Opetus
Erityistukea tarvitsevat oppilaat
Esimerkkejä
lomakkeista
Henkilökohtaisen kasvun, kehityksen, oppimisen tai
opiskelun suunnitelma (esimerkki 1)
1. TAUSTA JA PERHETIEDOT
Oppilas:
Henkilötunnus:
Luokka:
Huoltaja(t):
Yhteystiedot:
Osoitetiedot:
Perhe/Sisarukset:
Äidinkieli:
Suomessa oloaika:
Opettajat: luokanopettaja/aineenopettaja /erityisopettaja/
valmistava opettaja/S2 -opettaja
Aamu- ja iltapäiväjärjestelyt; koulumatkat:
Oppimissuunnitelman hyväksyvät:
Arviointi ja seuranta:
2. FYSIOLOGINEN KEHITYS (oppimisen /opetuksen kannalta olennaiset
tiedot)
- vanhemmilta, terveydenhuollon asiantuntijoilta, lausuntojen
kopiot liitteeksi
- aiemmat tutkimukset ja hoidot
3. PÄIVITTÄISET TOIMINNOT; TOIMINNALLISET PERUSVALMIUDET
- lapsen/nuoren oma kuvaus arkipäivän selviytymisestä,
vahvuudet
- perheen käsitys jokapäiväisistä toiminnoista,
kuten nukkuminen, pukeutuminen, ruokailu, siisteys, omatoimisuus
jne.
- mahdolliset tukipalvelut
4. OPPIMISEN KEHITYKSELLISET PERUSVALMIUDET
Tavoitteena on kuvaus lapsen tähänastisen elämän
aikaisesta psykologisesta kehityksestä ja sen vaikutuksesta
oppimiseen.
A. VARHAINEN MINÄKÄSITYS
Pohdinnan kohteena on sisäisen kokemusmaailman kehitys.
- itsetunto, oma-aloitteisuus, toimintakyky, keskittyminen,
lapsen hyvän mielen ja mielenrauhan sekä mielipahan
aiheet , tasapainoisuus
B. SOSIAALINEN KEHITYS
Tavoitteena on kartoittaa oppimisen taustalla olevat taidot
olla suhteessa muihin ihmisiin.
- vuorovaikutustaidot, kyky toimia toisten lasten ja aikuisten
kanssa, kyky jakaa toisten huomiota, ryhmätaidot,
sosiaalisuus ja kyky noudattaa yhteisiä sääntöjä,
olla oppijan roolissa
C. MYÖHEMPI MINÄKÄSITYS, KOGNITIIVINEN
KEHITYS
Tavoitteena on oppijan oma tietoinen kuvaus itsestä
sisältäen omaksutut tiedot, taidot ja kyvyt, joihin
toiminta nyt perustuu.
- tarkkaavaisuuden keskittyminen olennaiseen,
- tarkkojen ja luotettavien havaintojen teko
- suuntautuminen oppimisen kannalta oikeisiin kohteisiin,
- ajattelun ja kielen kehittyneisyys
- halu ja kyky suunnitella omaa toimintaansa ja ohjata sitä
tietoisesti
5. OPPIMISEN PERUSTANA OLEVAT AIKUISUHTEET
A. VANHEMMUUS JA PERHEEN VOIMAVARAT
- perheen sisäiset suhteet, esim. roolijako
- työjako, päätöksenteko
- eri sukupolvien asema, rooli perheessä
- perheen voimavara: vanhemmuuden huomioiminen, yhteistyö
B. OPETTAJAN / LÄHITYÖNTEKIJÄN SUHDE LAPSEEN
- hyvät, luottamukselliset suhteet, tukihenkilö
C. OPETTAJAN SUHDE LAPSE VANHEMPIIN
- henkilökohtaiset kontakti , esim. kehityskeskustelu
- ihminen ja ammattitaito yhdessä, kuuntelemisen
taito
- lapsesta välittävät, oppimista tukevat
vanhemmat
D. OPETTAJAN/ LÄHITYÖNTEKIJÖIDEN SUHDE KOLLEGIOIHIN
- työnjako, roolien selkeys, yhteistyö, oppilashuolto,
esimiehen tuki, ajalliset ja taloudelliset resurssit
6. OPPIMISEEN/KEHITYKSEEN LIITTYVÄT TILANNETEKIJÄT
Olennaista suunnitelmassa on suhteuttaa lapsen/nuoren erityistarpeet
oppimisympäristön kanssa.
- jatkuva koulutus, riittävät henkilöstöresurssit,
työnohjaus, opetusvälineet ja -menetelmät
sekä työympäristön viihtyisyys (lisäävät
oppimista.)
7. TIEDOLLISTAIDOLLINEN KEHITYS JA SUORIUTUMINEN
|