Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukeminen Puropellon koulussa

<< edellinen

Tuettu opetus

Yleistä

Turussa on muutamia yläkouluja, joissa tietty oppilasjoukko opiskelee tuetusti. Näillä kouluilla on kullakin oma tuetun opetuksen mallinsa. Edellä kuvatuista Puropellon koulun maahanmuuttajaoppilaista erityisen paljon tukea ovat saaneet ja edelleen saavat oppilaat, jotka ovat tulleet maahan yläkouluikäisinä ja joilla maahan tullessaan on ollut erittäin puutteellinen koulutausta (edellä kuvatuista ryhmä 3). Nämä oppilaat ovat syksystä 2002 suorittaneet Puropellon koulussa perusopetusta tuetusti. Oppilaita on yhteensä 11.

Maahan tultuaan oppilaat opiskelivat ensin Puropellon koulussa yläkouluikäisten valmistavan vaiheen opetuksessa. Yksi oppilaista oli opiskellut aluksi alakouluikäisten valmistavan vaiheen opetuksessa. Suurin osa opiskeli valmistavassa luokassa vuoden ajan. Valmistavan opetuksen jälkeen oppilaat sijoitettiin Puropellon koulun yleisopetuksen luokkien oppilaiksi, mutta heidän tukenaan on koko ajan toiminut MATU-opettaja eli maahanmuuttajien tuetun ryhmän opettaja. MATU-opettaja hoitaa yhdessä luokanvalvojan kanssa yhteydenpitoa koteihin.

Neljä vuotta yläkoulua

Tuetun ryhmän oppilaat suorittavat perusopetuksen luokkia 7 - 9 neljä vuotta. Perusopetuksen oppisisältöjen omaksuminen niin, että oppilaan voidaan katsoa saavuttaneen oppiaineessa vaadittavan minimitason, vaatii jo kohtalaisen hyvää kielitaitoa ja toisaalta se vaatii taitoa opiskella ja kykyä arvioida omaa opiskeluaan. MATU-ryhmän oppilaille on annettu erityisjärjestelyillä yksi vuosi lisäaikaa perusopetuksen yläluokkien suorittamiseen.

Oppilaat kävivät 7. luokan kahteen kertaan. Ensimmäisenä lukuvuonna (2002 - 2003) he opiskelivat vain taito- ja taideaineita oman luokkansa työjärjestyksen mukaan. Muiden oppituntien aikana he opiskelivat MATU-opettajan kanssa eri oppiaineiden peruskäsitteistöä ja harjoittelivat yleisiä opiskelutaitoja. Lisäksi he opiskelivat suomea toisena kielenä. Tällä järjestelyllä haluttiin kasvattaa heidän peruskäsitteistöään ja toisaalta kehittää heidän opiskelutaitojaan.

Toisena lukuvuonna (2003 - 2004) oppilaat olivat jo mukana yleisopetuksessa kaikilla muilla paitsi taito- ja taideaineiden tunneilla. Taito- ja taideaineet oli suoritettu edellisenä lukuvuonna, joten nyt nämä tunnit vapautuivat kokonaan tuettuun opetukseen ja S2-opetukseen. MATU-opettaja auttoi oppilaita tekemään läksyjä ja selvitti heille jo oppitunneilla kertaalleen läpikäytyjä sisältöjä. Toisen lukuvuoden aikana oppilaita pyrittiin jo arvioimaan numeroin, mikäli mahdollista. Mikäli oppilasta ei vielä arvioitu numeroin, hän sai kurssista osallistumismerkinnän.

8. luokalla (lukuvuosi 2004 - 2005) oppilaat opiskelevat jo luokan työjärjestyksen mukaan. MATU-opettaja ottaa heitä tarpeen mukaan omaan luokkaansa opiskelemaan erityisen vaikeita oppisisältöjä tai toisaalta toimii eri aineiden tunneilla saman-aikaisopettajana. Kun muut luokan oppilaat opiskelevat äidinkieltä, nämä oppilaat opiskelevat samanaikaisesti suomea toisena kielenä.

Lukuvuoden 2004 - 2005 lopussa tarkastellaan kunkin oppilaan tilannetta. Osa oppilaista ei enää ole oppivelvollisuusikäisiä ja on tarpeen selvittää, ketkä hyötyvät perusopetuksen loppuun suorittamisesta Puropellon koulussa ja kenelle on syytä miettiä jokin muu jatkovaihtoehto.

Vaikka osalta oppilaista todennäköisesti jää perusopetuksen päättöluokka suorittamatta, ei koulussa opiskeltu aika ole heiltäkään mennyt hukkaan. Yksi lisävuosi kielen oppimiseen on ollut todella merkityksellinen kaikille näille oppilaille. Lisäksi peruskoululla on ollut ilmeinen kasvatuksellinen ja kotouttava vaikutus vaikkei oppilas päättötodistusta saisikaan. Tällaisten vaikutusten mittaaminen on vaikeaa, mutta on selvää, että suomenkielisten oppilaiden keskuudessa opiskeleminen tutustuttaa nuoria suomalaiseen kulttuuriin ja kasvattaa kielitaitoa eri lailla, kuin jos he opiskelisivat omana ryhmänään.

Osa tuetun ryhmän oppilaista saa perusopetuksen päättötodistuksen, jolla he pyrkivät yhteishaussa eteenpäin. Heidän todistusarvosanansa tulevat olemaan selkeästi paremmat kuin ne olisivat olleet ilman yhtä perusopetuksen lisävuotta. Heillä on jo tyydyttävä ja joillakin jopa hyvä opiskelukieli, jolla he kykenevät jatkamaan toisen asteen opintoihin.

<< edellinen