Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kulttuurit Arabialainen kulttuuripiiri

<< edellinen

Kielen merkityksestä ja tietoa arabian kielestä

Äidinkieli on lapsen ajattelun ja tunteen kieli. Äidinkieltään hyvin osaavan lapsen on helpompi oppia vieraita kieliä kuin äidinkieltään heikosti osaavan. On tärkeää, että lapsi saa äidinkielen opetusta ja omakielistä tukea koko koulun ajan.

Omasta äidinkielestä siirtyy joitakin asioita vieraaseen kieleen ja tämä sekoittaa oppilasta.
Onkin tärkeää, että lasta opetetaan vertailemaan kieliä ja tuetaan ongelmakohdissa. Tässä kohtaa S2-opettajalla ja oman äidinkielen opettajalla on tärkeä rooli.

Arabian kieli on yksi suurista maailmankielistä. Sitä puhuu äidinkielenään noin 200 miljoonaa ihmistä. Klassinen arabia on kaikille arabiankielisille yhteinen kirjakieli. Eri puolilla arabimaita puhutaan lukuisia erilaisia murteita.

Arabiaa kirjoitetaan arabialaisin kirjaimin, joita luetaan oikealta vasemmalle. Arabiankielinen
oppilas myös ajattelee oikealta vasemmalle ja saattaa ratkaista esim. kertolaskun 6x4=42.
Kokeessa oppilas saa vastauksestaan 0 pistettä, vaikka hän itse asiassa on ymmärtänyt tehtävän.

Arabian kielessä on yksikkö, duaali ja monikko. Kielessä on sekä nominaali- että verbaalilause. Oppilas saattaa sanoa esim. "Minä oppilas", koska arabiassa nominaalilauseen preesensissä ei käytetä olla-verbiä. Aikamuotoja on vain kaksi, mennyt aika (perfekti) ja preesens, johon sisältyy futuuri. Suomen kielen aikamuotojen oppimisessa tarvitaan siis paljon harjoitusta. Myös sanajärjestys on kielissä erilainen. Arabian kielessä on kaksi sukua, maskuliini ja feminiini.

<< edellinen