Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Erityistukea tarvitsevat oppilaat Esimerkkejä lomakkeista

Henkilökohtaisen kasvun, kehityksen, oppimisen tai opiskelun suunnitelma (esimerkki 1)

1. TAUSTA JA PERHETIEDOT

Oppilas:
Henkilötunnus:
Luokka:
Huoltaja(t):
Yhteystiedot:
Osoitetiedot:
Perhe/Sisarukset:
Äidinkieli:
Suomessa oloaika:
Opettajat: luokanopettaja/aineenopettaja /erityisopettaja/ valmistava opettaja/S2 -opettaja
Aamu- ja iltapäiväjärjestelyt; koulumatkat:
Oppimissuunnitelman hyväksyvät:
Arviointi ja seuranta:

2. FYSIOLOGINEN KEHITYS (oppimisen /opetuksen kannalta olennaiset tiedot)

  • vanhemmilta, terveydenhuollon asiantuntijoilta, lausuntojen kopiot liitteeksi
  • aiemmat tutkimukset ja hoidot

3. PÄIVITTÄISET TOIMINNOT; TOIMINNALLISET PERUSVALMIUDET

  • lapsen/nuoren oma kuvaus arkipäivän selviytymisestä, vahvuudet
  • perheen käsitys jokapäiväisistä toiminnoista, kuten nukkuminen, pukeutuminen, ruokailu, siisteys, omatoimisuus jne.
  • mahdolliset tukipalvelut

4. OPPIMISEN KEHITYKSELLISET PERUSVALMIUDET

Tavoitteena on kuvaus lapsen tähänastisen elämän aikaisesta psykologisesta kehityksestä ja sen vaikutuksesta oppimiseen.

A. VARHAINEN MINÄKÄSITYS

Pohdinnan kohteena on sisäisen kokemusmaailman kehitys.

  • itsetunto, oma-aloitteisuus, toimintakyky, keskittyminen, lapsen hyvän mielen ja mielenrauhan sekä mielipahan aiheet , tasapainoisuus

B. SOSIAALINEN KEHITYS

Tavoitteena on kartoittaa oppimisen taustalla olevat taidot olla suhteessa muihin ihmisiin.

  • vuorovaikutustaidot, kyky toimia toisten lasten ja aikuisten kanssa, kyky jakaa toisten huomiota, ryhmätaidot, sosiaalisuus ja kyky noudattaa yhteisiä sääntöjä, olla oppijan roolissa

C. MYÖHEMPI MINÄKÄSITYS, KOGNITIIVINEN KEHITYS

Tavoitteena on oppijan oma tietoinen kuvaus itsestä sisältäen omaksutut tiedot, taidot ja kyvyt, joihin toiminta nyt perustuu.

  • tarkkaavaisuuden keskittyminen olennaiseen,
  • tarkkojen ja luotettavien havaintojen teko
  • suuntautuminen oppimisen kannalta oikeisiin kohteisiin,
  • ajattelun ja kielen kehittyneisyys
  • halu ja kyky suunnitella omaa toimintaansa ja ohjata sitä tietoisesti

5. OPPIMISEN PERUSTANA OLEVAT AIKUISUHTEET

A. VANHEMMUUS JA PERHEEN VOIMAVARAT

  • perheen sisäiset suhteet, esim. roolijako
  • työjako, päätöksenteko
  • eri sukupolvien asema, rooli perheessä
  • perheen voimavara: vanhemmuuden huomioiminen, yhteistyö

B. OPETTAJAN / LÄHITYÖNTEKIJÄN SUHDE LAPSEEN

  • hyvät, luottamukselliset suhteet, tukihenkilö

C. OPETTAJAN SUHDE LAPSE VANHEMPIIN

  • henkilökohtaiset kontakti , esim. kehityskeskustelu
  • ihminen ja ammattitaito yhdessä, kuuntelemisen taito
  • lapsesta välittävät, oppimista tukevat vanhemmat

D. OPETTAJAN/ LÄHITYÖNTEKIJÖIDEN SUHDE KOLLEGIOIHIN

  • työnjako, roolien selkeys, yhteistyö, oppilashuolto, esimiehen tuki, ajalliset ja taloudelliset resurssit

6. OPPIMISEEN/KEHITYKSEEN LIITTYVÄT TILANNETEKIJÄT

Olennaista suunnitelmassa on suhteuttaa lapsen/nuoren erityistarpeet oppimisympäristön kanssa.
  • jatkuva koulutus, riittävät henkilöstöresurssit, työnohjaus, opetusvälineet ja -menetelmät sekä työympäristön viihtyisyys (lisäävät oppimista.)

7. TIEDOLLISTAIDOLLINEN KEHITYS JA SUORIUTUMINEN