Kulttuurit
Islamin maiden musiikki
<< edellinen
| seuraava >>
Arabialaisen taidemusiikin kehitys
Arabialaisella musiikilla tarkoitetaan islamilaisen maailman
perinteistä taidemusiikkia, sekä maallista että
uskonnollista. Maantieteellisesti sen itäistä muotoa
edustavat Egypti, Libanon, Syyria ja Irak ja läntistä
Marokko, Algeria ja Tunisia. Kummankin perinteen pohjana on
600-800 luvulla Mekan ja Medinan alueella syntynyt hovimusiikki.
Tätä aikaisemmalta ajalta tiedot arabien musiikista
ovat satunnaisia ja vähäisiä. Vanhat kirjalliset
lähteet kertovat huda- eli karavaanilauluista,
joille rytmin antoi kamelien käynnin tempo. On tietoa
myös gaina -lauluista, joita esittivät laulajattaret,
jotka laulamisen ohella myös tarjoilivat ja viihdyttivät
ihmisiä kauppakeskuksissa. Islamilaisella kaudella gaina
-laulujen tilalle tulivat miespuolisten transvestiittien esitykset.
Valloitusretket v.632-850 toivat arabialaiseen musiikkiin
vaikutteita mm. Kreikasta, Roomasta ja erityisesti Persiasta.
Nykypäivän arabialainen taidemusiikki pohjautuu
tästä kehittyneeseen perinteeseen.
Klassisen arabialaisen musiikin kulta-aikaa oli 700-900 -luku.
Tänä aikana kehitettiin myös arabialaisen musiikin
teoria kreikkalaisen mallin pohjalta. Teorian luojat kehittivät
monimutkaisia matemaattisia säveljärjestelmiä.
Musiikki merkitsi heille yhteyttä maailmankaikkeuteen,
musiikki oli sen olennainen osa. Üd -luuttu oli
teorian kehittäjille tärkeä soitin, koska sen
rakenne mahdollisti mikrointervallien käytön.
700 -luvulta lähtien matemaatikot ja filosofit loivat
yhdessä musiikin virtuoosien kanssa monia erilaisia teoreettisia
järjestelmiä. Kaikissa tutkimuksissa kiinnitettiin
huomiota melodisten ja rytmisten moodien erilaisiin rakenteisiin.
Todellisuudessa teorian ja käytännön suhde
oli vähäinen. Muusikot eivät merkitsemistapoja
tarvinneet.
<< edellinen
| seuraava >>
|