Kodin
ja koulun yhteistyö
Yhteistyö
maahanmuuttajaoppilaiden vanhempien kanssa
"Ihmiset
näyttävät erillisiltä, vaikka oikeasti
olemme kaikki yhtä. Se, että olemme yhtä, ei
tarkoita sitä, että olisimme samanlaisia. Jokainen
olento on ainutlaatuinen. On vain yksi rotu, mutta monta sävyä."
(Morgan, M.1995)
Kulttuurien
välisessä kommunikaatiossa avoin suhtautuminen toisiin
ihmisiin, oman kulttuurin tunteminen ja rohkeus kohdata uusia
tilanteita edesauttavat hyvää yhteistyötä
eri yksilöiden ja ihmisryhmien välillä.
1.
Alkutapaaminen/keskustelu vanhempien kanssa tulkin välityksellä
Ensimmäisen
keskustelun tarkoituksena on saada tietoa oppilaasta ja antaa
tietoa koulusta
Opettajan
on hyvä selvittää oppilaan perhe-, kulttuuri-
ja koulutausta tulkin avulla jo heti alkuvaiheessa. Oppilaan
ja heidän vanhempansa henkilöhistoriat ovat hyvin
erilaisia: on oppilaita, jotka ovat vasta vähän
aikaa olleet Suomessa, on oppilaita, jotka ovat olleet jo
pitempään Suomessa, mutta ovat vaihtaneet paikkakuntaa
ja on oppilaita, jotka ovat syntyneet Suomessa tai ovat jo
toisen polven maahanmuuttajia. Taustatekijöihin vaikuttavat
lisäksi oppilaan ikä, elämänkaaren vaihe,
biologinen kehitys, kokemustausta ja persoonallisuudenpiirteet.
Samasta maasta kotoisin olevat oppilaat eivät ole samanlaisia.
Tärkeintä maahanmuuttajaoppilaan kohtaamisessa on
hänen yksilöllisyytensä huomioonottaminen.
- Tilaa
tulkki ja keskustele vanhempien kanssa em. asioista.
- Kerro
lyhyesti koulusi oppisisällöistä ja käytänteistä.
- Anna
vanhemmille mahdollisuus kysyä lapsensa uudesta koulusta.
- Kerro,
mitä yhteistyötä sinä teet vanhempien
kanssa ja mitä muuta mahdollista yhteistyötä
kouluyhteisössä on ja mitä halutaan kehittää.
- Mitä
odotuksia ja toiveita vanhemmilla on uuden koulun suhteen.
- Sovi
vanhempien kanssa, miten he voivat ottaa yhteyttä sinuun,
tarvitsevatko he tulkkia
2.
Vanhempainillat
Kun suunnittelet
vanhempainiltoja, arvioi, milloin ilta voi olla yhteinen kaikille
vanhemmille, milloin olisi hyvä pitää eri kieliryhmille
oma vanhempainilta, milloin vain maahanmuuttajavanhemmille
suunnatut vanhempainiltatilaisuudet olisivat tarpeen. Yhteistyötä
rakentaessa on hyvä muistaa, että maahanmuuttajavanhemmat
haluavat heitä kohdeltavan kuin muitakin vanhempia. Yleensä
he ovat kiinnostuneita lapsensa kouluun liittyvistä asioista,
vaikka omista taustoistaan johtuen kaikilla ei ole mahdollista
tukea samalla tavalla lapsensa kasvua ja kehitystä. Kotikielen
opettajat voivat toimia linkkeinä kahden kulttuurin välillä
,vanhempien ja opettajan kanssa yhteistyössä tukien
näin maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntiä.
3.
Kehityskeskustelu
Joissakin
kouluissa, kuten Turun normaalikoulussa ja Lausteen koulussa,
on pyritty kehittämään kodin ja koulun välistä
yhteistyötä kehittämällä oppilaiden
itsearviointia ja järjestämällä kerran
lukuvuodessa ns. kehityskeskusteluja. Tätä toimintaa
järjestetään koko perusopetuksen ajan eli ensimmäiseltä
luokalta yhdeksänteen luokkaan saakka. Maahanmuuttajavanhemmat
suhtautuvat erittäin myönteisesti oppilaan itsearviointitoimintaan
sekä kehityskeskusteluihin.
|