Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukeminen Puropellon koulussa

<< edellinen | seuraava >>

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen taito ja opiskeluvalmiudet

Puropellon koulu on noin 400 oppilaan yläkoulu lähellä Turun keskustaa. Oppilaista alle kymmenen prosenttia on maahanmuuttajataustaisia. Koulun maahanmuuttajataustaiset oppilaat voidaan karkeasti jakaa kielitaidon ja yleisten opiskeluvalmiuksien perusteella kolmeen ryhmään:

  1. Oppilaat, joiden kielitaito on melko lähellä kaksikielisyyttä. Nämä oppilaat opiskelevat suomea pääsääntöisesti oman luokkansa äidinkielen tunneilla. Oppilaat ovat yleensä asuneet Suomessa useita vuosia tai ovat saattaneet syntyä Suomessa. He ovat käyneet alaluokat suomalaista peruskoulua. Oppilaat eivät juurikaan kielitaidoltaan tai koulunkäyntitaidoiltaan erotu niistä oppilaista, joiden äidinkieli on suomi. Tietyt asiat kuitenkin opetetaan klinikkatyyppisesti suomi toisena kielenä (S2) -luokassa selkeästi eri näkökulmasta kuin äidinkielisille.
  2. Oppilaat, joiden kielitaito on tyydyttävä tai kohtalainen. Nämä oppilaat opiskelevat suomea vain S2-luokassa. Oppilaat ovat saattaneet olla maassa vasta lyhyehkön ajan tai eivät muusta syystä ole oppineet suomea vielä hyvin. He saattavat selvitä opiskelusta ainakin osittain jo kohtuullisesti. Heidän opiskelunsa sujumiseen vaikuttaa paljon paitsi kielitaito myös motivaatio ja muiden opiskelutaitojen hallinta. Kuitenkin he tarvitsevat paljon tukea kielitaidon systemaattiseen kehittämiseen.
  3. Oppilaat, joiden kielitaito ja varsinkin opiskelukielen taito on heikko tai erittäin heikko. Nämä oppilaat opiskelevat suomea vain S2-luokassa lyhyen maassaolon ja erittäin heikon koulutaustan vuoksi. Oppilailla on puutteellisen kielitaidon lisäksi puutteelliset opiskelutaidot. He tarvitsevat paljon muutakin kuin S2-tukea.

Suomi toisena kielenä -opetuksen ja tukiopetuksen lisäksi osa oppilaista saa myös omakielistä opetusta. Omakieliset opettajat (lukuvuonna 2004 - 2005 somali, kurdi ja venäjä) käyvät koulussa tiettyinä päivinä ja kunkin jakson mukaan katsotaan, ketkä oppilaat kulloinkin hyötyvät tuesta.

<< edellinen | seuraava >>