Kulttuurit
Islamin maiden musiikki
<< edellinen
| seuraava >>
Melodia ja rytmi
Arabialaisen musiikinteorian tärkein käsite on
makam (maqam), jolle ei länsimaisessa käsitteistössä
ole tarkkaa ja yksiselitteistä määritelmää.
Makam on laulu- ja soitinimprovisaation pohjana oleva moodi,
joka koostuu tietyistä sävelistä ja näiden
välisistä intervalleista. Jokainen makam edustaa
tiettyä tunnetilaa. Tässä makam muistuttaa
intialaista rãgaa. Paitsi asteikko, makam on myös
asteikon pohjalta tapahtuva improvisoitu esitys. Esityksessä
makam hahmottuu improvisoiduiksi jaksoiksi, joiden välillä
on tauko. Improvisointi keskittyy asteikon johonkin kohtaan
ja melodia kiemurtelee sen ympärillä sisältäen
runsaasti koristelua.
Arabialaisen
musiikin teoria tuntee yli sata klassista makamia, joilla
kullakin on oma nimensä. Esimerkiksi Rast -makam välittää
kuulijoilleen ylpeyttä, henkistä terveyttä
sekä maskuliinisuutta. Bayat -makam puolestaan ilmaisee
elinvoimaa, iloa ja naisellisuutta.
Kun makam toteutetaan soittimen avulla, sitä nimitetään
taqsimiksi kun taas layali on makamin laulettu
versio. Makamissa, taqsimissa ja layalissa rytmin luo esittäjä
esityksessä. Rytmi on siis vapaa, koska se ei ole sidoksissa
mihinkään musiikin tahtilajiin eikä runomittaan.
On olemassa myös toinen tapa, joka perustuu rytmikaavaan.
Tällaista rytmiikkaa käytetään läpisävelletyissä
teoksissa, jotka edustavat makamin rinnalla toisen tyyppistä
musiikintuottotekniikkaa. Tämä musiikki perustuu
yhtyeisiin, joiden soittajat ovat opetelleet saman melodian.
Jokainen soittaja muuntelee sitten melodiaa omalla, soittimeensa
sopivalla, tavalla.
Rytmikaavaa kutsutaan nimellä quasn. Se voi pisimmillään
käsittää jopa 176 yksikköä. Jotkut
kaavat ovat tasajakoisia, esim. sayrah 2/4 tai dardj 4/4.
Toiset taas ovat epätasajakoisia, esim. aqsaq 9/8 tai
aoufar 19/4!
<< edellinen
| seuraava >>
|