Opetus
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
tukeminen Puropellon koulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen taito
ja opiskeluvalmiudet
Puropellon
koulu on noin 400 oppilaan yläkoulu lähellä
Turun keskustaa. Oppilaista alle kymmenen prosenttia on maahanmuuttajataustaisia.
Koulun maahanmuuttajataustaiset oppilaat voidaan karkeasti
jakaa kielitaidon ja yleisten opiskeluvalmiuksien perusteella
kolmeen ryhmään:
- Oppilaat, joiden kielitaito on melko lähellä
kaksikielisyyttä. Nämä oppilaat opiskelevat
suomea pääsääntöisesti oman luokkansa
äidinkielen tunneilla. Oppilaat ovat yleensä
asuneet Suomessa useita vuosia tai ovat saattaneet syntyä
Suomessa. He ovat käyneet alaluokat suomalaista peruskoulua.
Oppilaat eivät juurikaan kielitaidoltaan tai koulunkäyntitaidoiltaan
erotu niistä oppilaista, joiden äidinkieli on
suomi. Tietyt asiat kuitenkin opetetaan klinikkatyyppisesti
suomi toisena kielenä (S2) -luokassa selkeästi
eri näkökulmasta kuin äidinkielisille.
- Oppilaat, joiden kielitaito on tyydyttävä
tai kohtalainen. Nämä oppilaat opiskelevat suomea
vain S2-luokassa. Oppilaat ovat saattaneet olla maassa
vasta lyhyehkön ajan tai eivät muusta syystä
ole oppineet suomea vielä hyvin. He saattavat selvitä
opiskelusta ainakin osittain jo kohtuullisesti. Heidän
opiskelunsa sujumiseen vaikuttaa paljon paitsi kielitaito
myös motivaatio ja muiden opiskelutaitojen hallinta.
Kuitenkin he tarvitsevat paljon tukea kielitaidon systemaattiseen
kehittämiseen.
- Oppilaat, joiden kielitaito ja varsinkin opiskelukielen
taito on heikko tai erittäin heikko. Nämä
oppilaat opiskelevat suomea vain S2-luokassa lyhyen maassaolon
ja erittäin heikon koulutaustan vuoksi. Oppilailla
on puutteellisen kielitaidon lisäksi puutteelliset
opiskelutaidot. He tarvitsevat paljon muutakin kuin S2-tukea.
Suomi toisena kielenä -opetuksen ja tukiopetuksen lisäksi
osa oppilaista saa myös omakielistä opetusta. Omakieliset
opettajat (lukuvuonna 2004 - 2005 somali, kurdi ja venäjä)
käyvät koulussa tiettyinä päivinä
ja kunkin jakson mukaan katsotaan, ketkä oppilaat kulloinkin
hyötyvät tuesta.
<<
edellinen | seuraava
>>
|