Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kulttuurit

Toimiminen monikulttuurisessa ympäristössä - erilaisuus on voimavara

Luentomuistio

Oge Eneh on syntynyt Nigeriassa ja hän on asunut 17 vuotta Suomessa. Hän tuli Suomeen opiskelemaan kasvatustiedettä ja valmistui kasvatustieteiden. maisteriksi 1991.
Tällä hetkellä hän työskentelee Adulta Oy:ssä (Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskus), jossa hän keskittyy kulttuurien väliseen viestintään ja monikulttuuriset tiimit valmentaminen.

Eneh korosti nimen merkitystä ihmiselle. Kun ihmisen nimi näkyy jossain paperissa, se aiheuttaa mielikuvia esim. virkamiehille (ennakkoasenteita?).

Suomalaiset kuuluvat suomessa ns. in-group -ryhmään ja muualta tulleet out-group -ryhmään, esim. paluumuuttajat, pakolaiset, turvapaikanhakijat, työn vuoksi tulevat. Jälkimmäinen ryhmä saapuu tänne menneisyys mukanaan.

Maahanmuuttaja-termin määrittelyn pitää olla tarkka, sillä se sisältää monia eri asioita.
Maahanmuuttaja Mirja-Tytti Talibin mukaan maahanmuuttaja on henkilö, joka on syntyperältään ulkomaan kansalainen ja muuttaa toiseen maahan asumaan. Ulkomaalainen voi olla jonkin toisen maan kansalainen tai kansallisuutta vaille oleva.

"Maahanmuuttaja" on yleisnimitys Suomeen pysyvästi, vähintään vuodeksi, muuttavista ihmisistä. Myös maahanmuuttajien Suomessa syntyneet lapset luokitellaan usein tähän kategoriaan, vaikka he eivät ole muuttaneet Suomeen.

Jotta sopeutuminen onnistuu, tarvitaan tietoa yhteiskunnasta ja valtakulttuurin toiminnasta. Kielen merkitys on valtava ihmiselle ja on todettava, että suomen kieli on vaikea. Suomessa maahanmuuttajat osallistuvat yhteiskuntaan tasavertaisina jäseninä, joilla on sekä velvollisuuksia että oikeuksia. Samalla on mahdollisuus ylläpitää ja kehittää omaa kulttuuria ja uskontoa sopusoinnussa Suomen lainsäädännön kanssa.

Maahanmuuttaja joutuu luopumaan perheestään, ystävistään, naapureistaan, seurakunnastaan, kodistaan, työstään, ruuastaan, tavoistaan , rooleistaan, statuksestaan, kielestään, kotimaastaan, kulttuuristaan ja koulutuksestaan. Näiden saavuttaminen uudelleen ei ole helppoa, mutta on todella tärkeää, että ne saavutettaisiin.

Asettuminen uuteen ja erilaiseen yhteiskuntaan

Akkulturaatio=kahden kulttuurin kohdatessa molemmat vaikuttavat toisiinsa

  • suomalaisuutta hylkivä, omaa kulttuuria suosiva (eristäytyminen)
  • marginaalisuus, kahteen kulttuuriin identifioituminen (ristiriitoja)
  • oma kulttuuri ja uusi kulttuuri sinuja (integraatio)
  • omaa kulttuuria hylkivä tapa, suomalaisuuteen assimiloituminen

Suomalainen yhteiskunta ei auta ellei apua osata hakea.

Akkulturaatioasenteet

  • marginalisaatio; oman ja vieraan kulttuurin torjuminen
  • assimilaatio; sulautuminen = oman kulttuurin hylkääminen valtakulttuurin vuoksi
  • separaatio; eristäytyminen = vähemmistön jäsenet tukeutuvat omaan kulttuuriinsa suojautuessaan valtakulttuurin torjunnassa
  • integroituminen; takaa parhaan psykologisen tuloksen. Omien kulttuuritaustojen kunnioittaminen ja suomalaiseen kulttuuriin sopeutuminen

Arvojen merkitys

Suomalaisiin perusarvoihin kuuluu olennaisesti koti. Kodin merkitys on kuitenkin muuttunut; ovatko koulu ja päiväkoti ottaneet kodilta paikkaa?

Empatian osuus on tärkeä, kun mietitään arvoja. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, mutta paljon voi ymmärtää.

Integraatioalueita

työ

  • antaa merkityksen elämälle, tärkeä oman identiteetin kannalta (olen tärkeä)
  • maahanmuuttaja uudessa kotimaassa lääkäristä siivoojaksi

päivähoito

  • kaksikulttuurisen kasvun mahdollistuminen
  • kielen kehittyminen
  • yhteistyö vanhempien kanssa
  • lapsen kulttuurin huomioon ottaminen
  • perheen tukeminen

kielikurssit

  • kulttuurishokki
  • lasten hoidon järjestäminen

koulu

  • yhteistyö vanhempien kanssa
  • lapsen kulttuurin huomioon ottaminen

Millaiseksi muodostuu suhde saman kulttuurin ihmisiin ja suomalaisiin naapurina, työtoverina, ystävänä?

Mitä kulttuuri on?

  • ajatusrakennelmat, asenteet ja uskomukset, joita meillä on elämästä, kuolemasta, avioliitosta, naisen ja miehen rooleista jne.
  • kieli ja käsitteet, joiden avulla ajattelemme ja ilmaisemme itseämme (Alitolppa-Niitamo 1989)

Homogeenisen ja monikulttuurisen (heterogeenisen) ideologian eroja

 
Arvot Homogeeninen ideologia Monikulttuurinen ideologia
Normit Normatiivisesta käytöksestöä poikkeamista suvaitaan vähemmän. Vaikea sopia yhteisiä normeja ja siihen tarvitaan aikaa.
Johtoajatus Oikeudenmukaisuus ja ihmisten tasa-arvoisuus sopimuksen ja laillisen oikeuden avulla. Ihmisten kohteleminen niin kuin he itse haluavat heitä kohdeltavan.
Ongelmien ratkaisu Totuttu looginen ajattelumalli. Monia mahdollisia ongelmanratkaisutapoja.
Erilaisuuden arvostaminen Erilaisuus on heikkous ja sietämätöntä. Erilaisuus on lisäarvo ja voimavara.
Yhteistyö Yritetään mukauttaa ihmisiä samanlaiseen ajattelu- ja työskentelytapaan. Hyväksytään ihmisten yksilölliset tarpeet ja otetaan huomioon erilaiset tavat työskennellä.
Kommunikaatio Suora, mustavalkoinen puhetapa. Melko eksplisiittisen viestinnän kulttuuri. Huomio yksilöllisiin tarpeisiin stereotypioita välttäen. Viestitään usein peitellymmin, esim. sananlaskujen avulla.

KM Oge Eneh

Luento OK-opintokeskuksen järjestämässä seminaarissa Turussa 11.2.2002

Yhteenvedon tehnyt Päivi Luoma