Kulttuurit
Kulttuuri
käsitteenä
Kulttuuri
määrittää yksilön arvomaailmaa, käytöstä
ja tapaa ajatella. Kulttuuri sisältää sen,
mitä ihminen ajattelee ja uskoo itsestään.
Se kertoo myös, onko ihminen irrallinen muista vai onko
hän liittynyt muihin. Maahanmuuttajalapsen juuret ovat
vanhempien kulttuurissa ja suomalaisessa elämäntavassa.
Onko oma kulttuuri sitten rikkaus vai taakka? Entä jos
kodin tuki puuttuu? Lapsi voi olla syntynyt Suomessa ja elää
täällä arjessa, mutta koti ei välitä
suomalaista kulttuuriperintöä. Seuraavat sukupolvet
ovat jo monikulttuurisia kotitaustaltaan.
Kulttuurit
voidaan jakaa yksilö- ja kollektiivikulttuuriin
Yksilökulttuuri
vallitsee länsimaissa ja se korostaa yksilön irrallisuutta.
Tavoitteena on kasvaa itsenäiseksi ja ymmärtää
ja toteuttaa omaa ainutkertaisuuttaan. Länsimaissa on
lineaarisesti etenevä aikakäsitys eli kehitystä
tapahtuu jatkuvasti siten, että erilaiset asiat muuttuvat
paremmiksi, ajankäyttö tehostuu ja elämän
nautinto lisääntyy.
Länsimaisessa
kulttuurissa korostetaan geneettistä perimää,
jonka mukaan sukulaisuus määräytyy. Lapset
ovat aikuisten kanssa tasaveroisia. Heitä rohkaistaan
kokeilemaan ja tutkimaan omin päin. Lasten sallitaan
myös väittää aikuisille vastaan. Muodollista
kunnioitusta ei juurikaan osoiteta. Koulussa lapsi ei ole
liian riippuvainen opettajasta eikä siitä, mitä
toiset ajattelevat.
Kollektiivikulttuuri
on ei-länsimainen kulttuuri, joka korostaa yksilön
liittymistä muihin eli ilmaistaan itseä riippuvaisuudella
muista. Ihmisen käytöstä ohjaa itsetuntemus,
joka liittyy tiettyihin toisiin ihmisiin tietyissä yhteyksissä.
Ei-länsimaisessa kulttuurissa perhe on laaja käsite,
johon kuuluvat kaikki lapsia hoitavat ja ruokkivat henkilöt.
Lapset ovat hyvin riippuvaisia vanhemmista, aikuisia kunnioitetaan
ja kuuliaisuus on tärkeää. Perhesiteet ovat
tiukkoja. Tiukka yhteisö käyttää usein
syyllistämistä kasvatuskeinona ja tunteiden ilmaisemista
ehkäistään. Koulussa lapsi on riippuvainen
opettajasta ja siitä, mitä muut ajattelevat. Hän
yrittää miellyttää muita.
Kulttuurin
aikamääritteet
Monokronisen
aikamääritteen mukaan aika on ehtyvä voimavara,
jota pitää käyttää järkevästi.
Ajan käyttöä suunnitellaan etukäteen,
laaditaan aikatauluja ja pyritään tekemään
yksi asia kerrallaan.
Polykronisen
aikamääritteen mukaan aika on väline, jonka
avulla pystytään toimimaan tasapainoisesti. Ajankäyttö
on joustavaa, jotta voidaan toimia rauhassa.
Ajantajun
merkitys oppimiselle
Ihmisen
ajantaju heikkenee erilaisissa kriisitilanteissa. Sotaa pakoon
lähtenyt tai leirillä asustanut ei pysty ajattelemaan
huomista. Tämä ajattelumalli näkyy myös
koulutyössä; lapsi ei osaa ajatella koulumenestyksen
merkitystä omalle tulevaisuudelleen ja se laskee myös
koulumotivaatiota. Sama ongelma on ns. moniongelmaisten perheiden
kohdalla, on selvittävä päivä kerrallaan
eikä huomista jakseta ajatella.
Kahden
kulttuurin ongelma
Kahden
kulttuurin törmätessä toisiinsa vanhemmat pyrkivät
säilyttämään oman kulttuurinsa, jolloin
lapsi pakotetaan noudattamaan sellaisia hänelle outoja
asioita, jotka eivät tule ilmi vallitsevassa yksilökulttuurissa.
Näin syntyy kahden toisilleen vastakkaisen kulttuurin
sekoitelma, josta lapset poimivat kulloinkin sopivia sääntöjä.
Mopedissa
tullaan esittelemään erilaisia kulttuureja ja niiden
erityispiirteitä tarkemmin, esim.arabialainen kulttuuri,
somalikulttuuri, vietnamilainen jne.
|