Kulttuurit
Arabialainen kulttuuripiiri
<< edellinen
Kielen merkityksestä ja tietoa arabian kielestä
Äidinkieli on lapsen ajattelun ja tunteen kieli. Äidinkieltään
hyvin osaavan lapsen on helpompi oppia vieraita kieliä
kuin äidinkieltään heikosti osaavan. On tärkeää,
että lapsi saa äidinkielen opetusta ja omakielistä
tukea koko koulun ajan.
Omasta äidinkielestä siirtyy joitakin asioita
vieraaseen kieleen ja tämä sekoittaa oppilasta.
Onkin tärkeää, että lasta opetetaan vertailemaan
kieliä ja tuetaan ongelmakohdissa. Tässä kohtaa
S2-opettajalla ja oman äidinkielen opettajalla on tärkeä
rooli.
Arabian kieli on yksi suurista maailmankielistä. Sitä
puhuu äidinkielenään noin 200 miljoonaa ihmistä.
Klassinen arabia on kaikille arabiankielisille yhteinen kirjakieli.
Eri puolilla arabimaita puhutaan lukuisia erilaisia murteita.
Arabiaa kirjoitetaan arabialaisin kirjaimin, joita luetaan
oikealta vasemmalle. Arabiankielinen
oppilas myös ajattelee oikealta vasemmalle ja saattaa
ratkaista esim. kertolaskun 6x4=42.
Kokeessa oppilas saa vastauksestaan 0 pistettä, vaikka
hän itse asiassa on ymmärtänyt tehtävän.
Arabian kielessä on yksikkö, duaali ja monikko.
Kielessä on sekä nominaali- että verbaalilause.
Oppilas saattaa sanoa esim. "Minä oppilas",
koska arabiassa nominaalilauseen preesensissä ei käytetä
olla-verbiä. Aikamuotoja on vain kaksi, mennyt aika (perfekti)
ja preesens, johon sisältyy futuuri. Suomen kielen aikamuotojen
oppimisessa tarvitaan siis paljon harjoitusta. Myös sanajärjestys
on kielissä erilainen. Arabian kielessä on kaksi
sukua, maskuliini ja feminiini.
<< edellinen
|