Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Eriyttäminen uskonnollisista tai maailmankatsomuksellisista syistä perusopetuksen oppiaineissa

<< edellinen | seuraava >>

2. Pakkoa vai joustavuutta?

Uskonnollista tai eettisistä syistä koulun eri oppiaineista vapautusta pyytävät huoltajat ovat erilaisia, koska he tulevat hyvin erilaisista kulttuuriympäristöistä. Huoltajilla on monenlaisia näkemyksiä ja perusteluja siitä, mikä on uskonnollisesti hyväksyttävää ja mikä ei.
Kun huoltaja on johdonmukainen vakaumuksessaan, silloin kompromissien mahdollisuuskin on parempi. Koulun ei tarvitse noudattaa huoltajien vaihtelevia toiveita: Jos jossakin koulun oppiaineessa laulut kelpaavat, miksei musiikkitunnillakin!

Eriyttämisessä otettava huomioon

Kun koulu joutuu tekemään joustavia opetusjärjestelyjä ja eriyttävää opetusta, opettajan pitää ottaa huomioon vastuukysymykset, opetussuunnitelma ja oppilaiden tasavertaisuus.

Opettaja on vastuussa siitä opetusryhmästä, jota hän opettaa työjärjestykseen merkittynä aikana. Vastuun voi siirtää toiselle opettajalle. Jos oppilas tekee tuntien aikana eriytettyjä tehtäviä tai muuta toimintaa, sen tulee tapahtua sellaisessa tilassa, jota opettaja pystyy valvomaan tai valvojana on toinen opettaja.

Hyväksytty opetussuunnitelma määrittelee opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain. Ne koskevat kaikkia perusopetukseen osallistuvia. Jos vanhemmat haluavat poiketa opetussuunnitelmasta ja muuttaa tai jättää pois tiettyjä sisältöjä, pitää heidän sopia koulun kanssa, millä tavoin oppilas (1) opiskelee saman asian toisella tavalla tai (2) korvaa mainitun sisällön opiskelun. Mikäli pois jätetty opiskeltava asia on keskeinen kyseisessä oppiaineessa, vaikuttaa sen pois jääminen myös arvosanaan.

Oppilaiden tasavertaisuus on myös syytä ottaa huomioon eriytettäessä. Toiset oppilaat kokevat epäreiluna, jos joku pääsee opiskelussaan vähemmällä tai toinen joutuu tekemään "ikäviä" asioita ja toinen ei. Myöskään opettajan työmäärä ei saa lisääntyä kohtuuttomasti, kun hän eriyttää opetusta.

Erilaisia eriyttämisratkaisuja on ehdotettu eri oppiaineiden yhteydessä.

 

Kun eriyttäminen ei onnistu

Kouluissa saattaa tulla sellaisia tilanteita, joissa koulun eriyttävät ratkaisut eivät sovi huoltajille. Koulun oppiaineista lähinnä musiikinopetus ja liikunta ovat sellaisia, että joku yksittäinen huoltaja on vaatinut oppilasta lähtemään pois oppitunnilta, kun lukujärjestyksessä on ollut musiikkia tai liikuntaa..

Huoltajaa on syytä muistuttaa siitä, että oppivelvollisuuden suorittaminen on huoltajan vastuulla.

Jos oppilaan huoltaja ei suostu tarjottuihin kompromisseihin ja oppilas on poissa säännöllisesti tietyn oppiaineen tunnit, suoritusta ei voi tässä aineessa arvostella. Oppilaalle voidaan tämän jälkeen antaa vielä mahdollisuus esim. kesällä tarvittavan näytön antamiseen ao. oppiaineessa (ehdot). Jos tämäkään ei käy, on ainoa mahdollisuus oppilaan siirtyminen kotiopetukseen. Huoltajalle on kotiopetuksen osalta kerrottava, että jos oppilaalle joskus halutaan peruskoulun päättötodistus, on hänen suoritettava kaikki peruskoulun oppiaineet - myös musiikki - ns. erityisessä tutkinnossa, jossa hänen tietonsa ja taitonsa tutkitaan.

Turussa ei ole annettu tähän mennessä kyseisissä tapauksissa kotiopetusmahdollisuutta.

<< edellinen | seuraava >>