Koulun arki
Eriyttäminen uskonnollisista
tai maailmankatsomuksellisista syistä perusopetuksen
oppiaineissa
<< edellinen
3. Eriyttämisratkaisuja eri oppiaineissa
MUSIIKKI
Musiikki on perusopetuksen oppiaine, joten musiikista ei
saa antaa vapautusta tai järjestää sen tilalle
muuta opetusta tai korvaavaa toimintaa.
Eriyttäminen musiikissa
Jos
musiikkitunneilla on selvästi kristillistä musiikkia,
muslimioppilaita ei voi velvoittaa osallistumaan sen
opiskeluun. Samoin osa nuorisomusiikista (jytä, pop,
rock, heavy
) ei sovi muslimeille.
Mikäli oppilaan huoltaja kieltää lapsensa
osallistumisen musiikinopetukseen, pyritään neuvotellen,
musiikinopetukseen ja ohjeisiin tutustuen perustelemaan peruskoulun
oppilaan velvollisuus osallistua musiikinopetukseen.
Vain erittäin harvoissa poikkeustapauksissa eriytetään
koulun musiikinopetuksen opetussuunnitelmaa kyseiselle oppilaalle.
On tärkeää, että kunnan kaikissa kouluissa
pyritään eriyttämään samalla tavalla.
Musiikinopetuksen eriyttämisperiaatteita:
- oppilas on pääsääntöisesti läsnä
musiikkitunnilla
- muslimioppilaan ei tarvitse osallistua, jos oppitunnilla
on kristillistä tai jytä-, pop-, rock- tai vastaavaa
musiikkia
- teorianopiskeluun osallistutaan
- lauluihin osallistuminen tapauskohtaisesti: yleensä
lasten- ja kansanlaulut käyvät
- soittimet tapauskohtaisesti: useimmille käy ainakin
rumpu ja käsillä rytmiharjoitukset
- musiikkiliikuntaan osallistuminen tapauskohtaisesti
- tanssinopetukseen osallistuminen tapauskohtaisesti
- koelauluna voi olla omakielinen laulu
- musiikkitunneille pyritään ottamaan oppilaan
oman kulttuurialueen lauluja, musiikkia ja musiikkiperinnettä
Musiikin arviointi
Musiikki arvioidaan yleisten ja koulun omien arviointiohjeiden
mukaisesti. (Hyvän osaamisen kuvaus 4. ja 9. luokan lopussa.)
Mikäli musiikin opetussuunnitelmasta jää oleellisia
kokonaisuuksia suorittamatta (oppilas on paljon pois tunneilta
tai opetusta on runsaasti eriytetty), tämä otetaan
huomioon arvostelussa.
Mikäli oppilaan luokan musiikin
oppimäärä jää kokonaan suorittamatta,
merkitään todistuksen lisätietoihin: "X.
luokan musiikin oppimäärä suorittamatta"
ja jätetään numero- tai sanallinen arviointi
antamatta. Viimeistään ennen 9. luokan päättötodistuksen
saamista tulee oppilaalla olla suoritettuna koko peruskoulun
musiikin oppimäärä.
Oppilaalla myös mahdollisuus kesän aikana suorittaa
kyseisen luokan musiikin oppimäärä (ehdot).
USKONTO
Jokaisella oppilaalla on oltava yksi katsomusaine. Se voi
olla uskonto tai elämänkatsomustieto. Turussa on
myönnetty lv. 2004-05 koulun uskonnonopetuksesta vapautus
huoltajan pyynnön ja oman uskonnollisen yhdyskunnan selvityksen
perusteella Jehovan todistajille.
Ortodoksit/kreikkalaiskatoliset osallistuvat ortodoksiseen
uskonnonopetukseen. Opetusta järjestetään
aluekohtaisesti tai keskitetysti.
Roomalaiskatoliset saavat roomalaiskatolista uskonnon
opetusta. Opetus järjestetään keskitetysti
keskustan kouluissa.
Kaikki ortodoksit tai kreikkalaiskatoliset ja roomalaiskatoliset
pyritään ohjaamaan oman uskonnon opetukseen.
Islamin opetusta Turussa järjestetään
koulukohtaisesti, aluekohtaisesti ja keskitetysti. Kaikki
oppilaat, joille huoltajat ovat ilmoittaneet uskonnoksi islam/muslimi
pyritään ohjaamaan islamin opetukseen. Myös
sellaisilla muslimioppilailla, jotka eivät kuulu mihinkään
islamilaiseen yhdyskuntaan, on oikeus kasvatuksen ja kulttuuritaustan
perusteella osallistua islamin opetukseen. Islamilaisiin yhdyskuntaan
kuulumattomilla muslimeilla on mahdollisuus valita myös
elämänkatsomustieto tai muu koululaitoksessa opetettava
uskonto (UE, UO, UK).
Ortodoksioppilaat ja roomalaiskatoliset oppilaat kartoitetaan
yhteistyössä Turun ortodoksisen ja katolisen seurakunnan
kanssa.
Väestörekisteriin kuuluvat oppilaat osallistuvat
elämänkatsomustiedon opetukseen, ellei huoltajat
valitse lapselleen jotakin muuta Turussa opetettavaa uskontoa
(UE, UO, UK tai UI).
Kouluun ilmoittautumisen yhteydessä kysytään
oppilaan uskonto ja oppilas ohjataan oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon
opetukseen. Tässä yhteydessä huoltajan tekemä
uskontovalinta rinnastetaan koulun muihin valinnaisaineisiin,
joten valinta on pysyvä.
Uskonnon opetussuunnitelmaan kirjattuja tutustumiskäyntejä,
virsi- ja lauluperinteen opettamista ja vastaavia opetettavia
asioita ei katsota uskonnon harjoittamiseksi.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon valintaa ja opetusta
sekä uskonnon harjoittamista koskevat tarkemmat ohjeet
löytyvät opetushallituksen muistiosta (Muistio 6.6.2003:
Perusopetuslain muutoksen vaikutukset uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetukseen sekä koulun toimintaan.)
LIIKUNTA
Liikunta
kuuluu kaikille oppilaille.
Pukeutumisessa on kiinnittävä huomio asialliseen
ja turvalliseen pukeutumiseen. Peittävä vaatetus
on sallittua, jos se ei aiheuta vaaratilanteita. Hunnun voi
korvata pienellä liinalla. Muslimien pukeutumissäännöt
mahdollistavat asialliset jalkineet ja liikunta-asun liikuntatunneille.
Suihkussa käynnissä joudutaan varsinkin
alkuopetuksen jälkeen joustamaan. Oppilas voi lähteä
liikuntatunnilta aikaisemmin peseytymään tai hän
voi käydä erillisessä suihkussa, jos koulussa
on sellainen.
Jos huoltaja kieltää musiikkiliikuntaan
osallistumisen, joudutaan eriyttämään. Opettajan
on kuitenkin pystyttävä valvomaan korvaavaa toimintaa.
Uinti käy yleensä 1. - 3. -luokkien aikana
opetussuunnitelman mukaisesti. Vanhemmat voivat opettaa lapsille
pyyhkeiden käyttöä alastomuuden välttämiseksi.
Uintiin osallistumattomille järjestetään korvaavaa
toimintaa. Oppilaalla ei ole oikeutta olla pois koulusta uintipäivänä.
TERVEYSTIETO
Perusopetukseen on tullut uusi oppiaine terveystieto. Se sisältyy 1.- 6. –luokilla muitten perusopetuksen oppiaineitten sisälle, lähinnä ympäristötietoon ja biologiaan, mutta yläkoulun luokilla 7.-9. sitä opetetaan kolme vuosiviikkotuntia itsenäisenä oppiaineena.
Eri yläkouluissa tunnit ovat sijoitettu eri tavalla eri vuosiluokille.
Muslimit eivät näe ongelmaa terveellisten elämäntapojen, sairauksien ehkäisyn, ihmisen toimintojen ja muitten terveystietoon liittyvien aihepiirien opetuksessa.
Joissakin kouluissa keskustelua ja hämmennystä on aiheuttanut sukupuoli- ja seksuaalivalistuksen tunneilla käytetty oppimateriaali.
Jos huoltaja tai oppilas kokee opettajan käyttämän materiaalin seksuaalikasvatukseen liittyvässä opetuksessa loukkaavana, opettaja voi käyttää ja antaa oppilaille muuta materiaalia tuntityöskentelyyn ja kokeisiin valmistautumiseen.
LEIRIKOULUT, RETKET, TUTUSTUMISKÄYNNIT, DISKOT
Leirikouluista kannattaa tiedottaa huoltajille, miten
yöpyminen, peseytyminen ja ruokailu on järjestetty
ja mitä leirikoulun ohjelmaan kuuluu. Suihkussa käyminen
ja saunominen yhdessä muiden oppilaiden kanssa on monen
muslimihuoltajan mukaan ehdottomasti kiellettyä, vaikka
oppilaat olisivat samaa sukupuolta.
Opetussuunnitelmaan kuuluvat retket ja tutustumiskäynnit
kuuluvat kaikille oppilaille.
Luokkien tai koulun järjestämien diskojen sisältö
on tiedotettava huoltajille, jotta he voivat ratkaista lapsensa
osallistumisen niihin.
KOULUN JUHLAT
Joulujuhlan
Enkeli taivaan -laulu ja joulukuvaelma sekä
kevätjuhlan suvivirsi ovat suomalaista kulttuuriperinnettä
eivätkä siten tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta,
joten kaikki voivat osallistua siihen. Mikäli koulu järjestää
selkeästi uskonnollisen joulu- tai kevätjuhlan,
koululaisjumalanpalveluksen tai vastaavan, islam- ja eräisiin
muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien oppilaiden (esim.
Jehovan todistajat) tai omantunnon syistä vapautuksen
saaneitten ei tarvitse osallistua niihin, vaan heille järjestetään
korvaavaa toimintaa.
Juhlapäiviin liittyy koulussa askartelua, käsitöitä,
piirtämistä, musiikkia ja muuta toimintaa. Mikäli
oppilas ei saa tehdä juhliin liittyviä toimintoja,
pyritään hänelle järjestämään
samantapaista toimintaa samassa tilassa.
Vähemmistön takia ei enemmistön tarvitse luopua
perinteistään, mutta vähemmistön perinteen
tulisi näkyä myös koulun juhlissa, käytävillä
ja arjessa.
Ramadanin päätöspäivä ja uhrijuhlan
1. päivä (Id-al-adhaa / Eid-al-Adhaa) ovat muslimioppilaille
vapaapäiviä.
RUOKAILU
Muslimiperheet tulevat hyvin monista maista, joiden ruokakulttuurit
poikkeavat toisistaan. Muslimioppilaan huoltajalta kysytään
kouluun ilmoittautumisen yhteydessä millaista ruokavaliota
perhe noudattaa. Turun kaupungissa oppilaalle valitaan yleensä
jokin seuraavista neljästä vaihtoehdosta:
Kiellettyjä
ruoka-aineita |
Saa
syödä |
sianliha,
veri, sisäelimet |
nauta,
kana ja kala |
sianliha,
veri, sisäelimet, normaalisti teurastettu nauta |
kana ja kala |
sianliha,
veri, sisäelimet, normaalisti teurastettu nauta ja
kana |
kala ja
lakto-ovovegetaristinen ruoka (kala, maitotuotteet, kananmuna,
kasvikset) |
ei
kiellettyjä ruoka-aineita |
ruokalistan
mukainen ruoka |
Uskonnollisista syistä ruokavaliota noudattavien kanssa
on myös syytä selvittää seuraavat asiat:
- Koululaitos ei tarjoa halal -säännön
mukaista lihaa.
- Oppilas ei voi oma-aloitteisesti vaihtaa ruokavaliota
tilapäisesti eikä pysyvästi huoltajien tietämättä.
- Mikäli oppilas toistuvasti jättää
syömättä tai valitsee muuta kuin sovittua
ruokaa, keittiö voi lopettaa erikoisruoan tarjoamisen
oppilaalle keskusteltuaan huoltajan kanssa.
<< edellinen
Päivitetty 26.11.2013
|