Opetus
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
tukeminen Puropellon koulussa
<<
edellinen
Tuettu opetus
Yleistä
Turussa
on muutamia yläkouluja, joissa tietty oppilasjoukko opiskelee
tuetusti. Näillä kouluilla on kullakin oma tuetun
opetuksen mallinsa. Edellä kuvatuista Puropellon koulun
maahanmuuttajaoppilaista erityisen paljon tukea ovat saaneet
ja edelleen saavat oppilaat, jotka ovat tulleet maahan yläkouluikäisinä
ja joilla maahan tullessaan on ollut erittäin puutteellinen
koulutausta (edellä kuvatuista ryhmä 3). Nämä
oppilaat ovat syksystä 2002 suorittaneet Puropellon koulussa
perusopetusta tuetusti. Oppilaita on yhteensä 11.
Maahan tultuaan oppilaat opiskelivat ensin Puropellon koulussa
yläkouluikäisten valmistavan vaiheen opetuksessa.
Yksi oppilaista oli opiskellut aluksi alakouluikäisten
valmistavan vaiheen opetuksessa. Suurin osa opiskeli valmistavassa
luokassa vuoden ajan. Valmistavan opetuksen jälkeen oppilaat
sijoitettiin Puropellon koulun yleisopetuksen luokkien oppilaiksi,
mutta heidän tukenaan on koko ajan toiminut MATU-opettaja
eli maahanmuuttajien tuetun ryhmän opettaja. MATU-opettaja
hoitaa yhdessä luokanvalvojan kanssa yhteydenpitoa koteihin.
Neljä vuotta yläkoulua
Tuetun ryhmän oppilaat suorittavat perusopetuksen luokkia
7 - 9 neljä vuotta. Perusopetuksen oppisisältöjen
omaksuminen niin, että oppilaan voidaan katsoa saavuttaneen
oppiaineessa vaadittavan minimitason, vaatii jo kohtalaisen
hyvää kielitaitoa ja toisaalta se vaatii taitoa
opiskella ja kykyä arvioida omaa opiskeluaan. MATU-ryhmän
oppilaille on annettu erityisjärjestelyillä yksi
vuosi lisäaikaa perusopetuksen yläluokkien suorittamiseen.
Oppilaat kävivät 7. luokan kahteen kertaan.
Ensimmäisenä lukuvuonna (2002 - 2003) he opiskelivat
vain taito- ja taideaineita oman luokkansa työjärjestyksen
mukaan. Muiden oppituntien aikana he opiskelivat MATU-opettajan
kanssa eri oppiaineiden peruskäsitteistöä ja
harjoittelivat yleisiä opiskelutaitoja. Lisäksi
he opiskelivat suomea toisena kielenä. Tällä
järjestelyllä haluttiin kasvattaa heidän peruskäsitteistöään
ja toisaalta kehittää heidän opiskelutaitojaan.
Toisena lukuvuonna (2003 - 2004) oppilaat olivat jo mukana
yleisopetuksessa kaikilla muilla paitsi taito- ja taideaineiden
tunneilla. Taito- ja taideaineet oli suoritettu edellisenä
lukuvuonna, joten nyt nämä tunnit vapautuivat kokonaan
tuettuun opetukseen ja S2-opetukseen. MATU-opettaja auttoi
oppilaita tekemään läksyjä ja selvitti
heille jo oppitunneilla kertaalleen läpikäytyjä
sisältöjä. Toisen lukuvuoden aikana oppilaita
pyrittiin jo arvioimaan numeroin, mikäli mahdollista.
Mikäli oppilasta ei vielä arvioitu numeroin, hän
sai kurssista osallistumismerkinnän.
8. luokalla (lukuvuosi 2004 - 2005) oppilaat opiskelevat
jo luokan työjärjestyksen mukaan. MATU-opettaja
ottaa heitä tarpeen mukaan omaan luokkaansa opiskelemaan
erityisen vaikeita oppisisältöjä tai toisaalta
toimii eri aineiden tunneilla saman-aikaisopettajana. Kun
muut luokan oppilaat opiskelevat äidinkieltä, nämä
oppilaat opiskelevat samanaikaisesti suomea toisena kielenä.
Lukuvuoden 2004 - 2005 lopussa tarkastellaan kunkin oppilaan
tilannetta. Osa oppilaista ei enää ole oppivelvollisuusikäisiä
ja on tarpeen selvittää, ketkä hyötyvät
perusopetuksen loppuun suorittamisesta Puropellon koulussa
ja kenelle on syytä miettiä jokin muu jatkovaihtoehto.
Vaikka osalta oppilaista todennäköisesti jää
perusopetuksen päättöluokka suorittamatta,
ei koulussa opiskeltu aika ole heiltäkään mennyt
hukkaan. Yksi lisävuosi kielen oppimiseen on ollut todella
merkityksellinen kaikille näille oppilaille. Lisäksi
peruskoululla on ollut ilmeinen kasvatuksellinen ja kotouttava
vaikutus vaikkei oppilas päättötodistusta saisikaan.
Tällaisten vaikutusten mittaaminen on vaikeaa, mutta
on selvää, että suomenkielisten oppilaiden
keskuudessa opiskeleminen tutustuttaa nuoria suomalaiseen
kulttuuriin ja kasvattaa kielitaitoa eri lailla, kuin jos
he opiskelisivat omana ryhmänään.
Osa tuetun ryhmän oppilaista saa perusopetuksen päättötodistuksen,
jolla he pyrkivät yhteishaussa eteenpäin. Heidän
todistusarvosanansa tulevat olemaan selkeästi paremmat
kuin ne olisivat olleet ilman yhtä perusopetuksen lisävuotta.
Heillä on jo tyydyttävä ja joillakin jopa hyvä
opiskelukieli, jolla he kykenevät jatkamaan toisen asteen
opintoihin.
<<
edellinen
|