Kulttuurit
Toiveita, muutoksia ja konflikteja
Sopeutumisprosessit maahanmuuttajaperheissä
Luentomuistio
Akkulturaatio tarkoittaa sopeutumista, jolloin kaksi
erillään ollutta kulttuuria kohtaavat ja sekoittuvat
toisiinsa.
Akkulturaation muotoja ovat:
- assimilaatio eli sulautuminen valtakulttuuriin
(ei ole hyvä maahanmuuttajan kannalta)
- marginalisoituminen eli vaikeus löytää
kosketuspintaa kummastakaan, etnisestä tai valtakulttuurista
(syrjäytymisen mahdollisuus, ei viitekehystä)
- segregoituminen eli oman kulttuurin merkitys suurin,
vaikeus päästä mukaan valtakulttuuriin
Paras vaihtoehto on integroituminen eli kotoutuminen.
Akkulturaation segmentoitumisella tarkoitetaan etnisten
ryhmien välisiä eroja, jotka näkyvät esim.
seuraavilla mittareilla:
- työllistyminen, työttömyysprosentti
- erot koulumenestyksessä
Etnisten ryhmien sisäiset erot osoittavat, että
kulttuuri yksin ei riitä selittämään segmentoitumisen
syitä.
Ihmiset muuttavat parantaakseen elämäänsä
(poliittiset oikeudet, ihmisoikeudet, taloudelliset seikat,
koulutuksen tasa-arvoinen saatavuus). Lapsiin kohdistuu paljon
odotuksia, koska aikuiset ovat menettäneet muuttaessaan
paljon, eivätkä saavuta uudessa kulttuurissa samaa
asemaa , joka heillä on ollut ennen. Perhe on lapsen
tärkein kehitysympäristö, perheen tuki on tärkeä.
Maahanmuutto
on valtava sosiokulttuurinen muutos, johon liittyy
aina stressiä. Hallinta muuttuu eivätkä samat
lait, normit tai totutut toimintamallit päde kuin ennen.
Tästä seuraa ahdistusta ja hämmennystä.
Lapset odottavat myös, että vanhemmat pärjäävät.
Roolit saattavat kuitenkin muuttua perheessä. Kenellä
on hallinnantunne uudessa ympäristössä? Kielitaidon
oppimisella on suuri merkitys.
Mitä pääomaa perheellä ja yksilöllä
on käytettävissä akkulturaatioprosessissa?
Kontaktipintaa haetaan vastaanottavassa yhteiskunnassa. Lasten
kohdalla se onnistuu usein helpommin, koska he menevät
päivähoitoon ja kouluun, mutta aikuiset, etenkin
kouluttamattomat tai vähän koulutetut, jäävät
usein tyhjän päälle.
Sukupuoliroolien muutos voi olla suuri, kun siirrytään
länsimaiseen kulttuuriin. Sosiaaliset odotukset ovat
voimakkaat ja voivat olla ristiriitaiset esim. etnisen yhteisön
ja valtakulttuurin välillä.. Etninen yhteisö
antaa ohjeita, malleja ja normeja, kuten valtayhteisökin.
Diasporinen yhteisö on kotimaakeskeinen yhteisö,
jonka jäsenet pitävät paljon yhteyttä
kotimaahansa ja ainakin alussa paluun ajatus elää
vahvana. Naisen rooli kasvattajana ja kulttuurinsa kantajana
on tärkeä, siksi naista myös usein kotrolloidaan.
Nainen ei saa ottaa liikaa vapauksia uudessa kulttuurissa.
Avioliitto on naiselle tärkeä ja useissa kulttuureissa
hänen odotetaan olevan koskematon, koska perheen kunnia
voi osittain perustua tähän naisten ja tyttöjen
puhtauteen.
Sukupolvien väliset roolit muuttuvat. Esim. länsimaisessa
kulttuurissa keskustellaan keskimäärin enemmän
lasten ja nuorten kanssa ja heitä kuunnellaan tasa-arvoisina
mielipiteen esittäjinä.Traditionaalisessa kulttuurissa
vanhempien odotetaan olevan ehdottomia auktoriteetteja.Maahanmuuttajalapset
saavuttavat nopeammin kontaktipintaa perheen ulkopuolella
kuin vanhemmat. Kielen oppiminen käy nopeammin ja helpommin.
Aikuiset tarvitsevat tulkkipalveluja pitempään.
Kun aikuiset menettävät auktoriteettiasemaansa,
kuka huolehtii lapsista? Lapset joutuvat usein huolehtijan
asemaan ja vastaavat perheen asioiden hoidosta. Nuoret haluavat
toimia valtakulttuurin mukaan eivätkä vanhemmat
halua sitä. Tästä seuraa monenlaisia ongelmia
perheissä. (Ks. HS 10.2.2002 mielipidekirjoitus)
Myös perhedynamiikka on altis muutoksille; miten eritahtinen
akkulturaatioprosessi vaikuttaa perheen elämään?
Anne Alitolppa-Niitamo, Väestöliitto
Luento Opetushallituksen "Terve itsetunto
- maahanmuuttajalapset ja -nuoret" -koulutuspäivässä
7.2.2002.
Yhteenvedon laatinut Päivi Luoma, Lausteen
koulu
|