Opetus
Islamin taide ja sen sovelluksia
kuvataiteessa perusopetuksen 1-6 luokilla
<<
edellinen | seuraava
>>
Arkkitehtuuri
islamilaisessa taiteessa
Islamilaisen
taiteen arkkitehtuuri jaetaan kolmeen pääryhmään:
1) kaupunkiarkkitehtuuri, 2) vallan arkkitehtuuri sekä
3) uskonnollinen ja hauta-arkkitehtuuri.
1. Kaupunkiarkkitehtuuri
Arkkitehtuurin
historiallinen kehitys juontaa kaukaa islamin uskon syntyajoilta.
Kaupunkirakenne on muuttunut paimentolaistelttojen kehämäisestä
rykelmästä roomalaiseen malliin perustuvaksi suorakulmaiseksi
järjestykseksi. Kortteli oli itsessään kuin
pieni kaupunki, josta löytyi jopa oma hallintonsa ja
puolustusjärjestelmänsä.
Asuintalot
levittäytyivät yksi- tai useampikerroksisina suuren
pihan ympärille. Rakennukset sulkivat yleensä tämän
ulkotilan. Pihanpuoleinen rakennuksen sivu oli aina pääjulkisivu.
Kadun puolella seinä oli pelkkä sileä pinta,
jonka ainoa aukko oli pääovi. Pihalle ei yleensä
päässyt suoraan kadulta, vaan pitkän käytävän
muotoisen eteishallin kautta. Näin kätkettiin asukkaiden
kotielämä ohikulkijoiden katseilta. Rakennuksiin
liitettiin tornit, joiden avulla hoidettiin tuulettaminen,
puolustus tai varastotilaratkaisut.
Kylpylät
olivat islamilaisen arkkitehtuurin luonteenomaisimpia rakennustyyppejä.
Kylpylärakennuksissa ei ollut ovi- ja ikkuna-aukkoja
lämmön säilyttämisen vuoksi. Sisätiloissa
oli kupoleja ja savupiippuja ja tilat jakaantuivat kylmään,
haaleaan ja kuumaan huoneeseen. Valoa saatiin katon pienistä
pyöröikkunoista. Ikkunat oli koristettu värikkäällä
keramiikalla, puulla tai katettu hiotulla kivellä.
2. Vallan
arkkitehtuuri
Palatsien
arkkitehtuuri sai islamilaisessa kulttuurissa uusia ulkoisia
muotoja. Portein ja vartiotornein varustetut muurit, kaupungin
yläpuolelle tiiviisti rakennetut linnoitukset, palatsit
ja mausoleumit olivat tärkeimpiä maallisen vallan
ilmentymiä. Palatsi oli myöhäisromaanisen perinteen
mukaisesti yleensä suorakaiteen muotoinen ja muurien
ympäröimä, linnoituksen kaltainen. Sisäpihalla
oli tavallisesti avara sisäpiha. Sen ympärille sijoittuivat
yksi- ja kaksikerroksiset rakennukset. Palatsit ovat erilaisia
alueellisen sijainnin ja rakennusajankohdan perusteella. Esimerkiksi
voidaan verrata Iranin ja Turkin palatseja Espanjan maurien
rakentamiin palatseihin. Kaariholvit ja seinien koristekuviot
ja -kirjoitukset ovat palatseille yhteisiä piirteitä.
3. Uskonnollinen
ja hauta-arkkitehtuuri
Rukous
ja pyhiinvaellus, toinen ja viides islamin uskon perusvaatimuksista,
ovat vaikuttaneet eniten islamin uskonnolliseen arkkitehtuuriin.
Moskeija on rakennus rukouksen vaatimuksiin. Siellä muslimi
palvoo ja ylistää jumalaa viisi kertaa päivässä.
Täsmällinen
geometria on ollut pysyvä piirre islamin uskonnollisessa
arkkitehtuurissa. Neliö ja kuutio kuvaavat islamin voimaa
ja läsnäolevaa pyhyyttä. Moskeija muodostui
alunperin katetusta tilasta eli rukoussalista ja avoimesta
tilasta eli pihasta. Kokonaisuuden tuli olla muodoltaan nelikulmainen.
Moskeijat koristeltiin runsaasti värikkäällä
keramiikalla, koristekuvioilla ja -kirjoituksilla. Erityisesti
kupolit koristeltiin sekä sisä- että ulkopuolelta.
Moskeijan yhteyteen kuuluu taivasta kohti ojentuva minareetti.
Sen pystyttäminen kuului sekä liturgian että
arkkitehtuurin vaatimuksiin. Minareetit voivat olla hyvin
korkeita. Ne on koristeltu runsaasti koristeveistoksin. Minareetit
voivat olla pohjaltaan neliskulmaisia tai lieriönmuotoisia
alueellisen perinteen mukaisesti.
Hautaa
on pidetty vainajan asuinpaikkana. Siksi se sai tavallisesti
asunnon tai palatsin muodon. Tosin se oli usein kattamaton.
Haudan päälle voitiin rakentaa myös mausoleumi.
Se ei ollut kuitenkaan pelkkä vainajan asuinsija. Monikulmainen
runko edusti aineellista maailmaa, maata; kupoli sen sijaan
kuvasi ikuisuutta.
Sovelluksia
kuvataidetunneille
Sovelluksissa
on käytetty islamilaisessa taiteessa ilmenevää
symboliikkaa. Symboliikka on esitetty johdanto-osassa. Joissakin
tehtävissä on yhdistetty islamilaisen taiteen eri
osa-alueet: kalligrafia, rakennustaide ja ornamentiikka. Tekstin
lopuksi olevat lähteet ja oheismateriaali sisältävät
hyvää havainnollistamis-materiaalia.
- kaupunkikuva,
moskeija/minareetti, pohjakuva
- työtapoina piirtäminen hiilellä, lyijykynällä
tai maalaaminen
- varjokuva
moskeijasta tai minareetista
- materiaalina kartonki
- pienoismalli
moskeijasta, minareetista ja ympäristöstä
- materiaalivaihtoehtoina tai yhdistettyinä savi, muovailuvaha,
darwi-massa, puu, konepahvi
- poltto, maalaus, lakkaus viimeistelyssä
<<
edellinen | seuraava
>>
|