lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteet 1999)
  • Esi-, perus- ja lisäopetuksessa erityisopetukseen otetulle tai siirretylle oppilaalle tulee tehdä henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, HOJKS (PL 17 § 2 mom.)

Mikä on oppimissuunnitelma?

Perusopetuksen aloitusvaiheessa oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma, jonka avulla pyritään turvaamaan hänelle parhaat edellytykset oppia ja edetä opinnoissaan. Opettaja laatii oppimissuunnitelman yhteistyössä oppilaan ja mahdollisuuksien mukaan huoltajien kanssa. Suunnitelmassa kiinnitetään huomiota oppilaan kehityksen kannalta olennaisiin tekijöihin: oppilaan kasvu, kehitys ja oppimiselle asetettavat tavoitteet sekä arvio oppilaan vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Oppimissuunnitelman toteutumista arvioidaan yhdessä opettajan, oppilaan ja huoltajien kanssa. Oppimissuunnitelmaa voidaan myös käyttää oppilaan ohjauksessa.

Mikäli oppilaalle on laadittu henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, se korvaa oppimissuunnitelman.

(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002 vuosiluokat 1-2, 20§)

Mikä on HOJKS?

HOJKS on Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma. Perusopetuslain mukaan HOJKS tulee laatia erityisopetukseen siirretylle tai otetulle oppilaalle. Vanhemmat kutsutaan mukaan laatimaan HOJKSia.

Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma sisältää seuraavat tiedot:

  • kuvaus oppilaan oppimisvalmiuksista, taidoista, vahvuuksista ja kehittämistarpeista
  • opetuksen ja oppimisen pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet, joista johdetaan opetuksen keskeiset sisällöt
  • opetussuunnitelmaan kuuluvien oppiaineiden vuosiviikkotuntimäärät ja luettelo niistä oppiaineista, joissa poiketaan opetussuunnitelmasta
  • opetukseen osallistumiseksi tarvittavat tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetus- ja oppilashuoltopalvelut, kommunikointitavat, erityiset apuvälineet ja oppimateriaalit
  • henkilöt, jotka osallistuvat oppilaan opetus- ja tukipalveluiden järjestämiseen sekä heidän vastuualueensa
  • oppilaan edistymisen seurannan ja arvioinnin periaatteet

Oppilaan arviointi perustuu yleiseen oppimäärään tai siihen oppimäärään, joka on asetettu hänelle henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa. Yksilöllisistä oppimääristä on tehtävä merkintä todistukseen.

(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2002, 27§)

<< edellinen | seuraava >>