Opetus
Islamin taide ja sen sovelluksia
kuvataiteessa perusopetuksen 1-6 luokilla
<<
edellinen | seuraava
>>
Johdanto
Islam
on kulttuurijärjestelmä, jonka ymmärtäminen
avaa mahdollisuuden ymmärtää noin miljardin
ihmisen elämäntapaa. Tätä kulttuuria ovat
muovanneet eri puolilla maailmaa islamin uskonnokseen ja elämäntavakseen
omaksuneet kauppiaat, mystikot, tiedemiehet, taiteilijat,
käsityöläiset, hallitsijat sekä maatyöläiset.
Ihminen
syntyy kulttuurinsa jäseneksi. Kulttuuri muovaa hänen
minuuttaan, arvojaan, moraaliaan, asenteitaan, tietojaan,
toimintamallejaan, maailmankuvaansa ja elämäntapaansa.
Ihmissuhteissa opitaan kulttuurin välittämä
ja vahvistama identiteetti.
Islamin
taidetta on helpompi lähestyä etsimällä
ensin kartalta kaikki ne maat, missä islam on valtauskontona.
Islamilaiseksi
taiteeksi kutsutaan niiden maiden rakennus- ja kuvataidetta,
jotka ovat omaksuneet islamin uskonnon. Merkittävimmät
tuotokset islamilaisessa taiteessa ovat moskeijat ja niiden
koristelu. Paikalliset kulttuurit ovat myös eri puolilla
antaneet leimansa islamilaiseen taiteeseen.
Islamilaista
taidetta ei tule ymmärtää ahtaasti etniseltä
tai uskonnolliselta kannalta. Rakennukset ja koristellut koraanit
ovat Allahin sanan temppeleitä, joiden ilmiasun tulee
olla samaan aikaan sekä loisteliaita että abstrakteja.
Loisteliaita, jotta uskovaiset tajuaisivat jumalallisen kunnian
olevan arkipäiväisyyden yläpuolella ja abstrakteja
tavoitteen saavuttamiseksi: irrallaan välittömästä
luonnonmukaisuudesta. Tästä syystä islamilainen
taide on usein enemmän älyyn kuin tunteeseen vetoavaa
ja useimmiten käsitteellistä kuin realistista.
Islamilainen
taide pyrkii enemmän muotojen ja tasojen keskinäiseen
vuorovaikutukseen kuin muotojen korostamiseen tai koristeaiheiden
paljastamiseen tai erottamiseen. Islamilainen taide pyrkii
illusionismiin, jossa esineet eivät näytä siltä
mitä ovat.
Alkuperäinen
islamilainen oppi ei hyväksynyt epäjumalankuvia.
Koraanissa ei kuvankieltoa varsinaisesti ole. Muutamassa kohdin
on kuitenkin kielteisiä epäsuoria viittauksia kuvan
tekemiseen. Kaiken kaikkiaan islamin alkuajan verhottu kuvakielto
muuttui vähitellen jyrkemmäksi. Esittävä
kuva ei kuitenkaan koskaan ole ollut kokonaan poissa islamilaisesta
taiteesta.
Figuratiivisessa
taiteessa värien intensiteetti saa aikaan sen, että
valo on aina mukana sommittelussa. Vaikutelmaa vahvistaa se,
että värit valmistetaan murskatuista jalo- ja puolijalokivistä
ja taustoissa käytetään bysanttilaisen perinteen
mukaisesti kultaa ja hopeaa runsaasti. Erityisesti persialaisessa
miniatyyrimaalauksessa pidetään tärkeänä
värivaikutelmaa. joka on riippumaton todellisuudesta.
Kuvan väritys toimi itsenäisesti siten, että
punaiset, siniset, vihreät ja keltaiset värit luovat
dynaamisen pinnan.
Kolmio,
neliö ja ympyrä ovat keskeisiä peruskuvioita
islamilaisessa kuvataiteessa. Niistä kehitellään
edelleen erilaisia geometrisia sarjoja ja tehokeinona niitä
toistetaan. Muita aiheita ovat mm. erilaiset kasviaiheet.
Korkeimmalla
sijalla islamin taiteen hierarkiassa on kalligrafia, koska
se saattaa koraanin jumalallisen sanan näkyvään
muotoon. Toisella sijalla on arkkitehtuuri: moskeijan gibla
-seinä osoittaa rukouksen suunnan. Muut taiteenlajit
esim. keramiikkataide ja puunkaiverrus liittyvät arkkitehtuuriin.
Islamilaisessa
taiteessa on oma symboliikkansa. Esimerkkeinä tästä
mainittakoon:
pilvinauha
= paratiisi
tähti = taivas
krysanteemi, lootus = onni, hedelmällisyys
kurjenmiekka = uskonvapaus
puu = elämänpuu, pitkä ikä, ikuinen
elämä
palmu = siunaus, toiveet
paju = suru, kuolema
kynttelikkö, lamppu = moskeija, uskon valo
liekki = lämpö, tuli, elämä
maljakko, pikari = täyteys, runsaus
kampa = siisteys
miekka = yksinvalta
kukko = paholainen
haikara= pitkä ikä
haukka, leijona = urhoollisuus, voitto, kunnia
Kansantaiteessa
esiintyy lisäksi usein pahalta silmältä eli
kateellisten ihmisten katseelta suojaavia symboleita: yleisin
on levitetty ("pystyyn nostettu") kämmen, niin
sanottu Fatiman käsi. Samaa tarkoitusta palvelevat myös
turkoosikivet ja turkoosi väri.
<<
edellinen | seuraava
>>
|