Koulun arki
Eriyttäminen uskonnollisista
tai maailmankatsomuksellisista syistä perusopetuksen
oppiaineissa
<< edellinen
| seuraava >>
2. Pakkoa vai joustavuutta?
Uskonnollista
tai eettisistä syistä koulun eri oppiaineista vapautusta
pyytävät huoltajat ovat erilaisia, koska
he tulevat hyvin erilaisista kulttuuriympäristöistä.
Huoltajilla on monenlaisia näkemyksiä ja perusteluja
siitä, mikä on uskonnollisesti hyväksyttävää
ja mikä ei.
Kun huoltaja on johdonmukainen vakaumuksessaan, silloin kompromissien
mahdollisuuskin on parempi. Koulun ei tarvitse noudattaa huoltajien
vaihtelevia toiveita: Jos jossakin koulun oppiaineessa laulut
kelpaavat, miksei musiikkitunnillakin!
Eriyttämisessä otettava huomioon
Kun koulu joutuu tekemään joustavia opetusjärjestelyjä
ja eriyttävää opetusta, opettajan pitää
ottaa huomioon vastuukysymykset, opetussuunnitelma ja oppilaiden
tasavertaisuus.
Opettaja on vastuussa siitä opetusryhmästä,
jota hän opettaa työjärjestykseen merkittynä
aikana. Vastuun voi siirtää toiselle opettajalle.
Jos oppilas tekee tuntien aikana eriytettyjä tehtäviä
tai muuta toimintaa, sen tulee tapahtua sellaisessa tilassa,
jota opettaja pystyy valvomaan tai valvojana on toinen opettaja.
Hyväksytty opetussuunnitelma määrittelee
opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain.
Ne koskevat kaikkia perusopetukseen osallistuvia. Jos vanhemmat
haluavat poiketa opetussuunnitelmasta ja muuttaa tai jättää
pois tiettyjä sisältöjä, pitää
heidän sopia koulun kanssa, millä tavoin oppilas
(1) opiskelee saman asian toisella tavalla tai (2) korvaa
mainitun sisällön opiskelun. Mikäli pois jätetty
opiskeltava asia on keskeinen kyseisessä oppiaineessa,
vaikuttaa sen pois jääminen myös arvosanaan.
Oppilaiden tasavertaisuus on myös syytä
ottaa huomioon eriytettäessä. Toiset oppilaat kokevat
epäreiluna, jos joku pääsee opiskelussaan vähemmällä
tai toinen joutuu tekemään "ikäviä"
asioita ja toinen ei. Myöskään opettajan työmäärä
ei saa lisääntyä kohtuuttomasti, kun hän
eriyttää opetusta.
Erilaisia eriyttämisratkaisuja on ehdotettu eri
oppiaineiden yhteydessä.
Kun eriyttäminen ei onnistu
Kouluissa saattaa tulla sellaisia tilanteita, joissa koulun
eriyttävät ratkaisut eivät sovi huoltajille.
Koulun oppiaineista lähinnä musiikinopetus ja liikunta
ovat sellaisia, että joku yksittäinen huoltaja on
vaatinut oppilasta lähtemään pois oppitunnilta,
kun lukujärjestyksessä on ollut musiikkia tai liikuntaa..
Huoltajaa on syytä muistuttaa siitä, että
oppivelvollisuuden suorittaminen on huoltajan vastuulla.
Jos oppilaan huoltaja ei suostu tarjottuihin kompromisseihin
ja oppilas on poissa säännöllisesti tietyn
oppiaineen tunnit, suoritusta ei voi tässä aineessa
arvostella. Oppilaalle voidaan tämän jälkeen
antaa vielä mahdollisuus esim. kesällä tarvittavan
näytön antamiseen ao. oppiaineessa (ehdot). Jos
tämäkään ei käy, on ainoa mahdollisuus
oppilaan siirtyminen kotiopetukseen. Huoltajalle on kotiopetuksen
osalta kerrottava, että jos oppilaalle joskus halutaan
peruskoulun päättötodistus, on hänen suoritettava
kaikki peruskoulun oppiaineet - myös musiikki - ns. erityisessä
tutkinnossa, jossa hänen tietonsa ja taitonsa tutkitaan.
Turussa ei ole annettu tähän mennessä kyseisissä tapauksissa kotiopetusmahdollisuutta.
<< edellinen
| seuraava >>
|